11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    Jan-Willem

Borders van tabellen

Hoi,

Ik wil in een HTML pagina een “normale” tabel plaatsen. met normaal bedoel ik dat alle borders gewoon enkele lijnen zijn. Kan dit en zoja hoe??
    Heb van alles geprobeerd maar krijg niks beters dan die vakjes rond iedere cel:-(

Bijdrager
    Syndic

1. (de ouderwetse methode): met tablebackgrounds en gekleurde cellen.
    2. (de beste en nieuwste methode): via CSS

:D

Bijdrager
    Jan-Willem

Ben nog erge noob in CSS wereld. Wist niet dit er ook mee kon.
    Echt geniaal dat CSS!
    Heb nu dit gevonden:

<style type=”text/css”>

table, td
    {
    border-color: #600;
    border-style: solid;
    }

table
    {
    border-width: 0 0 1px 1px;
    border-spacing: 0;
    border-collapse: collapse;
    }

td
    {
    margin: 0;
    padding: 4px;
    border-width: 1px 1px 0 0;
    background-color: #FFC;
    }

</style>

maar snap nog niet echt wat ze bedoelen met:
    border-collapse:
    en bij border-width 1px 1px 0 0; (snap ’t ongeveer waar niet precies).

Bijdrager
    iBert

Bij border-width definieert men de dikte van de randen, respectievelijk 1 pixel bij de onder-en linkerrand van de tabel, en 1 pixel bij de boven- en rechterkant van de cellen.

Border-collapse definieert of de rand van de cellen en de rand van de tabel in mekaar mogen staan indien ze tegen mekaar aansluiten.

Bijdrager
    Jan-Willem

thnx, weer wat geleerd

Bijdrager
    Jan-Willem

In safari ziet dit er wel mooi uit, maar in explorer ziet ’t er niet uit :-(. hoe is dit op te lossen??? door overal rond de cel een border te maken?? maar dan wordt ie erg dik.

Bijdrager
    iBert

Dit kan je oplossen door met CSS te werken:) Stap over overs op <div>’s, en je zal zulk geknoei niet vaak meer aan de hand hebben…

Bijdrager
    Jan-Willem
    ”iBert”

Dit kan je oplossen door met CSS te werken:) Stap over overs op <div>’s, en je zal zulk geknoei niet vaak meer aan de hand hebben…

Maar hij is nu in css, maar zonder <div>’s. kijk maar op
    http://www.rkjleiden.nl/jongeren/geschiedenis.html (het lelijke resultaat krijg je met internet explorer)
    en wat zijn die div’s dan?

Bijdrager
    tennapel

border-collapse wordt zeer slecht ondersteund door de huidige browsers. Beste methode is op dit moment nog steeds “border=1” toevoegen aan je table tag.

Bijdrager
    iBert

Ik heb je misschien wat nodeloos in de war gebracht Jan-Willem, sorry daarvoor. Werken met XHTML en CSS is geen tabel-haten, maar tabellen gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn, namelijk het tonen van tabular data. Niet voor layout en dergelijke.

In dit geval is het gebruik van een tabel weliswaar gerechtvaardigd. Ik zal even kijken of ik je code kan verbeteren.

Div’s zijn de vervanger van tabellen voor layout. Op http://css.pagina.nl/ vind je er vast wel een goede tutorial van. Ik heb het geleerd aan de hand van het boek Designing with web standards.

Bijdrager
    Jan-Willem

Het is me gelukt!!!!!!
    ik heb een cellspacing=”0″ toegevoegd en nu doen ook de micro$hit varianten het goed :lol: .
    Thnx voor jullie hulp. (ik ga nog wel ff wat meer info over div’s zoeken..)

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.