30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 47)
  • Q:

Bijdrager
    iLive

Bootcamp, zou ik het wagen?

Ik zou graag GTA San Andreas spelen op mijn MacBook en dit kan enkel met Bootcamp dus zal ik dit moeten installeren.

Nu heb ik op dit forum al veel enge verhalen gehoord dat Bootcamp mensen hun Mac gewoon naar de ****en heeft geholpen en verhalen over alle errors en zwarte schermen…:?

Ik zou Bootcamp alleen gebruiken voor GTA maar als het heel m’n MacBook laat crashen vind ik het het risico niet waard. Kan er echt vanalles fout gaan of kan dit alleen als je zelf iets fout doet? En tast het dan mijn hele Mac aan of alleen de windows-partitie?

Bedankt voor de reacties!:)

Bijdrager
    505

Je Mac zal er niet van naar de klote gaan.

Een van de nadelen is dat er veel GB’s naar de Windows parititie gaan. Verder moet je eerst de computer uitzetten om Windows te kunnen starten.

Soms heb je een probleem dat die niet kan paritioneren. Dan moet je alles back-uppen en de hele hardeschijf opnieuw formatteren.

Bijdrager
    iLive

Kan ik dan best backuppen voor ik Bootcamp doe en dat backuppen: is dat dan gewoon mn hele thuismap naar de externe harde schijf slepen, of hoe doe ik dit? En hoeveel GB moet die partitie dan zijn voor Windows (?) + GTA (4GB ongeveer) ?

Bijdrager
    deSpaanseRente

Bijdrager
    Mono1

eeehhhmmm….., ik zou eerst “gewoon” Bootcamp op je Mac zetten. Maar wat je ook doet, EERST een bootable back-up maken, bv met SuperDuper!

Bijdrager
    Buzz
    ”Lord_spianoman”

Misschien is dit wel interessant voor je: http://tubeshards.wordpress.com/2006/12/05/install-windows-to-a-macintosh-usb-drive/

Het lijkt me niet zo’n heel goed idee om een open-source versie 0.8 hack oplossing (waar je ook nog je computer voor moet demonteren) aan te prijzen bij iemand die al bang is voor het installeren van Boot Camp.

Bijdrager
    iLive

Ik ben die SuperDuper! aan het downloaden, lijkt me een goed programmaatje :lol:
    Ja, van die hack oplossing blijf ik liever af, dat doet me teveel denken aan mn pc, op mn mac hou ik het liever leuk:)

Maar het kan dus echt geen kwaad van BootCamp te installeren? Dat m’n Windows partitie niet werkt of dat het niet lukt ofzo vind ik niet erg maar ik zou echt niet willen dat er iets gebeurt met m’n mac want ik hem ‘m nog maar pas en het is m’n eerste dus ik zou er echt kapot van zijn als er iets mis ging..

Bijdrager
    Buzz

Als je een backup hebt kan je niks gebeuren. En als je vervolgens maar nauwgezet de instructies van BootCamp volgt is het verder zelfs een fluitje van een cent.

Lees ook voor gebruik van Super Duper de instructies bij dat programma goed door!

Bijdrager
    Mono1

Nee, er kan niets gebeuren met je Mac. Stel dat de Bootcamp installatie mislukt, dan maak je je Mac helemaal schoon en zet je met SuperDuper de boel weer terug. Daarom is die back-up noodzakelijk. Maar als je goed de gebruiksaanwijzing volgt van Bootcamp en een goede Windows XP met SP2 hebt, moet het lukken. :)
    edit: Buzz-D was me voor! :lol:

Bijdrager
    iLive

Moet ik bij SuperDuper! dan zo’n ‘Sandbox – Shared users and Applications’ maken? En gaat
    deze dan ook alle programma’s kopiëren zoals firefox, adobe photoshop, e.a.?
    Hoe groot gaat deze file ongeveer zijn?

edit: die Sandbox is alleen als je het koopt?:o

Bijdrager
    Mono1

SuperDuper maakt een kloon van je HD, dus die is precies even groot. Alles wordt overgezet, incl instellingen etc. Mocht er iets met je HD gebeuren, dan kan je weer opstarten met je externe HD en alles terug zetten. Is trouwens altijd goed regelmatig te back-uppen. Als je de betaalde versie van SuperDuper neemt, dan kan je bv een schema instellen wanneer er een back-up gemaakt moet worden en bovendien duurt het minder lang, omdat dan alleen wijzigingen worden aangepast.

Bijdrager
    iLive

Bedankt Mono1! Dus als ik het goed begrijp blijven dan alle programma’s intact en is het helemaal hetzelfde als ik het terug opstart en terug overzet van mn harddisk.

Maar moet ik dan SandBox selecteren? Of backup – all files ?

Bijdrager
    Mono1

Back-up all files.
    Je hebt toch wel een externe HD met Fire wire, want met usb gaat het anders heel lang duren.
    Edit: Er mag op die externe HD ook niets meer staan wat je wilt bewaren, want hij wordt door SuperDuper eerst gewist!

Bijdrager
    iLive

Nee, het is met USB:x En er moeten eigenlijk op die externe harde schijf nog wel dingen blijven staan..
    Maar ik heb nog een andere, ook wel met USB van 60GB maar die kan ik eventueel wel alles eraf gooien. Volgens mijn iStat Pro gebruik ik nu 39GB van mijn harde schijf dus dan zou dat eventueel lukken??

