7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    Rholerio

Bootcamp werkt niet

Hoi allemaal,

Ik heb een: MacBook Pro (13-inch, 2017, Four Thunderbolt 3 Ports)

Nu heb ik voor school een tijdje Windows nodig. Zo heb ik een iso via school kunnen regelen om Windows te installeren. Alles gaat goed in bootcamp totdat m’n mac herstart en windows installatie begint. Mijn Touch Bar, keyboard en trackpad werken allemaal niet, muis via usb-c werkt wel. Als ik dan verder ga (via de muis) krijg ik vervolgens de error dat mijn partitie / andere schijven niet gevonden kunnen worden en ik dus niks kan installeren. Ik heb partitie weer moeten herstellen via Bootcamp. Heeft iemand een oplossing voor dit probleem?

PS: Ik ga geen virtual machine gebruiken!

Bijdrager
    csteelooper

Je zit dus al wel in Windows (setup) als het fout gaat?

Bijdrager
    Q-collective

Probeer een extern toetsenbord totdat je de Boot Camp drivers kunt installeren nadat je Windows hebt geïnstalleerd.

Rholerio op 9 april 2018 om 16:59

Waarom eigenlijk niet? Wat voor schoolprogramma kan nou zo zwaar zijn dat het niet lekker werkt in een VM?

Bijdrager
    csteelooper

<p class=”cite”>Q-collective op 12 april 2018 om 00:54</p>
    Probeer een extern toetsenbord totdat je de Boot Camp drivers kunt installeren nadat je Windows hebt geïnstalleerd.

Rholerio op 9 april 2018 om 16:59

Waarom eigenlijk niet? Wat voor schoolprogramma kan nou zo zwaar zijn dat het niet lekker werkt in een VM?

Alles wat ook maar enigszins werkt met 3D in DX11 of hoger. Veel, dus. De laatste DirectX-versie die volledig ondersteund wordt door virtualisatiesoftware (zonder directe device mappings) is DirectX 9. DirectX 10 wordt voor zo’n 95% ondersteund en is dus ook nog goed te doen, maar 11 en 12 werken niet. (Nieuwere) games en andere zwaar grafische software zijn dus niet (of in ieder geval niet met optimale grafische instellingen) te virtualiseren, tenzij gebruik gemaakt wordt van Hyper-V. Daarmee wordt het mogelijk om hardware écht direct aan te spreken, waardoor ook DirectX 11 en 12 goed zouden kunnen werken. Je kunt dan namelijk de videodrivers van de fabrikant van je GPU gebruiken. Maar in macOS is geen enkel product dat er gebruik van maakt. Noch Parallels, noch VMWare Fusion; noch VirtualBox. In Windows maakt onder andere VMWare EX er gebruik van. Eigenlijk jammer dat dit zo is, want hierdoor wordt bijvoorbeeld ook niet of nauwelijks ingespeeld op de mogelijkheden die Metal 2 in macOS zou bieden voor dit doel…

Te uwer info: DirectX 11 is de versie die vanaf Windows 8 meegeleverd wordt (voor Windows 7 kwam later een update uit); DirectX 12 zit in Windows 10. 2D-graphics zoals onder ander de Windows shell vormen nooit een probleem; die doen zich met name voor wanneer gebruik wordt gemaakt van 3D.

• Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 1 week geleden door  csteelooper.

Bijdrager
    TheBigZ

@csteelooper: Interessante info, bedankt!

Nog even wat gegoegeld voor aanvullende info:

DirectX and Parallels Desktop 13 Support

Bijdrager
    csteelooper

<p class=”cite”>TheBigZ op 14 april 2018 om 10:00</p>
    @csteelooper: Interessante info, bedankt!

Nog even wat gegoegeld voor aanvullende info:

DirectX and Parallels Desktop 13 Support

<iframe class=”wp-embedded-content” style=”position: absolute; clip: rect(1px, 1px, 1px, 1px);” title=”“DirectX and Parallels Desktop 13 Support” — Parallels Blog” src=”http://blog.parallels.com/2017/12/04/directx-and-parallels-desktop-13/embed/#?secret=muAjOYJsjA” width=”500″ height=”282″ frameborder=”0″ marginwidth=”0″ marginheight=”0″ scrolling=”no” sandbox=”allow-scripts” data-secret=”muAjOYJsjA”></iframe>

Ook interessant! Bedankt…!

Moderator
    Night

Nu nog een berichtje van @rholerio met evt. antwoorden en de status (of het probleem al dan niet is opgelost).

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.