24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    HAK

branden with mac (?)

Hoi,, ik ben een windows-user,, en wil MISSCHIEN overstappen naar mac.,maar ik heb wel even deze vragen over mac en branden:

1. Kun je met een mac wel uberhaupt dvd’s en cd’s branden? ,, en zit er een standaard brandprogramma (als nero of roxio) op de mac, of is er een gratis brandprogramma voor de mac beschikbaar?
    2. Zijn er mac’s met 2 dvd-branders/spelers aan boord? dat je van het ene station naar het andere station kan branden?
    3. Is er een gratis programma beschikbaar voor de mac waarmee je dvd’s kan rippen en orginele dvd’s kan verkleinen en die de beveiliging van originele dvd’s eraf haalt? (zoals dvdinscripter en clonedvd voor windows)

en dan nog even een vraag die niets met branden te maken heeft:
    4. Ik weet dat je MS office voor de mac hebt, maar zit er ook al een standaard textverwerk programma op de mac? (anders kan ik toch ook openoffice.org downloaden?)
    5. Hoeveel kost MS office 2004 voor de mac?

alvast HÉÉL erg bedankt voor de antwoorden,

Bijdrager
    MacBeer

Allereerst: welkom op deze site!

”appelmoes_windowsmoes”

1. Kun je met een mac wel uberhaupt dvd’s en cd’s branden? ,, en zit er een standaard brandprogramma (als nero of roxio) op de mac, of is er een gratis brandprogramma voor de mac beschikbaar?

Mac’s maken CD’s gewoon in de ‘finderomgeving’. Lege CD in de drive en gegevens op het icoon van de CD op het bureaublad slepen. Op ‘brand’ klikken en klaar.
    Een meer uitgebreid programma voor CD’s en DVD’s te branden is Toast van Roxio.

”appelmoes_windowsmoes”

2. Zijn er mac’s met 2 dvd-branders/spelers aan boord? dat je van het ene station naar het andere station kan branden?

Nee, standaard zijn die er niet. Maar afhankelijk van het type Mac zou je dit wellicht wel kunnen inbouwen. Echter ik ken niemand die twee DVD-drives in gebruik heeft op z’n Mac.

”appelmoes_windowsmoes”

3. Is er een gratis programma beschikbaar voor de mac waarmee je dvd’s kan rippen en orginele dvd’s kan verkleinen en die de beveiliging van originele dvd’s eraf haalt? (zoals dvdinscripter en clonedvd voor windows)

Of er gratis alternatieven zijn weet ik niet, maar met Popcorn van Roxio kan dit volgens mij wel. Kijk anders even in het ‘video-forum’

”appelmoes_windowsmoes”

4. Ik weet dat je MS office voor de mac hebt, maar zit er ook al een standaard textverwerk programma op de mac? (anders kan ik toch ook openoffice.org downloaden?)

Als jij een nieuwe Mac koopt dan krijg je iLife erbij. En daar zit ‘Pages’ bij. Kan ook zijn dat dit bij iWork zit… kan me vergissen. In ieder geval wordt dit bij je Mac geleverd.

”appelmoes_windowsmoes”

5. Hoeveel kost MS office 2004 voor de mac?

Kies maar uit!

Moderator
    unSOUND

Allereerst welkom op dit forum.

Al deze vragen zijn al eens gesteld… en dit forum bewaard alle topics, dus met de zoekfunctie ( zie de knop bovenaan deze pagina, kun je alle antwoorden eigenlijk al vinden.

Maar goed, omdat je nieuw bent op dit forum…

1) Ja natuurlijk kun je met een Mac CD’s en DVD’s branden. Standaard kan het, maar je kunt ook uit diverse programma’s kiezen, sommige zijn gratis, sommige niet.

2) Nee, je kunt wel een externe FireWire of USB2 brander aansluiten.

3) Ja, die zijn er zat, kijk maar in dit topic.

4) Er zit standaard een tekstverwerker bij die tevens Word kan openen, maar Apple heeft ook 2 eigen programma’s, namelijk iWork en Apple Works.

5) Dat verschild… je kunt hem voor de volle prijs kopen, maar studenten e.d. kunnen hem goedkoop krijgen.

( en uiteraard kun je met een Mac ook gewoon downloaden… :wink: )

Bijdrager
    Kyokushinkai
    ”appelmoes_windowsmoes”

*klik*

Bijdrager
    HAK

Allereerst welkom op dit forum.

