13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Icepick

Booten vanaf een Lacie externe dvd drive?

Ik heb van een collega een mac gekregen om te fixen.. de mac boot niet meer en er moet opnieuw OSX op gezet worden. De data heb ik intussen al wel veilig kunnen stellen middels firewire target disk mode.

Ik heb een externe Lacie dvd drive die ik er aan heb hangen (kan via usb of firewire). De osx 10.4 dvd zit erin, maar ik krijg hem niet geboot vanaf de dvd. Ik heb diverse zaken geprobeerd (opstarten met de ALT button indrukt bijv) maar dit helpt niet.
    Het gaat hier trouwens om een imac van 800mhz (met zo’n rond voetje). De interne cd drive is stuk, dus ik kan alleen opnieuw installeren middels een externe drive.

Iemand ideeen hoe dit te doen?

Alex

Bijdrager
    505

Het zou moeten lukken.

Je moet het wel met FireWire aansluiten.

En tijdens het opstarten natuurlijk C ingedrukt houden.

Misschien helpt het de DVD alvast erin te doen, en dan de Mac met FireWire DVD speler op starten?

Bijdrager
    Nikita

De installatieschijf, hoort die bij de iMac / is het een retail versie, of is het een andere systeem-DVD?

Bijdrager
    back2mac

Misschien rare vraag maar waarom MOET tijgetje opnieuw worden geinstalleerd ?
    Systeem corrupt geraakt, heel moeilijk bij OS X denk ik.

Heb je de alle andere, minder ingrijpende, ‘truuks’ al geprobeerd ?
    zoals
    opstarten in ‘safe mode’ met shift ingedrukt.
    pram zappen met command + option P+R
    nvram gereset vanuit open firmware.
    enz,enz.

Bijdrager
    Turbanus

Wij zijn benieuwd naar de laatste antwoorden, voordat we verder informatie gaan verstrekken.

Bijdrager
    macpro

Nou, nou, Turb, dat is ook wel een beetje voorbarig.
    Er zijn nog meer alternatieven die niet genoemd zijn. Zoals herinstalleren van OS X via de target disk mode. Want dat werkt prima.

En OS X kan best wel corrupt raken. Daarvan hebben we hier op het forum ook al genoeg topics gehad. Je hoeft bijvoorbeeld maar stroomuitval op een slecht moment te hebben en je bent het bokje.

Bijdrager
    Icepick

hoi,
    Ga er maar even vanuit dat macosx inderdaad corrupt kan raken. In ieder geval.. voordat we in dit topic verzeild raken.. ik heb de optie geprobeer met C in te drukken, maar hij boot niet van de externe dvd lezer.
    Ik heb interesse in het antwoord waarin stond dat je de mac in target disk mode kunt starten en dan via een andere mac osx kunt installeren… hoe gaat dit in zijn werk? Want dit zou voor mijn probleem namelijk wel eens een oplossing kunnen zijn..

Bijdrager
    PietjePuk

De ene mac verbinden met de andere (via Firewire), vervolgens de Mac waarop geinstalleerd moet worden heropstarten met T ingedrukt.
    Dan steek je de installatie cd in de andere Mac, installeer je OS X en kies je als doelschijf de harde schijf van de Mac verbonden via Firewire.

Bijdrager
    macpro

Heel eenvoudig. Hang de Mac in target disk mode aan een andere Mac.
    Start die Mac op met de installatie CD/DVD en installeer OS X zoals je gewend bent.
    Alleen niet op de interne harde schijf, maar op de harde schijf van de Mac die via target disk mode is gekoppeld.
    Het wijst zich helemaal vanzelf.

Bijdrager
    WallytheShark

Maar als je vanaf een andere mac (mac 1) installeert op de harde schijf van mac 2, installeert hij dan niet de bestanden voor mac1.Wat ik bedoel is: stel je hebt een g4 en een g5. Kan je dan wel vanaf de G5 de juiste bestanden installeren op een g4. Dit geld ook voor drivers etc.

Ik hoop dat jullie het potentiele probleem snappen, ik heb het echt heel wazig uitgelegd :?

Shark.

http://www.projectmanagement-training.net, jouw gratis handleiding voor projectmanagement

Bijdrager
    PietjePuk

Kan perfect, alleen van Intel naar PowerPC en omgekeerd werkt niet.

Bijdrager
    back2mac

ok.
    mijn vertrouwen in de stabiliteit van os x is een klein beetje aangetast. . . . . . .
    :cry:

Bijdrager
    sypie

En dat met de mogelijkheden die het heeft? Ik bedoel: Welk systeem kun jou nou installeren via een 2e computer, simpel met een FireWire kabeltje?

Heb je de DVD speler aan beide aansluitingen geprobeerd? Dus zowel FireWire als USB? En ook nog op alle poorten die er zijn? Ik kan me namelijk voorstellen dat niet vanaf iedere poort geboot kan worden.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.