19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    MacApp

Brein, Buma & Co.

Aangezien Brein en de Buma weer flink op jacht zijn naar slachtoffers vroeg ik me eigenlijk af of hun dit wel mogen. Het zijn immers twee particuliere instellingen. Kunnen deze dan ongestraft mensen schadevergoedingen opleggen buiten de overheid om? Kunnen ze ISP’s dwingen om bepaalde sites af te sluiten? Dit is immers gewoon pure censuur:|

Als dit zomaar zou kunnen (wat ze ook doen) is het toch absoluut absurd. Ze leggen bedrijven rekeningen op voor een radio op de werkvloer. Hier zijn toch al rechten over betaald vanuit het radiostation? Waarom moet dan ook nog eens de luisteraar “luisterrechten” betalen? En hoezo kunnen hun dit ongestraft doen: Geld? Rechters die weinig van dit onderwerp weten? Hun arrogante manier van werken?

Bijdrager
    Лукас

Het is wel Nederland waar je het over hebt hè;)

Ja het mag blijkbaar. En tuurlijk moet je over hetzelfde product 3 keer belasting betalen. Niet mee eens? Dan moet je naar Mars verhuizen.

Bijdrager
    MacApp
    ”LucasJV”

Het is wel Nederland waar je het over hebt hè;)

Ja het mag blijkbaar. En tuurlijk moet je over hetzelfde product 3 keer belasting betalen. Niet mee eens? Dan moet je naar Mars verhuizen.

Technisch gezien is het geen belasting. Ze zijn gewoon particuliere instellingen…:?

Bijdrager
    trabant

Het CBR dat de rijvaardgheidsbewijzen beheert (en ook weer kan intrekken!) is ook een particuliere toko.

Zwaar lobbywerk en inderdaad ook een rechterlijke macht die (want oude heren) vaak de ballen verstand heeft van de materie.
    Wat die radio op het werk betreft: Sinds er radio is, gebeurt dat. Waarom komen ze nu pas om hun misgelopen inkomsten zeuren? Hoe komen Brein en Buma aan de wetenschap dat er een spelende radio op het bedrijfsterrein staat? Hangt er geen art 461 aan de poort? Nog even en je krijgt een rekening voor door de winkelstraat lopen, want daar heb je ook naar die vreselijke kwijlmuzak geluisterd. Dat je je hebt lopen inhouden om de luidsprekers niet van de gevels te rossen, is een ander verhaal.
    Wat ze doen, gaat eigenlijk te ver, maar ze komen er mee weg.

Het tot het gaatje uitbuiten van ‘rechten’ op iets wordt nog eens de ondergang van onze wereld. Hier gaat het om content, maar de oliemaatschappijen hebben allang de patenten op schone brandstof en alternatieven voor minerale olie in hun bezit. Gekocht of gestolen. En wat dacht je van Monsanto, dat met zijn genetisch gemodificeerde gewassen, en patenten op gewoon eeuwenoud DNA van planten en dieren letterlijk over lijken gaat om de wereldvoedselmarkt voor 100% te domineren? Daar zijn Brein c.s. nog maar watjes tegen.

Niet mee eens? Wat heb jij de laatste keer gestemd of op wie zou je nu stemmen en hoe kijkt die volksvertegenwoordiger tegen deze materie aan? Wat stelt die ene stem nou voor, waar de wereld zoveel aspecten heeft en de verkiezingen vooral om poppetjes en een kunstmatige waan van de dag gaan?

Is je dat teveel werk? Dat ben je een democratie niet waardig…

Bijdrager
    MacApp

Dit zou dus eigenlijk betekenen dat ik morgen een stichting kan oprichten en geld gaan eisen van iedereen die over straat loopt?:?

Ik weet niet of het een serieuze vraag was, maar ik ben nog te jong om te stemmen. Zoals het er nu uitziet ben ik het niet 100% eens met een partij. Niet dat ik alle standpunten weet, maar de SP heeft dingen die goed zijn die de VVD niet heeft. En dit is zeker ook andersom. Misschien moet ik zelf maar de politiek in gaan, al valt in het bedrijfsleven meer te halen:P

Bijdrager
    trabant
    ”MacApp”

meer te halen:P

Dat bedoel ik dus. Hebzucht holt uit vriend. Laatste hemd heeft geen zakken.

Bijdrager
    MacApp
    ”trabant”
    ”MacApp”

meer te halen:P

Dat bedoel ik dus. Hebzucht holt uit vriend. Laatste hemd heeft geen zakken.

Ik ben van plan mijn geld te verdienen door hard te werken. Niet door aanmaningen en rekeningen te sturen naar mensen waarvoor ik niets gedaan heb :?