Bijdrager
    Mono1

Moet daarmee dus lukken, maar neem je tijd…………:o

Bijdrager
    Mono1

Ik lees zojuist in de gebruiksaanwijzing van SuperDuper dat USB niet wordt aangeraden! Lees dit svp zelf even in die gebruiksaanwijzing!!!!!!!

Bijdrager
    iLive

Neem je tijd? Bedoel je dat het lang gaat duren of dat ik het rustig aan moet doen?
    Bedankt voor je tips! Ik heb er veel aan gehad!:wink:

Bijdrager
    iLive

Tegelijk gepost :P Ik ben dit in de handleiding tegengekomen:

USB drives cannot be used as a startup drive for PowerPC based
    Macintoshes, regardless of the program used. On top of that, USB drives
    have a large number of limitations regarding speed and – even if USB 2.0
    Hi-Speed rated – can slow down to USB 1.x speeds when used in
    conjunction with slower devices
    .

Ik heb wel een Intel dus het zou moeten kunnen, en met de snelheid… geduld hebben zeker?:?
    Enkel het vetgedrukte snap ik niet helemaal, wat bedoelen ze met die ‘in conjunction with slower devices’?

Bijdrager
    JeroenB

hmmm… Kan je GTA eigenlijk wel draaien op een Macbook?

Bijdrager
    Mono1

Tja, ’t komt er dus min of meer op neer dat ze niet zeggen dat het niet kan, maar het ook niet echt aanraden. Als ik jou was dan zou ik even een proefje maken door een bv 1 Gig over te slepen naar je externe HD en dan kijken hoe lang ie er over doet. Dat met 39 vermenigvuldigen en dan weet je hoe je lang je koffie kan gaan drinken! :?

can slow down to USB 1.x speeds when used in

Kan er wel wat bij bedenken, maar helemaal precies durf ik het niet te zeggen wat dat voor jouw situatie betekent.

Bijdrager
    Bigs
    ”Mono1″

Back-up all files.
    Je hebt toch wel een externe HD met Fire wire, want met usb gaat het anders heel lang duren.
    Edit: Er mag op die externe HD ook niets meer staan wat je wilt bewaren, want hij wordt door SuperDuper eerst gewist!

Wat een onzin.. USB2 Full-speed (waar je bij externe harde schijven over het algemeen wel over praat) en Firewire ontlopen elkaar niet veel in snelheid in dit geval hoor.

Bijdrager
    Mono1

Ik ben dus uitgegaan van USB 1, maar iLive kan daar uitsluitsel over geven…….!
    Edit:
    Bovendien:

even if USB 2.0
    Hi-Speed rated – can slow down to USB 1.x speeds

Bijdrager
    Buzz
    ”iLive”

Tegelijk gepost :P Ik ben dit in de handleiding tegengekomen:

USB drives cannot be used as a startup drive for PowerPC based
    Macintoshes, regardless of the program used. On top of that, USB drives
    have a large number of limitations regarding speed and – even if USB 2.0
    Hi-Speed rated – can slow down to USB 1.x speeds when used in
    .

Ik heb wel een Intel dus het zou moeten kunnen, en met de snelheid… geduld hebben zeker?:?
    Enkel het vetgedrukte snap ik niet helemaal, wat bedoelen ze met die ‘in conjunction with slower devices’?

Ze bedoelen dat als je bijvoorbeeld je USB 2 harde schijf aan een USB 1.x hub hangt, je de snelheid van USB 1.x krijgt. USB 1.x is niet geschikt voor harde schijven. Maar als je gewoon direkt een van de USB 2 poorten op je MacBook gebruikt voor je harde schijf zal je geen enkel probleem hebben.

Bijdrager
    iLive

ik geloof wel dat het USB 2 is ja. ik zal het eens moeten proberen.
    bedankt voor de reacties!

Bijdrager
    Mono1

En,……iLive, is het nog gelukt?

Bijdrager
    iLive

Ik heb het nog niet gedaan, want ik ben eerst nog op zoek naar een installatie-cd van Windows XP SP2…:? Kan ik eigenlijk ook een gratis beta downloaden van windows vista ,deze erop zetten via een installatie-cd en dan GTA draaien op windows vista? Of is dit niet aan te raden? Ik kan wel iemand vinden die windows xp sp2 in zijn bezit heeft denk ik, want wij hebben enkel sp1 en een update naar sp2 apart.

Bijdrager
    iLive

De backup is gelukt! :D Bedankt iedereen voor de hulp.

Nog één vraagje: als ik nu met de bootcamp-installatie begin, hoeveel GB moet ik dan ongeveer voor die partitie kiezen? Ik ga er waarschijnlijk enkel GTA San Andreas opzetten (dat is ongeveer 5 GB).

Bijdrager
    Mono1

Een kleine 5 Gig voor Windows, 5 Gig voor GTA San Andreas en de rest reserve. 15 Gig dus.

Bijdrager
    iLive

Oej, ja, ik heb nu al 10 gig gedaan.
    Maar ik heb een veel groter probleem: als ik bij de windows-installatie kom en hij vraagt om
    op ENTER te drukken werkt mijn toetsenbord van mijn macbook niet.
    Ook met een extern usb toetsenbord lukt dit niet en ook niet als ik het aansluit voor ik de computer
    opstart. Hoe kan ik dit oplossen??

(zie ook: (http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=94332&highlight=)

mvg,
    iLive

Bijdrager
    Mono1

Heb je de installatie gedaan met een extern toetsenbord of ingebouwd toetsenbord? Dat zou moeten, want draadloos mag niet bij de installatie. Voor de zekerheid: heb je al een goeie back up gemaakt?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 47)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.