25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Bijdrager
    Billy

Branden van een CD = afsluiten cd?

Ik heb eigenlijk gemerkt dat telkens ik een CD brand met OS X zelf (de standaard software) mijn cd afgesloten wordt. Het is voor mijn onmogelijk om er nadien nog iets erbij te zetten.

Is het ergens mogelijk dat je kan kiezen of OS X de CD wel of niet moet afsluiten?

Billy

Bijdrager
    Oppie

Multi-sessie branden lukt wel m.b.v wat extra handelingen via het OS-brand-commando; zoek hier maar eens (of Google).

Bijdrager
    Billy

Gevonden :wink:

Was wel eventjes een opzoekwerk. De termen ‘cd, branden, multisessie’ leverde niet de goede resultaten.

Anyway om deze post af te sluiten…misschien even de oplossin vermelden.

Open Schijfhulpprogramma (in de map ‘Hulpprogramma’s’ in de map ‘Programma’s’).
    Plaats een beschrijfbare cd of dvd in de optische eenheid.
    Wanneer de schijf op het bureaublad verschijnt, sleept u er de gewenste onderdelen naartoe.
    Selecteer de beschrijfbare cd of dvd in het venster van Schijfhulpprogramma.
    Kies ‘Brand’ uit het Schijfkopiebestanden-menu.
    Klik op de driehoek in de rechterbovenhoek voor meer opties.
    Selecteer ‘Houd schijf beschrijfbaar’.
    Klik op ‘Brand’.

Billy

Bijdrager
    Oppie

Er staat idd minder over dan ik dacht, maar met “multisessie” vond ik wel .e.e.a.

De door jou genoemde oplossing komt trouwens letterlijk uit het onvolprezen Mac Help; ook altijd een goede bron voor oplossingen op allerlei vragen!

Brand ze, Billy:wink:

Bijdrager
    vogel

@Oppie, dit probeer ik altijd en als m’n schijfje dan gebakken is, dan mount ie niet! Enig idee hoe dat kan?

Bijdrager
    Oppie

Nee, helaas Vogel, ik zou het niet weten. Had er al even over nagedacht toen ik jouw probleem door de zoek-opdracht tegen kwam.

Dit uit Help zal het ook wel niet zijn:

BELANGRIJK: Bij sommige structuren, zoals ISO, is slechts één sessie toegestaan. Bij andere structuren, zoals HFS+ (Mac OS Uitgebreid), kunt u sessies toevoegen totdat de schijf vol is.

Bijdrager
    Billy
    ”Billy”

Open Schijfhulpprogramma (in de map ‘Hulpprogramma’s’ in de map ‘Programma’s’).
    Plaats een beschrijfbare cd of dvd in de optische eenheid.
    Wanneer de schijf op het bureaublad verschijnt, sleept u er de gewenste onderdelen naartoe.
    Selecteer de beschrijfbare cd of dvd in het venster van Schijfhulpprogramma.
    Kies ‘Brand’ uit het Schijfkopiebestanden-menu.
    Klik op de driehoek in de rechterbovenhoek voor meer opties.
    Selecteer ‘Houd schijf beschrijfbaar’.
    Klik op ‘Brand’.

Billy

De oplossing die ik had gevonden blijkt niet echt goed te werken. Of doe ik nu totaal iets verkeerds?

Billy

Bijdrager
    Oppie

Ik brand zelf eigenlijk nooit, dus helaas kan ik verder geen oplossing geven.
    Misschien andere (merk) cd proberen. Bij Apple Support heb ik alleen dit gevonden, niks nieuws dus. Of heeft het toch met die ISO/HFS+ structuur te maken?

Bijdrager
    vogel

Ik zal ISO moeten branden, want er gaat zo een cd’tje naar iemand met Windows. Zit ik nou alweer vast aan iets dat de Mac niet kan t.o.v. Windows? Gebeurt me de laatste tijd iets te vaak. :(

Bijdrager
    Billy
    ”Oppie”

Ik brand zelf eigenlijk nooit, dus helaas kan ik verder geen oplossing geven.
    Misschien andere (merk) cd proberen. Bij Apple Support heb ik alleen dit gevonden, niks nieuws dus. Of heeft het toch met die ISO/HFS+ structuur te maken?

Bedankt! Via het aanmaken van die image; zoals aangegeven staat in die Apple Support werkt het wel.

Billy

Bijdrager
    Oppie

Vogel, dan doe je dat branden niet in multisessie, maar gewoon in één keer, dat lijkt me niet zo’n opgave; en dan heb je gewoon een hybride cd.

Maar als dat geen oplossing is, dan is deze topic toch iets voor jou.:wink: (ook al ben je daar ook aanwezig)

Bijdrager
    vogel

Beetje zonde om 16 fotootjes op een cd te branden en er dan niks meer bij te kunnen zetten. :|

Bijdrager
    Billy
    ”vogel”

Beetje zonde om 16 fotootjes op een cd te branden en er dan niks meer bij te kunnen zetten. :|

Zouden ze misschien die multi-sessie standaard “aan” op Tiger hebben gezet?

Billy

Bijdrager
    Oppie
    ”vogel”

Dan wacht je tot de 160 ofzo?
    Of gebruik rewritables (CD-RW)?
    Of je stuurt die 16 per email?
    Of je gebruikt een USB memory stick?

Bijdrager
    Billy

Toch wel even meedelen dat in WindowsXP de standaard software wel standaard multisessie ondersteunt, zonder dat je hiervoor enkele trucjes moet toepassen.

