30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 43)
  • Q:

Bijdrager
    Brombeer

Breaking! Brombeer kruipt uit hol

…en onder zijn steen vandaan.
    Kort: in het najaar hebben jullie hier even rust want ik ga met de vrömmesj rondrijden en wandelen in Andalusië.
    Maar hoe doen we dat met de huurauto?
    Nu was mijn eerste gedacht een kekke cabrio huren. Een Hurtan wordt wat prijzig, maar een Fiat 500 zonder dak moet kunnen. Verder de auto zo smal mogelijk want smalle steegjes in voortuinvrije dorpen, maar wel voldoende vermogen voor de steile hellingen. En dat bijt elkaar al.
    De phuck is ook dat die verhuurders weinig over pk’s vermelden. Ooit voor een rit naar Duitsland een VW Golf gevraagd en van Europcar een Touran met de middelste motorvariant gekregen. Dat lamme bakbeest was op de Autobahn niet vooruit te branden en dat wil wat zeggen als je weet wat ik gewend ben.

Op een ander punt werd ik vandaag gewezen: “Als een Spanjaard met een cabrio rijdt, dan met de kap dicht.” Airco is wat telt. Maar is het eind september/oktober in Andalusië echt nog te heet om open te rijden? Het had me juist zo leuk geleken.
    Wie kan hier wat zinnigs over zeggen?

Graag hieronder al uw Spaanse autotips, inquisitielatijn en huur-avontuur. Ook als je weet welke verhuurder de optisch meest afgeragde bakken heeft en niet op een kras of deuk meer of minder kijkt. Dat rijdt wel zo ontspannen, zolang ze technisch in orde zijn.

• Dit onderwerp is gewijzigd 2 jaren, 6 maanden geleden door  Brombeer.
    • Dit onderwerp is gewijzigd 2 jaren, 6 maanden geleden door  Brombeer.

Moderator
    Pete.Z

Afgeragde bakken, neem vooral een lokale verhuurder dan, niet één van de bekende. Reken er dan wel op dat je een oor aangenaaid zal worden bij inleveren, qua schades en zo, neem dus bij ophalen, goed zichtbaar, foto’s van alle schades.

Verder is een cabrio leuk, maar inderdaad, airco belangrijker.

Bijdrager
    Brombeer

Heeft alles afkopen (wat de huurprijs wel verdubbelt) zin? Ik ken wel zo’n geval: alles afgekocht en over die flinke kras door dat nauwe steegje werd niet moeilijk gedaan. Op die manier haal je wel je vliegtuig. Het was ook het geval dat er in plaats van de verlangde Golf een lamme Skoda werd meegegeven, die je de berg op moest vloeken.
    Idealiter haal ik de auto in Malaga op en lever ik hem in Córdoba in. Dat gaat al een stuk moeilijker met een (kleine) lokale verhuurder en al helemaal met een cabrio. Vandaar dit draadje. Is het echt zo onmogelijk en moet ik weer binnen de lijntjes kleuren?

Bijdrager
    penseel

Dan is een beter idee lekker in de open lucht rijden; http://www.dewijdewereld.net/reizen/fietsen-spanje-andalusie.htm

Bijdrager
    Brombeer

Helmplicht fietsers

In Spanje geldt buiten de bebouwde kom een helmplicht voor fietsers. Deze verplichting wordt meestal niet, maar soms opeens wel gehandhaafd. Spanjaarden rijden zelf altijd met helm op de openbare weg. De boete voor het rijden zonder helm bedraagt € 150, maar als buitenlander zul je er meestal met een waarschuwing vanaf komen. Het is in elk geval raadzaam een helm bij je te hebben om gezeur te voorkomen.

Wie denkt dat ik mijn coupe ravage door een zweterige helm laat verstieren, heeft het mis. Ik ben geen soldaat.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 6 maanden geleden door  Brombeer.

Bijdrager
    Koning Frank

Hoofdletsel zou je inderdaad goed staan.

Bijdrager
    Brombeer

Ik heb weinig aan een werkend hoofd met de rest van mijn lijf in de kreukels. Daarom geen fiets maar een auto. Daar kan ik tenminste mijn wandelschoenen normaal in kwijt.

Bijdrager
    gipsman

Bijdrager
    Brombeer

Dat is een nuttige link, gipsman. Dank!

Bijdrager
    koen

Neem even contact op met je provinciegenoot Max Verstappen, die heeft wel wat autotips voor Spanje(y)

Bijdrager
    Shmoo

:-D

Bijdrager
    Brombeer
    koen op 15 mei 2016

Neem even contact op met je provinciegenoot Max Verstappen, die heeft wel wat autotips voor Spanje(y)

Ik heb een ietwat andere rijstijl. Tikje zwieriger. Meer als een dweil. Ligt niet helemaal aan de auto…

Bijdrager
    Shmoo

Hoedje op achter het stuur zeker?

