4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:

Bijdrager
    sedikit

[Opgelost] Brandsnelheid bepaald door brander of schijf?

Het is uit nieuwsgierigheid. Google bracht niet de oplossing:

Door wat gedonder met zowel de interne brander (iMac) als de externe brander (goedkope LG) vroeg ik mij af of de opties van de brandsnelheid nou bepaald worden door de schijf, of door de brander, of door het brandprogramma, of door deze factoren samen?

• Dit onderwerp is gewijzigd 8 maanden geleden door  Night. Reden: Topic opgelost

Bijdrager
    csteelooper

Het is enigszins afhankelijk van het type schijf (CD, DVD of Blu-Ray en Single Layer versus Double Layer), maar in de regel vormen de brander én de schijf de hoofdfactoren in dezen. Je iMac kan op 24x CD’s branden, en op 6x DVD’s (de genoemde snelheden zijn maxima). Maar met name bij DVD kan het voorkomen dat een schijf “slechts” op 4x gebrand “wil” worden (lees: de schijf is ‘gecertificeerd’ voor 4x) en dát zal dan dus de maximaal beschikbare snelheid zijn.
    Voor je externe brander geldt eenzelfde verhaal, net als bij gebruik van Blu-Ray schijven. Een BD-schijf kan bijvoorbeeld gecertificeerd zijn voor 1x, terwijl je brander 4x aan zou kunnen.
    Soms kan het ook zijn dat je brander bepaalde ‘dyes’ (zeg maar de coating van een disc) niet ‘goed’ genoeg vindt. Dit staat dan in de vorm van een tabel in de firmware van je brander. Eén van mijn eigen branders heeft bijvoorbeeld het liefst Taiko-Yuden dyes (o.a. Sony). Deze worden op de volledige snelheid gebrand; anderen vaak niet…

Naast het bovenstaande zijn er énkele brandprogramma’s, zoals onder andere Nero Burning ROM (Windows) die zelf nog een test van de schijf doorvoeren alvorens het feitelijke brandproces te starten. In dat geval kan het zijn dat zowel je brander als de schijf “overeenstemming” hebben over een maximale brandsnelheid van bijvoorbeeld 24x, maar dat de brandsoftware daar een stokje voor steekt: je schijf zal derhalve maximaal op bijvoorbeeld 12x worden gebrand.
    Met name deze laatste factor is te beïnvloeden door de performance van je harde schijven te optimaliseren.

Bijdrager
    sedikit

@csteelooper,

Veel dank voor je uitgebreide en verduidelijkend antwoord. Ik had het probleem dat zowel de interne brander (Matshita DVD-R UJ-875) als de externe brander LG (Hi-it-st DVDRAM GP57EB40) de Verbatim DVD (goed merk) niet meer pakten met Toast 12. De interne brander pakte nog wel de Sony DVD, maar die bleek na het branden niet meer was te verwijderen (was oud zeer, vergeten..). Alle bekende verwijderacties toegepast. Tot het lukte met een stukje lineaalbreedte dik papier de dvd eruit te halen. Bleek een bekende methode te zijn:

https://goo.gl/q0GRhS

Wat ik vermoedde: het weigeren van de externe brander, bleek aan de brander zèlf te liggen. Waarschijnlijk een te zwakke laserstraal. Vanmorgen een nieuwe gehaald (€ 30) bij de Mediamarkt Arena, en ik kan weer branden!

Bijdrager
    csteelooper

Ik ben blij dat ik je heb kunnen helpen! Mooi dat het nu werkt!

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.