25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Bijdrager
    pMac

Bootcamp problemen! Help!

Een goeieavond!

Ik zit toch wel met 2 problemen, en dan vooral met bootcamp,
    ik wil een windows programma gaan draaien, en dit wil ik gaan doen via bootcamp.

Op het moment dat ik begin met de bootcamp “setup” dan gaat alles nog goed, ik selecteer de grote van de partitie en laat de “setup” beginnen.

Na een best aardige tijd, krijg ik de volgende melding terug.

Iemand enig idee hoe dit, want ik heb in het verleden feilloos bootcamp kunnen draaien.
    Die melding van bootcamp bevalt me niet, want ik heb namelijk ook een probleem met m;n externe harde schijf, ik had dus het geniale idee om een grote schijf te kopen, en begonnen met veel kleine bestanden erop te zetten, maar op het moment dat het groter word dan 4GB, dan weigerd hij dit..

Ik heb gehoord dat je hem dan moet formatteren, maar.. is dit te omzeilen?
    ik hoop dat iemand hier ook meer van weet:)

Thanks!

Bijdrager
    Moriarty

Uhmm, je hebt nog 31Gb vrij op je HD en je wilt een partitie maken van 40 Gb, das toch gewoon het probleem dan?

Dat je geen grotere bestanden kan kopiëren dan 4Gb heeft te maken met een FAT32 indeling, de schijf even formatteren (de nieuwe grote) naar een HFS+ en je bent klaar, dan moet het wel willen…

Tenzij je hem gebruikt voor Windows, dan moet je zorgen dat je met (betaalde) software je OS ook NTFS kan lezen…

Bijdrager
    pMac

Uhmm, je hebt nog 31Gb vrij op je HD en je wilt een partitie maken van 40 Gb, das toch gewoon het probleem dan?

Naar mijn weten, is die 31gb wat er over is na de partionatie (mooi word als het bestaat)?

@ Pieter :Uit dat topic kan ik niet echt mijn probleem vinden, zeker omdat ik in het verleden al bootcamp gebruikt heb…

Bijdrager
    iJust

Je externe HD is geformatteerd in FAT32. Dat kan slechts 4GB per bestand aan. Enige oplossing is formatteren.

Je kunt ook bestanden gaan splitsen, maar er is altijd kans dat iets misgaat.
    Dat kan bv. met Split&Concat http://mac.softpedia.com/get/Utilities/Split-Concat.shtml

Bijdrager
    KingAchille

De links van Pieterr gaan wel degelijk over hetzelfde probleem! Ik heb dat ook dikwijls gehad want heb ook zeer veel gespeeld met Boot Camp. Omdat je harde schijf grote bestanden bevat slaat hij deze op op verschillende locaties. En na een tijd schiet er niet meer voldoende ruimte meer over (zoals in jouw geval) om dat allemaal op één partitie te proppen! Je kan drie dingen doen.
    – Ofwel Mac OS X volledig opnieuw installeren en dan gelijk een Windows partitie maken. Werkt 100% gegarandeerd, maar duurt redelijk lang en is ook vrij drastisch.
    – Of je kan proberen je harde schijf te defragmenteren via o.a. iDefrag. Hoewel Unix platformen (waaronder Mac OS X ook behoort) dit eigenlijk niet nodig hebben, zou het toch maar eens kunnen werken…
    – Of je kan via schijfhulpprogramma, zoals BootCamp het al zei, je harde schijf controleren op fouten. Dit schijnt ook al eens te helpen

Bijdrager
    Nietzman
    ”iJust”

Je externe HD is geformatteerd in FAT32. Dat kan slechts 4GB per bestand aan. Enige oplossing is formatteren.

Je kunt ook bestanden gaan splitsen, maar er is altijd kans dat iets misgaat.
    Dat kan bv. met Split&Concat http://mac.softpedia.com/get/Utilities/Split-Concat.shtml

Sorry, maar dat heeft hier echt de ballen mee te maken, dat is van toepassing op z’n externe HD. Z’n schijf is gewoon te gefragmenteerd waardoor die tool geen nieuwe partitie aan kan maken. De enige reden waarom het vroeger wel zonder problemen werkte is omdat die schijf toen niet zo gefragmenteerd was.

Ik heb indertijd een partitie met iPartition aangemaakt, die werkte wel zoals het hoorde. iDefrag een nacht laten stampen zou ook kunnen werken. Mocht dat nog niet lukken vind je onder de links van Pieter de die hard manier terug, maar daar moet je je complete schijf voor backuppen.

Bijdrager
    TRML
    ”pMac”

Die melding van bootcamp bevalt me niet, want ik heb namelijk ook een probleem met m;n externe harde schijf, ik had dus het geniale idee om een grote schijf te kopen, en begonnen met veel kleine bestanden erop te zetten, maar op het moment dat het groter word dan 4GB, dan weigerd hij dit..

