9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    6939j4

Breedbeeld werkt niet helemaal..

Ik heb een iMac G5, en daar zit een breedbeeldscherm op. Regelmatig maak ik mee dat ik fullscreen iets kijk, en dan zowel boven/onder als links/rechts zwarte balken zie. Die balken lijken even groot, dus in theorie zou ik het ook helemaal zonder balken kunnen zien. Maar hoe?

Screenshot is van Quicktime, en van Gordon en Joling [size=9:e8ecbfb170]omg wat zijn die gasten dom![/size:e8ecbfb170]

Bijdrager
    jackg5

dit lijkt me een letterbox formaat. Het eigenlijk beeld, de videoinformatie is opgebouwd uit ‘het film beeld’ plus de twee balken boven en onder. Het zwart aan de zijkanten hoort niet bij de videoinformatie.

Bijdrager
    TijhofGraphics

Zou je misschien het plaatje willen verkleinen of er een URL van maken?
    Het verstoord de forum bouw een beetje :innocent:

Bijdrager
    6939j4
    ”jackg5″

dit lijkt me een letterbox formaat. Het eigenlijk beeld, de videoinformatie is opgebouwd uit ‘het film beeld’ plus de twee balken boven en onder. Het zwart aan de zijkanten hoort niet bij de videoinformatie.

Klopt. De zwarte beelden zijn ingebakken in het filmbeeld. Zou het niet mogelijk zijn om die weg te filteren oid?

Bijdrager
    All-Father

Klopt. De zwarte beelden zijn ingebakken in het filmbeeld. Zou het niet mogelijk zijn om die weg te filteren oid?

Je maakt je druk over hoe die wzwarte balken weg te filteren?? Ik zou me eerder afvragen of het mogelijk is om Geer en Goor uit dat filmpje weg te filteren!

Bijdrager
    jackg5

dat kan met Final Cut Pro (of Express, en misschien ook met iMovie, maar dat ken ik niet).
    Realiseer je wel dat je dan beeldlijnen weghaalt, je vergroot het beeld uit. De kwaliteit wordt er dus (enigszins) minder van.
    Maar in het geval Gerard en Gordon zal dat misschien zelfs wenselijk zijn.

Bijdrager

je kan ook je scherm laten inzoomen.
    in systeemvoorkeuren –> universele toegang en dan kan je het inzoomen.

ik weet dat het domme antwoord is, maar is wel de simpelste oplossing :innocent:

Bijdrager
    computer space

Wanneer de balken nu aan alle kanten even groot zijn, en je zou het beeld in de breedte passend maken, heb je nog steeds balken boven en onder. De zij-balken moeten 1,6x zo breed zijn als de bovenbalken om een volledig passend beeld te kunnen krijgen na opblazen.
    Logisch ook, mac-breedbeeldschermen zijn 10:16 terwijl een film 9:16 of zelfs 1:2,35 is. Wel raar dat de breedte niet wordt uitgenut. Probeer ook eens VLC.

Bijdrager
    Sixer

Ik zou ‘ns een ander programma gebruiken om ‘m op fullscreen te gooien.
    Het is onzin als je zowel boven+beneden als links+rechts zwarte ruimtes overhoudt.

Fijne afspeelprogramma’s zijn MPlayer en VLC.

Trouwens, hietahh z’n plaatje in zijn eerste bericht wordt door het forum versmald.
    Open ‘m in een nieuwe venster om de juiste proporties te zien.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.