Bijdrager
    trabant

En die zuurverdiende centjes spendeer je aan die onzin van die GeenStijlomroep in je signature?

Bijdrager
    MacApp
    ”trabant”

En die zuurverdiende centjes spendeer je aan die onzin van die GeenStijlomroep in je signature?

Neuh, ik zet mijn centjes op een (veilige) bank.

Maar goed, die GeenStijl “onzin” snapt de oudere generatie niet:evil: En wel stiekem de Telegraaf lezen zeker?

Bijdrager
    trabant

Dominique Weesie is van mijn (oudere) generatie. Ik hoef dat niet meer te ‘snappen’. Ik doorzie het. :beret:

Bijdrager
    MacApp

Oke,

Laten we maar weer on-topic gaan. Nog iemand iets te te voegen? :innocent:

Bijdrager
    apple_fan
    ”MacApp”
    ”trabant”

Maar goed, die GeenStijl “onzin” snapt de oudere generatie niet:evil: En wel stiekem de Telegraaf lezen zeker?

de jongere generatie ook niet.

Bijdrager
    R1039

Je wordt hier genaaid waar je bij staat, helaas kan ik nog niet weg. Het enige nadeel is, is dat hier toch best veel geld te verdienen is wat me aan het twijfelen maakt, maar hoe alles hier geregeld is… crap tot de derde..

Bijdrager
    sanderd777
    ”MacApp”
    ”trabant”

Een heleboel van de jongere generatie blijkbaar ook niet, anders hadden ze de leden al wel gehad…

Bijdrager
    Veritas
    ”Rian.”

Je word […]

je word + t (stam + t ) hé!

”Rian.”

twijvelen

twijfelen, met een FFFFFFFFFFFF.

Neerlands is zeker je goeiste taal of niet? :)

(laat me raden.. lesdictie?)

Bijdrager
    R1039
    ”Veritas”
    ”Rian.”

Je word […]

je word + t (stam + t ) hé!

”Rian.”

twijvelen

twijfelen, met een FFFFFFFFFFFF.

Neerlands is zeker je goeiste taal of niet? :)

(laat me raden.. lesdictie?)

Aangepast baas.

En Nederlands is wel mijn beste taal maar ik vind het een beetje triest op je spelling op een forum te checken. Al waren dit wel erge kutfouten, happy now?

Bijdrager
    Thelma

Wen er maar aan. Gelukkig miste je Nederlandse les van Trabant ;-).

Bijdrager
    Veritas

@Rian: hoe moet ik je posts serieus nemen als je niet eens de moeite neemt om het na te kijken; dan zeg je eigenlijk: “go f** yourself”. :|

Moderator
    Poezenbeest

Euhm… iemand ooit gehoord van ZBO’s? Dat zijn Zelfstandige Bestuursorganen, oftewel instellingen, die in feite los staan van de overheid, maar van diezelfde overheid wel een overheidstaak mogen uitvoeren… wat te denken van de IB-Groep, het CBR, de Sociale Verzekeringsbank en meer van dat soort tenten… dus nee, je kan ze niet zomaar zelf gaan oprichten…

De Buma/Stenra vindt overigens haar grondslag in art. 15 e.v. van de Auteurswet 1912… Het is een door de overheid aangewezen ‘representatieve rechtspersoon’, die met uitsluiting van anderen bevoegd is om de vergoedingen te innen.. Brein heeft ten aanzien van gelijkluidende artikelen ook een dergelijke bevoegdheid en is dus inderdaad gerechtigd om vergoedingen te innen…

Het is een academisch huzarenstukje om eens te twijfelen aan de legitimiteit van beide instellingen. Volgens de wet moeten deze namelijk representatief zijn en ik vrees dat beiden niet (meer) aan die definitie voldoen… een rechter zou dus kunnen stellen dat de toewijzing door de minister van deze rechtspersonen op willekeur berust en derhalve geen grondslag vindt in de wet, waarmee de instellingen hun recht verliezen…

Overigens kunnen zij beide ISP’s niet dwingen om sites te sluiten, zij kunnen slechts een verzoek aan een ISP doen of de rechter vragen om een site te sluiten (Letterlijk het ‘goed’ aan het verkeer te (doen) onttrekken, aangezien daarmee een strafbaar feit wordt gepleegd. De houder van het ‘goed’, de ISP zal dan zorg moeten dragen voor de uitvoering daarvan). Rechters zullen bekijken of er een substantiële inbreuk is en of het de moeite wel waard is….

Conclusie: er is een wettelijke basis en dus mag het.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.