@ Nietzman,

Wat iJust hier over zegt klopt wel want de TS heeft namelijk nog een probleem, misschien even het gehele bericht lezen van de TS.

Moderator
    Poezenbeest

De vrije ruimte is wel degelijk het probleem… Als ik naar mijn schijf kijk, dan zie ik het volgende:

Wat je ziet, is dat er op mijn HD nog maar 197GB vrij is en dat de BootCamp-assistent aangeeft dat er op die schijf nog maar 192GB vrij is. Zeg dat dat in jouw geval nog maar 35 GB is, dan gaan 40 GB niet echt lukken. Die 32Gb is een standaard-waarde.

Zoals KingAchilles post al vermeld, kan een probleem zijn dat de HD is gefragmenteerd, Defrag deed in mijn geval (ik wilde een nieuwe partitie aanmaken voor een ander OSX) de truc en nadien kon ik een partitie aanmaken.

Verder zou ik ernstig gaan kijken naar die externe schijf. Als die geen grote bestanden pakt, dan zou dat wel eens aan een FAT32-indeling kunnen liggen. Andere oplossingen zijn schaars, als het eenmalig is, zou je bestanden die groter zijn dan 4GB kunnen gaan splitsen, maar dat brengt een risico met zich mee. Ik zou ze gewoon op een DVD branden. Andere optie is om een nieuwe schijf te kopen, hoeft echt niet meer zoveel te kosten. Je hebt al een 320GB schijf voor €60 of minder. Dat is een structurele oplossing en geen houwtje-touwtje-werk.

Bijdrager
    computer space

Weet je zeker dat je met Bootcamp wilt werken. Probeer eerst eens Virtual Box, en als dat niet bevalt, dan pas Bootcamp.

Bijdrager
    djpwich

Ik had hetzelfde probleem. Schijnt zelfs dat bestanden groter dan 1 Gb het probleem kunnen veroorzaken.
    (Dat zal misschien inderdaad wel met fragmentatie te maken hebben (wat unix al een stuk minder zou moeten hebben dan Windows btw))

Ik heb een scan gedaan van mijn grote bestanden op de schijf en ben die op volgorde van grootst naar kleiner naar een externe schijf (in mijn geval een NAS die geen probleem had met bestanden groter dan 4 GB) gaan moven.
    Toen ik wat virtuele machines gemoved had (de virtuele disks waren iets van 8 Gb) toen kon ik – zonder dat ik een defragmentatie gedaan had – BootCamp Assistent wel fatsoelijk gebruiken.

Na het installeren van Windows heb ik onder OS X de files vanaf de NAS weer terug gemoved.

Daarna werkte alles naar behoren.

Bijdrager
    The_J

Je kan voor je externe schijf ook kiezen om HFS+ te gebruiken als bestandssysteem. FAT32 is wel leuk e.d., maar als je gewoon wil kunnen werken is HFS+ een betere keuze.

Wil je je externe schijf kunnen lezen vanaf windows, dan kan je het gratis programma HFSExplorer gebruiken. Wil je ook kunnen schrijven naar HFS+ schijven vanuit windows, dan moet je denken aan MacDrive.

Een andere optie is NTFS-3G installeren op je mac, en dan de schijf formatteren als NTFS schijf, hier kan je de meeste bestanden ook moeiteloos op parkeren. Er zijn dan wel andere probleempjes, het is niet superstabiel als je 100+ bestanden tegelijk wil kopieren, of als je 100+ gig’s wil overzetten. Daaar blijft HFS+ toch net wat beter in.

Bijdrager
    pMac

Oke, klinkt duidelijk,
    Ik ben dus nu aan het formatteren naar HFS+, maar dan krijg ik ook een foutmelding.

Namelijk:

Het wissen van de schijf is mislukt met de fout:

Formatteren bestandssysteem is mislukt.

Bijdrager
    The_J
    ”pMac”

Oke, klinkt duidelijk,
    Ik ben dus nu aan het formatteren naar HFS+, maar dan krijg ik ook een foutmelding.

Namelijk:

Het wissen van de schijf is mislukt met de fout:

Formatteren bestandssysteem is mislukt.

Op welke manier doe je dit op het moment? Als je je schijf loskoppelt, aansluit, en dan het Schijfhulpprogramma start, werkt het dan wel?

Verder is het misschien handig om via Partitioneren > Opties een ander soort indeling te kiezen. GUID Partition Table (GPT) is een goede optie, of APM als je je daar beter bij voelt. MBR kan wel, (daar zal het nu op staan) maar zou ik niet nemen om dat windows (mocht je hem per ongeluk aansluiten) dan braaf automatisch je schijf wil ‘repareren’ en dan ben je veel/alles kwijt.

