10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Yellowood

Branden 16:9 in DVD Studio Pro

Ik heb het nu al vier DVD’s gebrand en vier keer is het fout gegaan.
    In de viewer is alles OK. Beeld is 16:9.
    De menus zijn ook 16:9.
    Maar na het branden zijn de menu’s 16:9 en de tracks 4:3.
    In “Preferences > General” staat bij SD DVD Menus: Display Mode: 4:3 16:9 Pan-Scan 16:9 Letterbox en 16:9 Pan-Scan & Letterbox.
    Maar 16:9 anamorph staat daar niet bij.
    Heb dus enkele pogingen gedaan met Lettebox en Pan-Scan met als resultaat: 4:3 beeld. ( Links en rechts is het beeld afgesneden en zwart.
    Wat en hoe moet ik precies instellen.
    Met dank.

Bijdrager
    Richele

Ik ga er even vanuit dat je hem op een stand-alone DVD speler af aan het draaien bent. Het kan ook zijn dat je DVD speler verkeerd staat ingesteld (die staat dan nog op pan & scan) en die overruled dan de instellingen die je op de dvd gemaakt hebt. Probeer hem dus ook eens op en andere dvd speler of kijk de instellingen van de DVD speler na.

Bijdrager
    Yellowood

Aan de DVDspeler kan het niet liggen. Ik heb links en rechts twee zwarte balken die een stuk van het beeld afsnijden. Dus van het oorspronkelijke beeld 16:9 blijft slechts het middelste (4:3) over.

Bijdrager
    NickBook Pro
    ”Yellowood”

In “Preferences > General” staat bij SD DVD Menus: Display Mode: 4:3 16:9 Pan-Scan 16:9 Letterbox en 16:9 Pan-Scan & Letterbox.
    Maar 16:9 anamorph staat daar niet bij.

Die instellingen zijn dus van de menu’s. Je kan per Track in de ‘inspector’ instellen of die track 16:9 moet zijn of 4:3. Kies de optie 16:9 Letterboxed. Anders dan het doet vermoeden, bedoelt Apple hiermee niet dat het beeld letterboxed (dus 4:3 beeld met zwarte balken boven en onder) wordt gebrand, maar bedoelen ze met de 2 16:9 opties hoe het beeld moet worden weergegeven op een 4:3 TV. Dus in feite zeg je “Deze track is 16:9 en moet op een 4:3 tv letterboxed weer worden gegeven”. Het beeld wordt sowieso anamorphic opgeslagen.

Klein detail: Ook bij de encoder settings van een videobestand in DVDSP kan je aangeven of het 16:9 is. Sommige DVDspelers kijken alleen naar die setting ipv de setting van de track. Dus je doet er altijd goed aan het ‘dubbel op’ in te stellen.

”Yellowood”

Aan de DVDspeler kan het niet liggen. Ik heb links en rechts twee zwarte balken die een stuk van het beeld afsnijden. Dus van het oorspronkelijke beeld 16:9 blijft slechts het middelste (4:3) over.

Dat is dus precies wat er bij PAN&SCAN gebeurt, dan wordt het beeld uitgevuld naar 4:3 en vallen de zijkanten dus weg. Dus wat Richèle zegt over de instellingen (in het bijzonder de tv-formaat setting) van je Standalone DVD speler is niet zo heel gek. Probeer de DVD eens in je Mac te kijken. Is hij dan gewoon netjes 16:9 in verhouding bij het afspelen, dan is de DVD in principe goed.

Bijdrager
    Yellowood

Dat was het dus:
    Instelling in Inspector. Ik had het zelf nooit gevonden.
    Bedankt.
    Ben nu aan’t branden. Op hoop van zegen.:o

Bijdrager
    bond007be

bij mij iets ander raars , via IDVD alsook in dvd studio pro

mijn film is 16/9 formaat , menu’s zijn 16/9 gemaakt , als ik de preview doe dan krijg ik alles netjes 16/9 te zien tot ik de film laat afspelen , dan jumpt die naar 4/3 met links en rechts grijze balken.

doch als ik dat project brand dan speelt die wel degelijk de film in 16/9 af.

dus enkel de PREVIEW geeft verkeerdelijk beeld

Bijdrager
    Yellowood

Klein detail: Ook bij de encoder settings van een videobestand in DVDSP kan je aangeven of het 16:9 is. Sommige DVDspelers kijken alleen naar die setting ipv de setting van de track. Dus je doet er altijd goed aan het ‘dubbel op’ in te stellen.
    Bedoel je hiermee de instelling: DVD Studio Pro > Preferences > Encoding ?

Bijdrager
    superfreak

Ik zit met een zelfde probleem. De DVD ziet er op een mac en op een pc goed uit maar als ik hem thuis op een beamer via dvd-speler bekijk, vallen mijn zijkanten eraf.
    Ik heb in de settings gekeken en hier stond hij op 16:9 Pan Scan. Moet ik hem dan opnieuw branden in 16:9 letterbox en dan is het verholpen?

Milan

Bijdrager
    superfreak

Idd dit helpt, nu is mijn film normaal te bekijken, echter viel me op dat mijn menu pagina hetzelfde probleem had en zie nu in het programma dat ik hier ook lettebox zal moeten doen. Weet iemand of het uitmaakt dat je pan scan & letterbox gebruikt.
    Ik ga beide mogelijkheden even branden en zie vanavond wat het verschil is.

Voorgaande tips hebben mij al een groot stuk verder geholpen. Thanks.

Milan

Bijdrager
    sngroen

Ik zit met het volgende probleem:

Ik heb een HD videocamera en een film gemaakt in 16:9. De video heb ik bewerkt in I-Movie in 16:9. Vervolgens de dvd gebrand in 16:9 in het programma i-DVD.

Het resultaat is dat als ik de film afspeel op mijn Bravia LCD dat de randen aan de zijkant worden afgesneden. Op een kleinere lcd tv gebeurt dit ook, maar is het afgesneden deel aan de zijkanten minder groot.

Ik zit nu met een raadsel, en zou graag van iemand advies willen hoe dit op te lossen. Aangezien ik een nieuwe Imac heb gekocht, juist om video’s op een semi-pro wijze te bewerken, is het nogal frustrerend dat ik nu met dit probleem zit.

Dus graag iemands advies!

Thanks!

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.