12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Inactief
    Anoniem

browser specifieke css regels

Hoi,

Regelmatig zie ik in een css file een regel die specifiek voor een bepaalde browser is gemaakt. Bijvoorbeeld in de css file van macosx.nl staat:

[code:1:685aab0342]/* Hack nodig voor bug in IE */
    .fullwidth {
    width : 100%;
    }[/code:1:685aab0342]

Wat die precies doet begrijp ik (nog) niet, maar blijkbaar is het nodig om de pagina goed weer te geven wanneer IE wordt gebruikt. Bestaat er ergens een lijst of overzicht met dit soort browser specifieke css regels?

bedankt,

– Koen.

Bijdrager
    meneer de koekepeer

Voor een uitleg van het bovenstaande kun je hier terecht…

Bijdrager
    Macinspire

Hmm nogal handig om te weten wanneer je alles goed hebt uitgelijnd in mozilla, wilt het nog wel eens verspringen in IE. Hiermee is het dus op te lossen. Erg handig!

Bijdrager
    tennapel
    Bijdrager
    Vasilis

Het nadeel aan deze hacks is dat ze niet toekomstproof zijn: IE kan met een nieuwe browser uitkomen die sommige van deze hacks negeert maar de boel nog steeds niet weergeeft.

Dit is wel toekomstproof:
    [code:1:2a1862b1ba]
    <!– alles leest deze stylesheet –>
    <link rel="stylesheet" type="text/css" href="/css/alles.css">

<!– alleen IE 5+ leest deze stylesheet, hierin stop je dus de afwijkende stijlen –>
    <!–[if IE]>
    <link rel="stylesheet" type="text/css" href="/css/ie.css">
    <![endif]–>

[/code:1:2a1862b1ba]

Bijdrager
    tennapel

Nadelen van de IE-methode hierboven beschreven:
    – Op iedere pagina moet je deze tag toevoegen, dus je linkt 2 aparte stylesheets die op elkaar invloed hebben, wat uit oogpunt van onderhoud nadelig kan zijn.
    – Je IE stylesheet kan ‘aanpassingen’ bevatten die even gevoelig zijn voor toekomstige wijzigingen, als Microsoft ineens deze comment-methode niet meer ondersteund in IE7, of alleen in combinatie met specifieke DOCTYPE’s. Wat er van IE7 bekend is, is dat IE7 in ieder geval DOCTYPE-switching zal gaan gebruiken om verschil te maken tussen de rendering-methodes. Dat is de techniek die ze nu al in IE6 gebruiken namelijk.

Met @import en wat hacks kan je de stylesheets ook isoleren voor IE5.0/Win, IE5.5/Win en IE5/Mac. De enige browser waar geen specifieke rule voor is, is IE6 en die heb je met de comment-methode wel.

Zie ook: http://www.noipo.org/index.php?id=192

(ps. Ik gebruik de child-selectors niet meer, maar de Tan-hack, ook wel “* html” genoemd. Nadeel van de Tan-hack is dat IE5/Mac daar ook gevoelig voor is en de meeste ontwikkelaars testen niet op IE5/Mac, simpelweg omdat ze nooit op Mac testen; via child-selectors omzeil je dat je problemen op elkaar stapelt voor IE5/Mac)

Bijdrager
    Ploink

He hoi,

Meer over de Tan-hack en andere hacks kun je ook vinden op http://stijlstek.nl. Ook veel info over de voor en nadelen.

Bijdrager
    tennapel

Ik heb bijzonder weinig weten te vinden over de Tan Hack op bovenstaande site; het lijkt me dan ook ordinaire zelfpromotie.

Bijdrager
    Ploink

Ik heb bijzonder weinig weten te vinden over de Tan Hack op bovenstaande site; het lijkt me dan ook ordinaire zelfpromotie.

Haha, tja, ik heb geen zin in een ordinaire schreewpartij maar lees bijvoorbeeld:
    http://stijlstek.nl/2004/11/oplossingen-voor-css-problemen

Ik dacht dat een forum opgezet was om iemand te helpen, dus laat ik het maar niet hebben over ‘Myerweb’ en ‘Postion is everything’. Dat is ordinaire zelfpromotie?! Profesor Tennapel, ik ben en ken de eigenaar van deze site niet. Deze site heeft me geholpen een aantal problemen te tekkellen en waarom moet ik dat voor me houden.

:sealed:

Bijdrager
    basvandorst

ff offtopic: ben jij toevallig ploink van pine security ?

Bijdrager
    Ploink

ben jij toevallig ploink van pine security ?

Nee. Is er nog een ploink :cry:

Bijdrager
    tennapel
    ”Ploink!”

Haha, tja, ik heb geen zin in een ordinaire schreewpartij maar lees bijvoorbeeld:
    http://stijlstek.nl/2004/11/oplossingen-voor-css-problemen

Zet de volgende keer gelijk een deep-link, daar hebben we tenminste wat aan.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.