Bijdrager
    Brombeer

Hmm, dan moet ik in Spanje zeker een sombrero cordobés met van die rode bolletjes langs de rand op achter het stuur. Waait dat niet af in een cabrio?

Bijdrager
    SvS

Fiat 500 (new model met open dak). Ideaal voor smalle straatjes en lekker retro. Maar zorg wel voor eentje die een beetje vermogen heeft en niet het basismodel. Ik had moeite in een Fiat met optrekken op een steile weg met 3 passagiers erbij. Dat ze basis modellen verhuren, snapte ik niet zo. Ik zag daar inderdaad wel weinig open auto’s, dus ik vermoed dat je het in NL moet huren/kopen en eind sept moet dat zeer zeker kunnen, open dak.

Bijdrager
    michiel112

In september/oktober is het daar vaak ook nog snikheet in de binnenlanden en om die reden zie je daar eigenlijk bijna geen cabrio’s. Al heb ik wel verschillende toeristen gezien die het toch proberen…

Bijdrager
    Brombeer

Hadden die de kap open of dicht?

SvS op 17 mei 2016

Fiat 500 (new model met open dak). Ideaal voor smalle straatjes en lekker retro. Maar zorg wel voor eentje die een beetje vermogen heeft en niet het basismodel. Ik had moeite in een Fiat met optrekken op een steile weg met 3 passagiers erbij. Dat ze basis modellen verhuren, snapte ik niet zo.

Bij wie had je gehuurd en is het lang geleden? En jouw Fiat was een 500?
    Voor de klant is het inderdaad erg schimmig dat de verhuurders in klassen werken, als je maanden tevoren je huurauto regelt, moet het toch haalbaar zijn dat specifieke voertuig te kunnen leveren, zeker voor een grote verhuurder. Ander nadeel van dat klassenstelsel is dat het gebaseerd is op carrosserie-categorieën, waarbij de motor niet uitmaakt. Waarom zou je dan een krachtiger motor aankopen? Of de klant hem omhoog krijgt, interesseert ze niet.

Ik zag daar inderdaad wel weinig open auto’s, dus ik vermoed dat je het in NL moet huren/kopen en eind sept moet dat zeer zeker kunnen, open dak.

Airco hebben ze allemaal, en de kap kan ook dicht.

Moderator
    Pete.Z
    Brombeer op 15 mei 2016

Heeft alles afkopen (wat de huurprijs wel verdubbelt) zin? Ik ken wel zo’n geval: alles afgekocht en over die flinke kras door dat nauwe steegje werd niet moeilijk gedaan. Op die manier haal je wel je vliegtuig. Het was ook het geval dat er in plaats van de verlangde Golf een lamme Skoda werd meegegeven, die je de berg op moest vloeken.
    Idealiter haal ik de auto in Malaga op en lever ik hem in Córdoba in. Dat gaat al een stuk moeilijker met een (kleine) lokale verhuurder en al helemaal met een cabrio. Vandaar dit draadje. Is het echt zo onmogelijk en moet ik weer binnen de lijntjes kleuren?

Heeft zoverre zin dat je veel geld kwijt bent, en inderdaad geen gezeur hebt achteraf.
    Als je het niet afkoopt, maar gewoon bij het afhalen goed zichtbaar voor de medewerkers all schades op de foto zet, heb je geld bespaart en ook geen gezeur achteraf. Tenzij je natuurlijk een nieuwe schade oploopt, zelf of door een ander, dan terug naar start…..en betalen.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik de strijd heb opgegeven, en dat ik op Ibiza tegenwoordig gewoon de verzekering erbij neem, geen zin meer in het gezanik….en ik huur bij een “echte” aanbieder, Hertz of zo, hoef je geen uur in een zweterig busje naar een stoffige locatie ver van het vliegveld om je auto op te halen…..wat bij de goedkope locale verhuurders nog weleens het geval is.

Een specifieke auto reserveren is lastig, het gaat inderdaad per klasse.
    Als je echt een bepaald model wilt hebben, zit je vaak in een veel hogere prijsklasse, en ben je nog niet 100% zeker dat je daadwerkelijk de gewenste voiture krijgt,tenzij er zoiets is als Hertz special collection oud, sommige grote verhuurders bieden dat aan.

Moderator
    Pete.Z
    Brombeer op 15 mei 2016

Heeft zoverre zin dat je veel geld kwijt bent, en inderdaad geen gezeur hebt achteraf.
    Als je het niet afkoopt, maar gewoon bij het afhalen goed zichtbaar voor de medewerkers all schades op de foto zet, heb je geld bespaart en ook geen gezeur achteraf. Tenzij je natuurlijk een nieuwe schade oploopt, zelf of door een ander, dan terug naar start…..en betalen.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik de strijd heb opgegeven, en dat ik op Ibiza tegenwoordig gewoon de verzekering erbij neem, geen zin meer in het gezanik….en ik huur bij een “echte” aanbieder, Hertz of zo, hoef je geen uur in een zweterig busje naar een stoffige locatie ver van het vliegveld om je auto op te halen…..wat bij de goedkope locale verhuurders nog weleens het geval is.