En net voor die 16 foto’s van mijn nieuwste source bestanden is die standaard CD schrijver software voldoende. Toch wel een kleine misser van Apple.

Billy

Bijdrager
    Macinspire
    ”Oppie”
    ”vogel”

Dat heeft er niks mee te maken. Het moet gewoon mogelijk zijn om meerdere keren op een schijf te kunnen branden…

Bijdrager
    Oppie

‘Moet’?

Het zou wel fijn zijn, maar helaas, wat er niet is dat is er niet, ondanks dat Macinspire vind dat het moet.:lol:
    En Billy, er is je toch wel eens verteld dat Apple niet in ALLES beter is dan MS.:wink:

Bijdrager
    Billy
    ”Oppie”

’En Billy, er is je toch wel eens verteld dat Apple niet in ALLES beter is dan MS.:wink:

Wel Oppie, ik heb het hier en daar ook al eens vermeld. Het gebruiksgemak van OS X is prima! Het is veel aangenamer dan Windows.

In véél zaken zit het systeem logische in elkaar. Enkel noem ik dit klein probleemtje een flater van Apple.

En zo zijn er nog wel enkele hoor…bv.: De Safari browser werkt niet echt 100% met dit forum. Probeer maar eens een tekst te bewerken en voeg maar eens een emoticon toe. Je zal merken dat deze steeds al laatste wordt toegevoegd. Of dit nu ligt aan Safari of aan de website, dat laat ik aan de andere over. Het feit is dat de meeste web-toepassingen (ActiveX) niet werken onder OS X.

Gelukkig ben ik nog steeds tevreden van mijn switch. Maar ik merk wel op dat de meeste _terechte_ (!) kritiek van de huidige switchers komt. Misschien komt dit omdat de ancient mac gebruikers Windows XP niet echt kennen?

Billy

Bijdrager
    Oppie

Billy, ik gaf je ook een :wink:
    Maar goed, eindeloze discussie natuurlijk. Twee opmerkingen:
    – Ik denk er heel wat Maccers zijn die XP o.i.d. aardig in hun vingers hebben, al dan niet door de baas ‘gedwongen’, dus ook zij zien wel de eventuele voordelen van XP
    – Natuurlijk zullen switchers meer ‘nadelen’ aan het Mac OS zien, want zij hebben vaak nog niet het Mac alternatief in de gaten, of denken teveel ‘Windows-like’; en aan de ander kant zijn de ervaren Maccers sommige onhebbelijkheden van het Mac OS gewoon gewend, en zie je het niet meer als een punt (terwijl het natuurlijk wel zo is).

Afijn, het valt me wel op dat elke keer als jij hier met een vraag of probleem komt, het eindigt in deze discussie! Take it -and enjoy it- or leave it! Maar schei uit met dat geflame. Iedereen hier weet best dat het Mac OS ook altijd nog verbetering behoeft!

Voor kritiek ga beter naar Apple/feedback ofzo; want wat moeten wij ermee dat XP dit of dat doet?!

Bijdrager
    Billy
    ”Oppie”

Afijn, het valt me wel op dat elke keer als jij hier met een vraag of probleem komt, het eindigt in deze discussie!

Dit is ook niet echt waarheidsgetrouw, maar goed…da’s jouw mening.

Je manier om een discussie af te sluiten is ook wel echt toppie. Ik aanvaarde gewoon het feit dat hetgeen ik wou, wat overigens niet echt extreem is; niet mogelijk is onder OS X zonder trucjes.
    Blijkbaar steunde iemand anders mij en vond dit ook een probleem.

De oplossing van een andere maccer om die cd niet te branden is wel een beetje flauw, vind je dit zelf niet? Een vergelijk met Windows mag ik toch best wel maken, niet? Zeker na die opmerking…anders had ik het er zeker bijgelaten.

Ik begon hierover helemaal geen discussie. Maar als Apple mag zeggen dat Microsoft mag beginnen te kopieren (Tiger vs Longhorn) dan kan Apple die multisessie ook wel even overkopieren van Microsoft :wink: En wie weet…zit dit al in Tiger?

Billy

Bijdrager
    vogel
    ”Macinspire”
    ”Oppie”
    ”vogel”

Dat heeft er niks mee te maken. Het moet gewoon mogelijk zijn om meerdere keren op een schijf te kunnen branden…

Het heeft ff geduurd voordat ik wat had gevonden, maar DiscBlaze doet wonderen. en is nog gratis ook.

Bijdrager
    Billy
    ”vogel”

Het heeft ff geduurd voordat ik wat had gevonden, maar het is mogelijk. Download (576k) start meteen.

:lol:

Thanks vogel! DE handige tool die ik zocht.

Billy

Bijdrager
    vogel

Billy, ik heb m’n post ge-edit, want DiscBlaze is nog veel uitgebreider en kost ook niks.

Bijdrager
    Billy
    ”vogel”

Billy, ik heb m’n post ge-edit, want DiscBlaze is nog veel uitgebreider en kost ook niks.

Inderdaad…DiscBlaze ziet er ook nog beter uit ook :lol:

Billy

Bijdrager
    vogel

En bedank daar maar ene Bieker voor. Fijne tip van hem! Grote voordeel van discBlaze is dat je je schijfje zo kan branden dat PC’s ze ook multi-sessie kunnen gebruiken. Dat kan niet met BurnX Free.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.