4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    arie film graag

broadcast monitor calibrate

Beste mensen,

op het web vind ik veel voor het software matig afstellen van de monitoren die gekoppeld zijn aan een computer.
    weet iemand het stappenplan voor het kalibreren van Broadcast monitor? dus zonder software.
    er is toch een standaard procedure met bars en tones voor het afstellen van je brightness, contrast, etc?
    het is voor de rest nog niet bekend of het om CRT HD/LCD etc gaat.

alvast dank

Bijdrager
    Pieterr

Misschien kun je hier iets mee: http://www.lagom.nl/lcd-test/

Bijdrager
    Ir.Bob

Kalibreren zonder hardware (zonder software [sic] gaat namelijk nooit lukken) gaat gewoon vanuit OS X. Via Systeemvoorkeuren>Beeldscherm>Kleur>Kalibreren. (kies wel voor geavanceerd in het kalibratie-programma)

Bijdrager
    Anillusion

Met de beeldschermcalibratie van OSX kom je niet ver met een Broadcast monitor, tenminste ik neem aan dat je deze met een video interface kaart (Blackmagic, AJA of iets dergelijks) staat aangesloten.
    Kijk eens hier zou ik zeggen.

Het enige wat je hier niet mee kunt calibreren is je grijspunt. Dat is de witbalans van je monitor en die moet op D65 komen te liggen. Het probleem is dat dit echt alleen met hardware is te doen en dat is voor een Broadcast Monitor erg aan de prijzige kant. Nou zal het grijspunt van een monitor niet zo snel verlopen, dus misschien dat ISF calibrators dit om de zoveel tijd voor je kunnen doen, maar dat kan ik helaas niet voor je beantwoorden.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.