25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Bijdrager
    andrez

Breedband Kabel of ADSL?

Beste mede Mac-ers,

Nu de breedband aanbiedingen ons om de oren vliegen is het wellicht goed weer eens stil te staan bij wat de voorkeur geniet, breedband kabel dan wel ADSL.

Hoe zijn de bevindingen en waar gaat, al met al, dus qua prijs, kwaliteit, snelheid en provider (etc.) de voorkeur naar uit?

Ben benieuwd!

Groet,

andrez.

Moderator
    unSOUND

Sow, moeilijk onderwerp.

Ik denk dat het sowieso al qua omgeving anders is, bij ons thuis in de regio bijvoorbeeld is kabel langzamer dan ADSL, maar 2 plaatsen verderop weer niet… kijk welke aanbieders in jouw straat zitten, en kijk eens rond naar de ervaringen.

Ik heb momenteel een 1024/256 ADSL verbinding via Zonnet [MXstream] en die bevalt prima! als je veel moet uploaden is wellicht SDSL een beter alternatief, omdat de up- en download dan even hoog zijn.

tik bijvoorbeeld je postcode en huisnummer eens in op deze site:
    [vakje rechtsbovenin]

http://internet.overzicht.nl/

Bijdrager
    artimachead

Kijk op http://www.mordax.nl welk systeem het beste werkt in jouw buurt. Zitten soms best aangename verschillen.

Bijdrager
    andrez

Ik heb zelf ADSL comfort bij Planet en dat bevalt me doorgaans best, maar vanwege de prijs overweeg ik te downgraden naar standaard (light), of…… toch kabel via @Home. Punt is, ik heb geen kabelaansluiting omdat ik toch vnl. computer en nauwelijks tv kijk, maar anderzijds lijkt kabel over het geheel genomen goedkoper en je hebt onbeperkt toegang in tegenstelling tot ADSL light. Ook schijnt het voordeel van een eigen ingang hebben i.p.v. gedeeld gebruik, zoals bij kabel, relatief te zijn.

Bijdrager
    maceddy

Zit hier in Hoogeveen ook op @Home.

Bevalt goed, download snelheden van 350kb/sec ongeveer.
    Dus dat gaat lekker…

Upload is iets minder (ongeveer 21/22 soms) maar zoveel upload ik toch niet dus zit er niet echt mee.

Bijdrager
    iMarc

Zojuist mijn aanvraag voor adsl gefaxt (DL 1024kb/s, UL 512kb/s).
    Heb een abo genomen bij Fast-XS, kwam goedkoopst uit de bud bij metacrawler.
    Over 2 weken weet ik hoe en wat.

Bijdrager
    andrez

Ook als je de kabelaansluiting meetelt (± € 13.-) is kabel al met al toch behoorlijk goedkoper dan ADSL. Ook goedkoper dan de light of standaard versie (met beperkte toegang).
    Vervelend euvel bij mij is ook dat het ethernet modem stoort op mijn draadloze telefoonlijn. Dan is er nog het vervelende pptp bestandje, i.p.v. direct inloggen en de twee abonnementen (Planet/KPN in mijn geval) wat (uit ervaring) nare gevolgen kan hebben als je trammelant hebt.
    Onderhand neig ik naar het ADSL abonnement opzeggen en switchen naar @Home.

Bijdrager
    andrez
    ”maceddy”

Zit hier in Hoogeveen ook op @Home.

Bevalt goed, download snelheden van 350kb/sec ongeveer.
    Dus dat gaat lekker…

Upload is iets minder (ongeveer 21/22 soms) maar zoveel upload ik toch niet dus zit er niet echt mee.

Dan beschik je over een budget abonnement neem ik aan. Waarschijnlijk kan ik met een @home basis abonnement niet meer (of moeizaam) naar internet radio per 128 kbps luisteren en is daarvoor minimaal budget nodig?

Hopelijk gaat het uploaden alleen minder snel, terwijl de kwaliteit goed is. Kan ik met zo’n budget aansluiting ook uploaden met een bitrate van 192 of 256 zelfs?

Bijdrager
    Thijs

Nee dit is niet budget. Dit is het zwaarste abonnement van @home. Tot nu toe iig. 340kb/s down en 15-20kb/s max up

Bijdrager
    andrez
    ”Thijs”

Nee dit is niet budget. Dit is het zwaarste abonnement van @home. Tot nu toe iig. 340kb/s down en 15-20kb/s max up

Heb inmiddels ook info ingewonnen bij @Home en van de drie aangeboden vormen van kabelinternet, kan allleen kabel breedband zich (dus) meten met ADSL, wat ik er uit opmaak. Maar uploaden is ook dan slechts mogelijk tot 128 bitrate en het werkt alleen onder MacOS9:? Krijg nu toch weer bedenkingen.

Bijdrager
    iMarc

Hoe kan breedband internet nou alleen onder os9 werken, daar heb ik nog nooit van gehoord.
    Is zeker met een usb modem waarvoor de usb driver alleen beschikbaar is voor os9.

Bijdrager
    andrez

@Home beveelt in het foldertje MacOS 8.5 of hoger aan, behalve OSX.

Bijdrager
    iMarc

Denk ff na,

Internet komt binnen op een ethernet of usb modem, gaat je mac in en werkt dan alleen onder os9?

