7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Ross

Breuken? 1/2 2/3….

Iemand enig idee hoe je op mavericks breuken kan typen? Vroeger werd het omgezet als je 1/2 typte naar een echte breuk formaat.
    Als ik weet waar ik die breuken kan vinden kan ik ze zelf invoeren onder systeemvoorkeuren>toetsenbord>tekst.
    Thanx

Bijdrager
    tijns

in Safari → Wijzig → Speciale tekens; klik links boven op het sterretje en “pas lijst aan” en zet vinkje bij “cijfers-alle”. Dan kun je o.a. breuken invoegen.

Bijdrager
    fixar

Staat dit misschien onder:
    systeemvoorkeuren>>taal & tekst>>tekst

bij mij wel (10.8.5)

Bijdrager
    Ross

Na lang zoeken heb ik toch het antwoord om breuken te krijgen op een apple:)
    Allereerst willen we de tekenweergave aanzetten. Ga hiervoor naar systeemvoorkeuren en dan naar toetsenbord.
    Vink hier toon toetsenbord en tekenweergave in menubalk aan.

Ga dan naar je balk bovenin je venster en klik op tekenweergave. Tik dan bij zoeken “fraction” Dan krijg je hetvolgende te zien.

Klik dan op de breuk die je wilt instellen met rechter muisknop en dan kopieer tekeninfo.

Ga dan in systeemvoorkeuren weer naar toetsenbord en dan tabblad tekst. Hier kan je instellen dat als je bijvoorbeeld ttt intikt dat het dan automatisch wordt omgezet wordt naar te zijner tijd. Dit is puur een voorbeeld. Je kan hier dus allerlei afkortingen die je vaak typt aanmaken, zodat je niet altijd volle zinnen hoeft te typen.
    We gaan dus hier instellen dat als je een breuk schrijft, die automatisch wordt omgezet naar een echte breukteken.
    dus 1/2 wordt dan automatisch ½.
    Zo komt het er dus uit te zien. Bij vervang type je dus de breuk, en door plak je de gekopieerde tekeninfo. Belangrijk is wel dat daar alleen de breuk komt te staan en alles wat er achter komt tijdens het plakken wordt gewist. Anders komt er buiten de breuk ook een hoop informatie te staan. Dat wil je niet.
    Dan kan je op een willekeurige plek bijvoorbeeld je mail, de breuk intikken en als je op spatie drukt, zal je zien dat het wordt omgezet.

½

…..

Bijdrager
    Brombeer

Lekker intuïtief, hè?

Bijdrager
    friesappeltje

Ross
    Super! Je hebt mij hiermee ook bijzonder geholpen!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Wat je ook kunt doen is extra sneltoetsen toevoegen voor bijvoorbeeld ¹ ² ³ ₁ ₂ ₃ enz., zodat je die tekens met een paar aanslagen kunt typen, in plaats van ze op te moeten zoeken in een venster.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.