24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    Myquandro

Bootcamp probleem

Ik weet niet of dit de juiste plek is voor deze vraag, maar ik ga ervanuit dat dit de beste plek is en het anders verplaatst kan worden.

Ik probeer op dit moment met Boot Camp-assistent een partitie aan te maken om windows 7 te installeren op mijn mac, echter stopt het process na ongeveer 20% (balkje) en geeft Boot Camp-assistent aan dat er geen partitie gemaakt kan worden en dat ik de schijf moet formateren.

The disk cannot be partitioned because some files cannot be moved.
    Back up the disk and use Disk Utility to format it as a single Mac OS Extended (Journaled) volume. Restore your information to the disk and try using Boot Camp Assistant again.

Ik weet echter niet hoe dit werkt. Kan iemand me stap voor stap uitleggen hoe ik mijn schijf moet formateren of dat er misschien een andere oplossing is die werkt.

Bijdrager
    Davidv

je moet gewoon een backup maken. daarna je computer herstarten en de alt ingedrukt houden, de orginelen instaltie cd er in doen of als je lion=> hebt kan je de herstel partitie openen.
    dan kom je in het instalatie programma.
    bovenaan je scherm ga je naar hulpprogramma’s en klikt dan op schijf hulpprogramma.
    in het venster klik je de schijf van je computer aan en klik je op herstel (je schijf wordt zo niet gewist)
    als hij het daarna nog steeds niet doet dan moet je het OS opnieuw installeren (dan is je schijf wel gewist, dus moet je daarna de backup terug zetten)

Bijdrager
    Mars

Gebruik je nu mountain lion? Welke partitie-indeling is gebruikt voor je harde schijf? Als je schijf aantikt in het schijfhulpprogramma(disk utility) wat staat daar dan?

Bijdrager
    Myquandro

Mijn hardeschijf is Mac OS Extended (Journaled) en ik gebruik OS X Mountain Lion. Aangezien ik mijn Mac kocht in 2010 heb ik nog wel de disc met Snow Leopard.

Bijdrager
    Mars

Je partitie indeling moet GUID zijn. Daar moet je ook even naar kijken. In disk utility de schijf aanwijzen en niet het volume. Dan zie je onderin wat de indeling is. Als het om een of andere rare reden bijv. MBR is dan kan de indeling niet veranderd worden zonder de data te verliezen.

Bijdrager
    Mars

Is er niet toevallig filevault gebruikt?

Bijdrager
    Myquandro

GUID Partition Table is wat er staat bij Disk Utility en ik heb even gekeken bij filevault en deze kan ik aanzetten (ga er dus vanuit dat dat nu uit staat).

Bijdrager
    Mars

Dan lijkt het er op dat er gewoonweg niet genoeg ruimte is om de partitie aan te maken. Je kan nog proberen bootcamp iets minder schijfruimte te geven. Het kan zijn dat het lijkt of er wel genoeg ruimte is maar dan is de boel te gefragmenteerd. Wil je toch doorgaan met de ruimte die je nu wilde gebruiken. Moet je een backup maken en opnieuw partitioneren en volume maken. Daarmee word alles gewist.

Bijdrager
    Myquandro

er is volgens disk utility 116GB vrije ruimte en daarvan wil ik zo’n 50GB gebruiken voor windows, dus ik denk dat ruimte het probleem niet is. Als het dus gefragmenteerd is, moet ik dan de stappen volgen zoals Davidv aangeeft?

Bijdrager
    Mars

Ja, probeer dat.

Bijdrager
    Myquandro

Mijn eerste probleem is helemaal opgelost, daarvoor dank.

Ik heb ondertussen mijn HDD helemaal leeg gehaald en Mountain Lion opnieuw geïnstalleerd. Ik heb mijn back-up nog niet terug gezet, de schijf is dus nog leeg.

Nu probeer ik echter Windows te installeren, alleen loopt de installatie aan het einde vast. Het proces gaat vlekkeloos, partitie maken met bootcamp neemt ongeveer één minuut inbeslag, Mac herstart, installatie begint (bestanden kopiëren, uitpakken, installeren, updates uitvoeren), dan herstart de pc en gaat de laatste fase in (installatie voltooien) en dan blijft ie hangen, er gebeurt niks in beeld, de muis reageert niet, hij reageert op geen enkele toets aanslag. De enige uitweg is op dat moment geforceerd uitschakelen van mijn Mac. Ik heb dit proces al 5 keer op exact dezelfde manier doorlopen, 4 keer met Windows 7 en 1 keer met Windows XP.

Weet iemand een oplossing voor dit probleem?

Bijdrager
    Leander

Ja, als ik me het goed herinner was het een driver probleem.
    Google even op “bootcamp windows 7 zwart scherm” of “bootcamp windows 7 black screen”.
    Mogelijk helpt dat jou verder.