Al deze vragen zijn al eens gesteld… en dit forum bewaard alle topics, dus met de zoekfunctie ( zie de knop bovenaan deze pagina, kun je alle antwoorden eigenlijk al vinden.

Maar goed, omdat je nieuw bent op dit forum…

1) Ja natuurlijk kun je met een Mac CD’s en DVD’s branden. Standaard kan het, maar je kunt ook uit diverse programma’s kiezen, sommige zijn gratis, sommige niet.

2) Nee, je kunt wel een externe FireWire of USB2 brander aansluiten.

3) Ja, die zijn er zat, kijk maar in dit topic.

4) Er zit standaard een tekstverwerker bij die tevens Word kan openen, maar Apple heeft ook 2 eigen programma’s, namelijk iWork en Apple Works.

5) Dat verschild… je kunt hem voor de volle prijs kopen, maar studenten e.d. kunnen hem goedkoop krijgen.

( en uiteraard kun je met een Mac ook gewoon downloaden… )

Oh ja,, sorry dom van mij.. voortaan beter zoeken :innocent:

Ik zie op de website van MS, dat office 2004 400 dollar kost :cry: :oops: *zo belachelijk duur voor een office pakket*

Moderator
    unSOUND

Ach… alle begin is moeilijk… :wink:
    Office is inderdaad veels te duur, maar als je student ben kun je hem voor 20 euro scoren of zo… ikzelf heb Office eigenlijk niet eens nodig, en heb het alleen maar omdat iemand me af en toe PowerPoint mailtjes stuurt… en daar ga ik Office dus echt niet voor kopen he…

Bijdrager
    JvR90
    ”MacBjorn”
    ”appelmoes_windowsmoes”

Als jij een nieuwe Mac koopt dan krijg je iLife erbij. En daar zit ‘Pages’ bij. Kan ook zijn dat dit bij iWork zit… kan me vergissen. In ieder geval wordt dit bij je Mac geleverd.

Op een nieuwe mac krijg je een probeer verzie (30 dagen geldig) van iWork, daar zit Pages bij.. En bij de allernieuwste macs (met intel processor) zit geen AppleWorks, dus je heb eigenlijk standaart géén goede tekstverwerker.

Bijdrager
    Elstar
    ”MacBjorn”
    ”appelmoes_windowsmoes”

Correctie: Pages zit niet in iLife maar in iWork. iWork wordt niet gratis meegeleverd.
    Ik heb nu 4 tekstverwerkers op mijn mac:

[*:3e4545bb5d]teksteditor (gratis meegeleverd): redelijk goed programma voor simpele teksten. Helaas weinig opmaakopties. [*:3e4545bb5d] Word in Office 2004 for mac (€549,- !!): Goed en natuurlijk bekend[*:3e4545bb5d]Pages in iWork(€ 79,-): verrassend goed, zeker voor die prijs. Tekstverwerker die een beetje tegen opmaakprogramma’s als inDesign aanschurkt. [*:3e4545bb5d]Appleworks: office-achtig pakket dat op mac lange tijd de enige serieuse concurrent was van MS Office. Tekstverwerker is redelijk goed, het sterke punt van dit pakket was de combi met spreadsheet en database. Maar volgens mij wordt AppleWorks niet meer doorontwikkeld. Het is een voorbij, helaas.[/list:u:3e4545bb5d]

Bijdrager
      HAK

Ach… alle begin is moeilijk…
      Office is inderdaad veels te duur, maar als je student ben kun je hem voor 20 euro scoren of zo… ikzelf heb Office eigenlijk niet eens nodig, en heb het alleen maar omdat iemand me af en toe PowerPoint mailtjes stuurt… en daar ga ik Office dus echt niet voor kopen he
      ———————————————————————————————————————————

Oh,, ik ben helaas geen student (middelbare scholier zogezegd),, maar op me world domination xp (mijn bijnaam voor windows xp) heb ik ook heel veel illigale software, een illigale versie van roxio en van office 2003.
      Op me ene computer (kheb er 2) is zelfs me os illigale versie. :D

Maar ik heb gehoord dat je geen illigale versies van software hebt voor de mac, ik weet niet of dat zo is.

Maar openoffice werkt ook best wel goed,,

Bijdrager
      Elstar
      ”appelmoes_windowsmoes”

Maar ik heb gehoord dat je geen illigale versies van software hebt voor de mac, ik weet niet of dat zo is.

