8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Arno

Bruin vocht druipend uit oude Mac Classic

Om ‘Steve te eren’ en mijn familie te laten zien hoe leuk zo’n oude Mac is wilde ik mijn oude Macintosh Classic (die al jaren in de originele draagtas in de kast stond) weer eens aanslingeren. Alleen druipt er nu bruin vocht de onderkant; er ligt echt een klein plasje onderin de tas. Dat hij ten hemele is, net als z’n geestelijk vader, lijkt me duidelijk, maar waar komt die bruine troep vandaan? Het is echt zo dun als water.

Bijdrager
    coppess

zou het misschien kunnen komen door een lekkende batterij?

Bijdrager
    Arno

Dus in dat geval zou hij misschien nog te redden zijn denk je?

Bijdrager
    coppess

ik weet niet of dat vocht de rest van de ‘ingewanden’ van de mac heeft aangetast, maar je zou het kunnen proberen. Ik zou eerst even kijken of het wel echt van de batterij komt, want dat kan ik vanaf hier niet met zekerheid zeggen.

Bijdrager
    computer space

Pas even op bij het openmaken. Er kan prik op de buis staan.
    Ontplofte condensator misschien? Dan wordt het solderen.

Bijdrager
    P-Five

Dat vocht komt uit een lekkende condensator. Dat hoeft nog niet te betekenen dat de Classic ter zielen is. Dit is een veel voorkomend probleem met de Classic en Classic II die lang stil hebben gestaan. Je kunt even googelen, dan kom je meer van dit soort klachten tegen. Als er een condensator echt stuk is dan moet je er een nieuwe in (laten) zetten.

Mijn Classic II staat al weken aan om hem weer aan de praat te krijgen. Bij aanzetten wil het systeem niet doorladen. Dan volgt een piepend geluid dat steeds hoger wordt en uiteindelijk verdwijnt (teken van een slechte condensator schijnt). Ik heb de Mac ook open gehad en het moederboard los gehaald. Toen het geheugen gewisseld en alles weer in elkaar gezet. De Mac start bij mijn steeds beter op maar het is nog niet goed. Zeker als de Mac een dag niet aan is geweest moet ik na het aanzetten de resetknop gebruiken om hem te laten doorstarten.

Bijdrager
    J-P-H

Of je Classic is een eigen brouwerij begonnen en zojuist gestart met de productie van bokbier:razz:

Bijdrager
    Arno

Dit wordt een mooi klusje voor een regenachtige zondag. Ik zal ‘m eens voorzichtig uit elkaar halen en kijken of ik kan zien waar het vocht uit komt. Hou jullie hier op de hoogte. Zou mooi zijn wanneer hij weer te fixen is.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.