Bijdrager
    Mars

Tijdens het proces word je toch ook gevraagd een cd/dvd te maken met drivers voor windows? Deze stap moet je niet overslaan want dit zorgt ervoor dat windows met je mac hardware kan werken.

Bijdrager
    Leander

Soms moet je nog extra driver(s?) installeren.

Bijdrager
    Myquandro

Ik heb de extra drivers op een cd gezet, maar dit lijkt me voor het moment dat windows al geinstaleerd is. Bij mij blijft de installatie hangen voordat deze is afgerond. Daarnaast heb ik wel beeld en gaat dit de eerste seconden van het installatie voltooien proces ook wel goed, alleen blijft hij halverwege het proces hangen. Ik kan me dus niet voorstellen dat het probleem hem dus zit in de driver voor de grafische kaart, wat zorgt voor het ”black screen probleem”.

Bijdrager
    Mars
    Bijdrager
    Myquandro

Ik heb deze handleiding gebruikt en kan hierin geen oplossing vinden. Het enige is dat ik geen volledige versie gebruik, maar een update disk (win 7) of OEM (win xp), zou dat het probleem kunnen zijn?

Bijdrager
    Mars

Zou kunnen…. Kan er vanaf hier verder weinig over zeggen.

Bijdrager
    Myquandro

Zou dit een probleem met de HDD kunnen zijn? Deze gaf ook al problemen met het maken van een partitie en aangezien de problemen pas beginnen na het opnieuw opstarten van de computer tijdens de instalatie. Hoe kom ik er achter of dit het probleem is?

Bijdrager
    Mars

Dit staat in de handleiding die ik je stuurde:

If Windows didn’t install properly
    Verify that you’re using an original, full version of one of the following:
    Â Windows XP Home Edition or Professional with Service Pack 2 or later
    Â Windows Vista Home Basic, Home Premium, Business, or Ultimate
    Â Windows 7 Home Premium, Professional, or Ultimate
    Media Center, OEM, and upgrade versions of Windows XP are not recommended.

Jij zegt een win7 upgrade te gebruiken en een xp oem. Dus dat zou het probleem kunnen zijn.
    Je zei eerder dat de bootcamp assistent probleemloos de partitie aanmaakte en dat je gewoon de win-installatie kon starten dus het lijkt er niet op dat schijf problemen heeft.
    Heb je in het begin van de win-installatie wel de schijf geformateerd naar ntfs of fat?

Bijdrager
    Leander
    Myquandro op 04 april 2013

Ik heb deze handleiding gebruikt en kan hierin geen oplossing vinden. Het enige is dat ik geen volledige versie gebruik, maar een update disk (win 7) of OEM (win xp), zou dat het probleem kunnen zijn?

Ik denk bijna zeker te weten dat slechts een volledige Windows 7 (of 8) geschikt is voor Bootcamp. Geen update disk dus. Win XP weet ik niet -zou ik nooit nemen, xp wordt niet meer door MS ondersteund.

Bijdrager
    Myquandro

Ik heb ondertussen gekeken naar volledige versie en heb gelezen dat er geen volledige versies van Windows 8 zijn. Alleen OEM of upgrade versie zouden er te krijgen zijn. Betekent dit dat ik alleen een volledige versie van Windows 7 zou kunnen installeren en Windows 8 überhaupt niet mogelijk is?

Bijdrager
    Mars

Dat zou je even moeten googlen. Staat mij iets bij dat r word gewerkt aan ondersteuning voor 8 en dat het sommige al wel gelukt is. Heb je er nog niet over gedacht om vmware of parallels te proberen? Dat loopt ook prima en je hoeft je mac niet steeds opnieuw op te starten. Ook het installeren gaat dan wat makkelijker. Ook dat herstarten heb je dan niet en je hoeft geen partities aan te maken en zo. Volgens mij lukt win8 dan ook sowieso wel. Er is ook nog gratis virtualbox maar ik vind vmware een stuk beter.

Bijdrager
    Myquandro

Heel erg bedankt voor de hulp.

Ik ben er ondertussen in geslaagd om Windows XP te installeren en vervolgens met de win 7 update disc een schone installatie van Windows 7 te doen. Ik heb alle drivers geïnstalleerd en alles loopt goed. Uiteindelijk kwam het probleem denk ik door het geheugen, want nadat ik 8GB werkgeheugen had verwijderd en nog 2GB over had kon ik win XP wel installeren. Ondertussen ben ik erachter dat het een 32-bit versie van win 7 is, dus heb een 64-bit versie van win 8 besteld en krijg die morgen binnen en doe daar een schone installatie van.

Het probleem is dus opgelost en bedankt voor de hulp.

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.