Jawel, maar omdat er minder maccers zijn, moet je beter zoeken.
      En op dit forum zul je niks vinden!

Bijdrager
      Kyokushinkai
      ”appelmoes_windowsmoes”

*klik* :innocent:

Moderator
      unSOUND
      ”appelmoes_windowsmoes”

Ook voor de Mac is alles te downloaden. Foto’s, Muziek, Films, Software, alles. Maar software downloaden is niet legaal, dus daar mogen we je op dit forum niet openlijk mee helpen.

Maar voor de duidelijkheid: p2p, bittorent, nieuwsgroepen, alles kan ook met een Mac.

Bijdrager
      HAK

Ik zou eigenlijk willen weten hoe het opstart scherm eruit ziet van een mac,
      heeft iemand een plaatje of screenshot?? :innocent:
      Hopelijk mooier dan dat zwarte scherm met het windows logo nu. (alhoewel je dat aan kan passen)

Moderator
      unSOUND

Bijdrager
      HAK

^^^
      Tnx ,, echt mooi.
      Jammer dat ik (nog) geen geld heb voor een mac :( ,, (ben al een tijdje van plan om over te stappen en ben al enkele maanden ”research” aan het doen over apple)

Ik wil wel een goede,, misschien een mac mini om te beginnen,, maar liever een notebook, jammer dat de ibook maar 2 usb ports heeft.

Bijdrager
      iDuck

unSOUND is dan ook de enige die een screenshot tijdens het opstarten kan maken :D

Ga eens kijken bij een :apple: – dealer window smoes, en speel eens met zo’n mooie mac. Wat jij zoal wilt kan allemaal (maar dat is je al duidelijk gemaakt)[/code]

Bijdrager
      HAK

appelmoes_windowsmoes schreef:

*klik*

jah maar al die programma’s kosten geld :(

Bijdrager
      MacBeer

Tja….. vind je dat gek dan?

Bijdrager
      iDuck

Om te rippen gebruik je bijv mactheripper en dat is gratis. Een programma om te comprimeren naar een DVD single layer zijn vlgs mij nog niet gratis. Maar bijv Toast 7 kan het, heb je een goed brandprogramma met alles erop en eraan.
      Handbrake is ook een gratis programma om DVD’s naar mp4 ed te zetten.
      ffmpeg kan ook veel, mag je 15 dollar voor betalen voor full options.

Dus het valt wel mee toch?

Bijdrager
      HAK

Ja ,, vooral omdat ik nu GRATIS software ervoor gebruik.

Moderator
      unSOUND

Dan koop je geen Mac… probleem opgelost. :|

Bijdrager
      HAK

Dan koop je geen Mac… probleem opgelost

Ja goed idee, dat is denk ik dan toch het beste voor mij, ookal is mac beter,, ik vind programma’s als photofiltre, en sommige brandsoftware te belangrijk om om te wisselen voor andere programma’s.
      Hoewel,,, ik kan ook gewoon een mac als 2e computer nemen,, maar ik heb deze windows-pc nog niet eens afbetaald,, dus ik moet nog even sparen :D

Bijdrager
      MacBeer

De meeste tools zijn ‘shareware’ en kosten vaak niet meer dan 20 Dollar. Daarvoor koop je dan een programma waar je veel gebruik van gaat maken.
      Het aanbod op het Windows platform van gratis tools is veel groter. Het is dan ook zeer zeker geen slecht idee om je bestaande PC gewoon te houden voor die paar kleine dingetjes waarvoor je op een Mac nog niet terrecht kan.

Oja… een computer op afbetaling kopen is een gigantisch slecht idee… tegen de tijd dat je klaar bent met afbetalen is de computer verouderd (zeker PC’s). Stel je voor dat je een nieuwe Mac koopt en maandelijks nog moet aflossen voor een PC die in een hoekje stof te vergaren staat.
      Mijn advies: PC afbetalen, deze proberen te verkopen en daarnaast sparen voor een Mac. En niet op afbetaling maar gewoon in 1 maal betalen.

Bijdrager
      vogel
      ”appelmoes_windowsmoes”

Ja ,, vooral omdat ik nu GRATIS software ervoor gebruik.

Ook voor de Mac bestaat er een programma-roeleer-circuit, alleen is het niet de bedoeling om daarover op dit forum te lullen. Zo zijn de regels nou eenmaal. Maar wie googelt…
      En een Mac is nou eenmaal duurder dan de gemiddelde PC. Kies met beleid dus.

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.