Een specifieke auto reserveren is lastig, het gaat inderdaad per klasse.
    Als je echt een bepaald model wilt hebben, zit je vaak in een veel hogere prijsklasse, en ben je nog niet 100% zeker dat je daadwerkelijk de gewenste voiture krijgt,tenzij er zoiets is als Hertz special collection oud, sommige grote verhuurders bieden dat aan.

Bijdrager
    Shmoo

Hebben cabrio auto’s geen airco?

De maijne had dit anders wellus, hoohr. Je bent toch niet verplicht met het dakje open te rijden wanneer het zonnig is. Als je niet goed tegen de felle zon kunt laat je gewoon het dakje dicht en zet je de airco op max. Zodra de zon weg is stop je even langs de weg en floep je het dakje open.

Los daarvan denk ik niet dat het veel uitmaakt als je nu bij een Fiat 500 een cabrio neemt of eentje met zo’n schuif dakje. Hoeveel meter kan het schelen op zo’n limousine.

Bijdrager
    Brombeer

We hebben een oude Civic zonder airco maar met een aftermarket spoilerdakje. Daar hebben we toch heel wat plezier van gehad. maar met echt open is het toch echt wel een heel verschil. Die Civic is overigens ook zo’n 10 cm smaller dan moderne auto’s; zo bezien zou ik daar een Trabi moeten zoeken, die zijn maar 155 cm breed.8-)

Overigens hebben we ontdekt dat dat je bij Europcar wel degelijk een Fiat 500 Cabrio van A naar B kunt huren. Hertz en Avis hebben o.a. een Seat Leon, die heeft wel een lekker koppel. Ik moet me wel nog even verdiepen in wat ze aan bijkomende verzekeringen en verborgen kostenposten hebben.

Van verhuisbusjes huren in Amsterdam, kan ik me herinneren ik dat iedereen automatisch het eigen risico afkocht, maar wie de kleine lettertjes las en naar de bedragen keek, kon alleen maar constateren dat je voor een relatief hoog bedrag het eigen risico hooguit een beetje verminderde.

Bijdrager
    Shmoo

Meestal zit schade aan huurauto ook bij je reisverzekering gebundeld. Eigen risico is weer zo’n dingetje waar ik mij altijd blauw geel aan erger. Het komt over alsof je bewust schade gaat lopen maken. Moeilijk of je dat moet afkopen of niet.

Bijdrager
    Brombeer

Het heeft ongeveer zo’n mechanisme als die lamme standaard 5400 rpm schijf in de instapmodellen van Apple. Een trucje om de advertentieprijs naar beneden te krijgen, maar het is wel een uitgekleed product.
    Ik moet maar eens kijken naar wat ik aan verzekeringspakketten heb lopen. Dat betekent de vrömmesj vragen, die houdt dat allemaal bij, maar ze zit nu midden in een nieuwe poging de nieuwe smartfoon aan de router voor te stellen. Je moet toch wat op een regenachtige zondag.

Bijdrager
    Oortjes
    Brombeer op 15 mei 2016

…en onder zijn steen vandaan.
    Kort: in het najaar hebben jullie hier even rust want ik ga met de vrömmesj rondrijden en wandelen in Andalusië.

Hoeveel dagen krijgen we rust?

Bijdrager
    Brombeer

Mogelijk zelfs geen want die smartfoon routert er intussen vrolijk op los en wij dinosauriërs staan er versteld van hoeveel internet er in zo’n klein plat dingetje zit! Zelfs poes kan erop typen! Maar poes gaat niet mee op vakantie en dit sluwe vosje wel.

Bijdrager
    MrHammond

Brombeer een smartphone?!?8-O

Dan is-ie inderdaad z’n hol uit gekropen, onder de steen vandaan;-)

Bijdrager
    Shmoo

Yeah….. Nu nog een vlog erbij en Twitter, Vine en Instagram en hoeven niets van die wandelingen te missen. ?

Bijdrager
    Brombeer

Dan moet ik wel eerst die wandelingen maken en dan kijk ik liever waar ik loop of om me heen in plaats van op zo’n postzegelschermpje.
    Daarbij: Wie wil kan tegenwoordig Jeremy Clarkson op de noordpool achter een pick-uptruck zien schijten en de bloedstollendste filmpjes van de Caminito del Rey zijn ook al gemaakt.
    Aan de zoveelste slecht geklede* hollander gaat niemand wat missen.

*ik laat mijn berevacht natuurlijk thuis. Het zal nog pijn doen, al dat rughaar eraf waxen…

Bijdrager
    michiel112
    Brombeer op 21 mei 2016

Hadden die de kap open of dicht?

Open, maar dit zijn eigenlijk altijd auto’s met buitenlandse nummerplaten… Volgens mij wordt het daarom best lastig een cabrio te vinden. Je hebt wel gelijk dat je het dak natuurlijk altijd weer dicht kan doen wanneer het te warm is.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 43)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.