Lijkt me erg sterk.

Heb ADSL 1024/512 aangevraagd bij Fast-XS (€17,95 eerste 6 mndn, daarna €37,95) en daar wordt helemaal niet over een OS gesproken.

http://www.fast-xs.nl

Hebben eind van het jaar ook bellen via ADSL.

Bijdrager
    andrez

Heb het over @Home en dat is kabel!

Bijdrager
    iMarc

Begrijp ik maar blijft hetzelfde.

Bijdrager
    andrez

Tja, ik ga ook alleen maar af op wat er in het foldertje staat.

Bijdrager
    HSL
    ”andrez”

Dan is er nog het vervelende pptp bestandje, i.p.v. direct inloggen en de twee abonnementen (Planet/KPN in mijn geval) wat (uit ervaring) nare gevolgen kan hebben als je trammelant hebt.
    Onderhand neig ik naar het ADSL abonnement opzeggen en switchen naar @Home.

als ik jou was zou ik gewoon ADSL houden maar overstappen van het KPN netwerk naar BBned,.. goedkoper en sneller,.. dan heb je voor 65 euri’s inclusief 8MB/1MB down/up. en dat pptp bestandje dat is ook zo opgelost hoor, gewoon een router na je modem zetten en die in een hub of in je mac steken en klaar! de router belt in voor je en gaat in principe nooit meer offline!

Bijdrager
    andrez

Dat klinkt mooi, maar is me toch wat te prijzig. Heb het Planet abonnement inmiddels opgezegd en overweeg nu of een andere provider (Tiscali bijvoorbeeld) of toch @home (afhankelijk ook van kunnen Internetten via OSX, wat toch mogelijk moet zijn!).

Bijdrager
    HSL

tuurlijk kan dat!

maar kijk is op http://www.demon.nl ze hebben een heleboel (ook goedkopere abbonementen! en waar je met tiscali rekening mee moet houden is het datalimiet! daar gaan ze namelijk op verdienen!

HS-L

Bijdrager
    andrez
    ”HS-L”

tuurlijk kan dat!

maar kijk is op http://www.demon.nl ze hebben een heleboel (ook goedkopere abbonementen! en waar je met tiscali rekening mee moet houden is het datalimiet! daar gaan ze namelijk op verdienen!

HS-L

Dat dacht ik ook, maar ze (@home) bevelen het alleen maar aan t/m MacOS9! Nou ja, aanbevelen wil nog niet zeggen dat OSX niet zou kunnen (misschien).

Die vervelende addertjes onder het gras ook, je kunt er haast vergif op innemen. Ben al wezen kijken bij Demon en BBned. Lijkt goed. Hevig aan het dubben en overwegen, maar heb geen haast. Eerst maar eens de verzekering dat het huidige abonnement (Planet/KPN) is afgesloten, voordat ik met een andere aanbieder in zee ga.

Bijdrager
    HSL

het is heel simpel!

het signaal wat binnen komt is hetzelfde of het nu in os9 of in osX binnen komt,.. maar bij de meeste providers weten ze er gewoon niks van…

bij demon zeggen ze ook dat ze alleen windows ondersteunen en dat ze niet zeker weten of het op een ander systeem wel draait! maar het werkt wel gewoon!

HS-L

Bijdrager
    andrez
    ”HS-L”

het is heel simpel!

het signaal wat binnen komt is hetzelfde of het nu in os9 of in osX binnen komt,.. maar bij de meeste providers weten ze er gewoon niks van…

bij demon zeggen ze ook dat ze alleen windows ondersteunen en dat ze niet zeker weten of het op een ander systeem wel draait! maar het werkt wel gewoon!

HS-L

‘Keep it simple stupid’, is kennelijk nog niet tot de rest van de computerwereld doorgedrongen. Heb je niets hoeven aanpassen, of i.d.?

Bijdrager
    HSL
    ”andrez”

’Keep it simple stupid’, is kennelijk nog niet tot de rest van de computerwereld doorgedrongen. Heb je niets hoeven aanpassen, of i.d.?

ik heb zelf geen demon,.. maar ik ken wel mensen die demon wel gewoon gebruiken met hun mac! als ik verhuisd ben ga ik wel demon nemen!:D

weetje wat het is,. een ethernet modem heeft geen driver nodig ofzo.. dus signaal is signaal en waar het binnenkomt maakt niet uit!

sukkels!

Bijdrager
    andrez

Er is inmiddels een mailtje naar Demon met vraag naar nadere info.

Van KPN kreeg ik de mededeling dat overgaan van de ene naar de andere provider extra onkosten met zich kan meebrengen, als het jaarcontract binnen een jaar wordt beëindigt.

Wat is dat nu weer voor vaag praatje?! Ik krijg de indruk dat ik de tijd die ik nog heb (tot 28 november) goed kan gebruiken.

Bijdrager
    andrez

Over stomme pech gesproken. Blijkt nu dat m’n Planet abonnement pas 1 januari 2004 beëindigd kan worden, terwijl ik bij Demon pas kan bestellen wanneer de lijn ADSL vrij is. Maar……….de aanbieding is alleen geldig voor dit jaar! Ongelofelijk!!!:( Nou was dit toch al een pechdag, maar dit doet de deur dicht zeg!:x

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.