Gewoon de partitie indeling aanpassen, en dan dus die opties gebruiken.
    Neem je HFS+ Journaled?

Bijdrager
    pMac

Na een hoop gerotzooid te hebben,
    is het gelukt om hem naar HFS+ over te zetten.

Nu kijken of ik me mac netjes kan leeghalen, en dan Bootcamp weer gebruiken:)

Bedankt iedereen!
    Als ik nog problemen tegenkom dan horen jullie het hier:)

Bijdrager
    pMac

OKey, daar zijn we weer..

Ik heb nu een groter probleem, en dat heeft niets meer met bootcamp te maken..
    Me mac zelf doet nu erg raar, ik kan geen pogramma’s openen. Want deze lopen direct vast..

Dus ook iChat (;) )

Ik ben nu aan het back-uppen, iemand enig idee hoe ik dit moet aanpakken?
    groetjes!

edit: Dit gebeurt sinds ik iDefrag heb gebruikt

Bijdrager
    The_J
    ”pMac”

Me mac zelf doet nu erg raar, ik kan geen pogramma’s openen. Want deze lopen direct vast..

Dus ook iChat (;) )

groetjes!

Staat er informatie in je logboeken? (Console.app) Soms wordt daar aangegeven in gewone taal wat het probleem is.
    Verder kan het zijn dat je tijdens het defragmenteren te veel active programma’s open had, dat zou een probleem kunnen zijn.

Heb je dezelfde problemen op andere accounts?

Bijdrager
    pMac
    ”The_J”
    ”pMac”

Dus ook iChat (;) )

groetjes!

Staat er informatie in je logboeken? (Console.app) Soms wordt daar aangegeven in gewone taal wat het probleem is.
    Verder kan het zijn dat je tijdens het defragmenteren te veel active programma’s open had, dat zou een probleem kunnen zijn.

Heb je dezelfde problemen op andere accounts?

Van de logboeken word ik niet veel wijzer, er staat wat dingen in over Azureus en wat spam dingen..
    Ik kan het niet copy pasten want ik heb 0 verbinding met me mac. Aantal programma’s tijdens iDefrag viel mee, dat was eigenlijk niets meer dan iChat / iTunes

Bijdrager
    R-Flow

Ik heb dit probleem onlangs ook gehad met m’n Mac Pro. Bleek dat om een of andere reden paar blocks vast stonden op de harde schijf, daardoor kon deze niet gepartitioneerd worden. Macintosh HD formatteren was uiteindelijk de oplossing.

Bijdrager
    iJust

Al in Schijfhulpprogramma de schijf gerepareerd? (of poging tot?)

Bijdrager
    The_J
    ”R-Flow”

Ik heb dit probleem onlangs ook gehad met m’n Mac Pro. Bleek dat om een of andere reden paar blocks vast stonden op de harde schijf, daardoor kon deze niet gepartitioneerd worden. Macintosh HD formatteren was uiteindelijk de oplossing.

Hmmm.. da’s een vervelende zaak. Had gehoopt dat iDefrag het mogelijk zou maken te bootcampen, maar het brengt alleen maar aan het licht dat dr iets niet goed lijkt te zitten. Wel jammer, want de bedoeling van het hele gebeuren was snel en eenvoudig windows kunnen starten.

Ik vraag me af waarom Microsoft windows niet gewoon van usb kon laten starten. Zo moeilijk kan het toch niet zijn…

Bijdrager
    pMac

True windows is en blijft een last post,
    ik heb inmiddels wat leopard cd’s bij elkaar geraapt, en me back up is bijna klaar

dus ik denk dat ik me ga wagen aan een clean install:)

Kan niet want die loopt ook vast (helaas)

Bijdrager
    The_J
    ”pMac”

True windows is en blijft een last post,
    ik heb inmiddels wat leopard cd’s bij elkaar geraapt, en me back up is bijna klaar

dus ik denk dat ik me ga wagen aan een clean install:)

Kan niet want die loopt ook vast (helaas)

Schijfhulpprogramma van CD/DVD laten lopen een optie?

Bijdrager
    pMac

Hmm, ik heb alleen de dvd’s van me broers MBP, ik weet niet of dat uit maakt?

Maar waar vind ik losse programma’s op de dvd’s..

Bijdrager
    The_J
    ”pMac”

Hmm, ik heb alleen de dvd’s van me broers MBP, ik weet niet of dat uit maakt?

Maar waar vind ik losse programma’s op de dvd’s..

Ik denk niet dat dat werkt op een niet-mbp computer. Laptop’s hebben andere eisen qua custom dvd’s.

Losse programma’s zijn niet gemakkelijk te vinden, maar de bedoeling is om van de DVD’s/CD’s op te starten en vanaf daar het te proberen.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.