4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    netfox

Breedbeeld/renderen

Momenteel heb ik een project in Final Cut Pro bestaande uit 4:3 materiaal. Nu wil ik dat materiaal deels breedbeeld maken door er twee balken over heen te plaatsen. Dit doe ik dmv zwarte-matts op twee videotracks te zetten en de grote van de balken te bepalen met de crop-functie. Echter als ik het geheel wil bekijken moet Final Cut het zaakje renderen: wat natuurlijk heel veel tijd kost.

Mijn vraag: kan ik in Final Cut het materiaal ook 16:9 maken door een ander kunstje waarbij ik niets hoef te renderen en liefst waarbij ik ook met het beeld kan ‘schuiven’ (zodat ik de hoofdruimte nog kan wijzigen).

Bijdrager
    allard

In photoshop een 16:9 kader maken, het gat natuurlijk transparant houden. In FCP importeren en
    op de bovenste laag zetten. Als het goed is doet hij dat RT. Anders tijdens het monteren gewoon de laag even uitzetten.

Bijdrager
    Rico Royal

Het renderen kan je denk ik moeilijk voorkomen.

Wel zit er een filter in Final cut dat widescreen heet. Hiermee kun je de beeldverhouding aangeven en d.m.v. een offset schuiven met de hoofd/beenruimte.
    Met dit filter bespaar je een heleboel tijd omdat het dan niet meer zo bewerkelijk is als de methode die jij omschrijft.

Filter is te vinden in:

Video filters -> Matte -> Widescreen

Bijdrager
    Klabam

Als je 4:3 materiaal geschikt wilt maken door er balken overheen te plakken, krijg je problemen met de verhouding als je het af gaat spelen op een 16:9 scherm, de verhoudingen kloppen dan niet meer. Je kunt van 4:3 16:9 maken door de scale van de film op 133% te zetten, en de aspect ratio op 1.33. Dan heb je ‘echt’ 16:9 beeld, houd echter wel rekening met kwaliteitsverlies door de vergroting. Renderen blijft ook bestaan helaas.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.