16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    bare_nature

Booten van .dmg op externe HD

Hallo,

Ik heb op diverse plaatsen gelezen dat je kan booten van een externe HD waarop een kopie staat van de Leopard Install DVD. Het lukt me echter niet om effectie van zo’n opstelling te booten.

Ik heb momenteel een externe HD (via netwerk) met daarop een .dmg van de Leopard Install DVD. Als ik deze .dmg open en ik kies om Leopard te installeren dan herstart de mac maar tijdens het herstarten kiest hij niet voor de disk image van de Leopard Install DVD. De mac boot gewoon van de interne HD.

Ik zie wellicht iets over het hoofd. Is het probleem dat het een netwerkschijf is?

Alvast bedankt,

BN

Bijdrager
    Nietzman

Erm, nee.

Booten van images zal waarschijnlijk pas per Snow Leopard kunnen. Tot die tijd zul je die image gewoon naar een schijf moeten restoren voordat het ook maar iets doet.

Bijdrager
    arri

het kan wel (allang trouwens), maar het heeft wat meer voeten in aarde dan het simpel mounten van een dmg en dat kiezen als boot/install-medium.

er is iig nog geen generieke recht-toe-recht-aan GUI oplossing voor,
    tenzij je de macbook-air oplossing voor je doel weet te hacken.
    (network-boot)

Bijdrager
    bare_nature

De reden waarom ik dit vraag is dat ik wil booten vanaf de Leopard Install DVD maar de optical drive van m’n mac is stuk. Ik zoek dus naar een manier om van de DVD te booten om zo een system restore te doen van een vroegere Time Machine backup (niet om de drive te herstellen, hoor).

Suggesties?

Een externe drive is natuurlijk een optie maar dat beschouw ik eerder als de laatste optie omdat ik momenteel geen externe drive bezit.

BN

Moderator
    Night

Je zou ook een kleine extra partitie (10GB) kunnen aanmaken op je interne HD, en daar de uitgepakte dmg neerzetten. Zorg wel dat deze partitie bootable is. (Intel -> GUID). Dit kan je (mits je HD niet te vol staat) gewoon doen met Disk Utility.

Bijdrager
    bare_nature

Dat ga ik onmiddellijk proberen.

Bedankt voor de tip.

BN

Bijdrager
    bare_nature

Ik heb een tweede partitie gemaakt op de interne HD en daarop de .dmg van de Leopard Install DVD geplaatst. Deze open ik en dan krijg ik de melding om te herstarten maar tijdens het herstarten kiest hij gewoon de standaardpartitie waarop het huidige OS staat. Doe ik iets fout?

BN

Moderator
    Night

Ja

Je moet begrijpen dan een dmg een disk-image is. Die moet open zijn (en dan verschijnt er ook een extra disk icoontje op je desktop) om te kunnen gebruiken. Aangezien deze niet ‘automatisch’ open is na het herstarten van je systeem, kan je Mac er dan logischerwijze ook niet van opstarten. De dmg wordt dan gewoon als een bestand gezien.

Je moet de dmg dus eerst uitpakken! Zodat je op de 2e partitie dezelfde inhoud hebt staan als op de Leopard DVD / inhoud van de dmg.

PS: Doe die NIET door de inhoud via de Finder te kopiƫren, alle onzichtbare (en toch hard nodig zijnde) bestanden worden dan niet meegekopieerd. Je kunt beter Disk Utility gebruiken of Carbon Copy Cloner. Deszse laatste zorgt er ook gelijk voor dat het volume geblessed (geschikt om vanaf te booten) wordt.

Bijdrager
    sypie

En booten van een netwerkschijf is altijd lastig, beter kun je nog een USB of FIreWire schijf aansluiten met een uitgepakte DMG daar op.

Bijdrager
    PowerMac
    ”bare_nature”

De reden waarom ik dit vraag is dat ik wil booten vanaf de Leopard Install DVD maar de optical drive van m’n mac is stuk. Ik zoek dus naar een manier om van de DVD te booten om zo een system restore te doen van een vroegere Time Machine backup (niet om de drive te herstellen, hoor).

Suggesties?

Heb je niet een tweede Mac met optische drive?

Bijdrager
    bare_nature

@Night
    Dit werkt inderdaad. Bedankt. Het enige probleem is dat je niet je hele HD kan formatteren alvorens en clean install te doen (waarna een restore van je Time Machine backup) maar het is beter dan niets.

@PowerMac
    Je doelt op het gebruiken van Target Disk Mode, veronderstel ik. Dat is inderdaad ook een optie maar, zoals je aangeeft, heb je daar twee macs voor nodig.

BN

Bijdrager
    PowerMac
    ”bare_nature”

@PowerMac
    Je doelt op het gebruiken van Target Disk Mode, veronderstel ik. Dat is inderdaad ook een optie maar, zoals je aangeeft, heb je daar twee macs voor nodig.

Nee. Je hebt Target Disk Mode en Remote Disc (http://www.apple.com/macbookair/wireless.html).
    Heb je inderdaad wel nog twee Macs voor nodig. (Ik heb 26 Macs, dus als je wil:-) )

Bijdrager
    bare_nature

Ik heb het onlangs geprobeerd met de mac van een vriend maar ik denk niet dat je kan booten van een DVD als deze gebruik maakt van Remote Disc. Bij ons werkte het allezins niet.

BN

Moderator
    Night
    ”bare_nature”

@Night
    Dit werkt inderdaad. Bedankt. Het enige probleem is dat je niet je hele HD kan formatteren alvorens en clean install te doen (waarna een restore van je Time Machine backup) maar het is beter dan niets.

Je kan toch HD1 erasen vanaf HD2? Alleen deze partitie zou dan gewist moeten worden.

Bijdrager
    bare_nature

Mijn antwoord was wellicht niet geheel duidelijk want dat is inderdaad wat ik momenteel aan het doen ben.

BN

Moderator
    Night

Aha okee:)

En als je helemaal klaar bent kun je de partitie met de OSX installer gewoon weer verwijderen op dezelfde manier als dat je ‘m gemaakt hebt.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.