8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Yannes

Bootcamp partition switching & Schijf herstel

Mijn moeder zat weer met haar ‘handen’ aan het glimmende rode knopje achter mijn Mac dat de stroom er af haalt. Hierdoor moest ik de schijf herstellen, maar in schijfhulpprogramma gaat dit niet. Ik moet herstellen met de Install DVD bij het opstarten. Maar een groot probleem is dat ik circa 60 minuten aan het wachten ben tot mijn iMac is opgestart via de install dvd. Net sloot mijn Mac af na 30 minuten laden en kon ik weer overnieuw beginnen, na 45 minuten laden heb ik hem maar uitgegooid. Ik kan me niet voorstellen dat dit normaal is. Heeft iemand een verklaring/oplossing voor dit?

Daarnaast gebruik ik Bootcamp regelmatig en switch ik bij het opstarten. Maar het ene moment popped het schermpje met de verschillende schijven in 5 sec op en de andere keer moet ik alt 30 seconden ingedrukt houden. Is dit normaal? Kan ik ook gewoon de knop 5 sec inhouden en dan loslaten? Ik vind het echt vaag werken, soms houdt ik alt stijf ingedrukt en start de standaard partitie alsnog gewoon op. Dit klinkt een beetje muggenzifterig, maar ik vind het nogal irritant 30 sec te wachten voor ik kan kiezen tussen de verschillende schijfen en de helft van de tijd mijn mac weer moet restarten om toch op de goeie schijf terecht te komen.

Alvast bedankt!

Bijdrager
    Hansi2124
    Yannes op 09 september 2010

Heeft iemand een verklaring/oplossing voor dit?

Gebruik je wel een installatie-dvd die bij die Mac hoort? Of een retail van je huidige OS?

Bijdrager
    Yannes

Ik gebruik gewoon de Install DVD (niet application support) die bij mijn iMac zat. En de vorige keer dat ik hem gebruikte kwam ik wel tot het menu, maar dat duurde toen ook ca. 30 mins.

Bijdrager
    Hansi2124

Misschien helpt het als je de install dvd in je Mac stopt en in Systeemvoorkeuren je dvd als opstartschijf kiest.

Bijdrager
    Maurits

Ik vermoed een hardware probleempje, van ofwel de installatie DVD, ofwel de DVD speler.
    Doen andere DVD’s het ‘normaal’ (kan je branden, CD en DVD lezen, etc)?
    Want opstarten van DVD is niet snel, maar na een paar minuten moet je wel klaar zijn.
    Met een schone doek DVD poetsen wil soms helpen (want je hebt vast niet een andere opstart DVD bij de hand)

En zoals Hansi2124 tipt: als je met Systeemvoorkeuren een opstartschijf kiest weet de mac welke disk hij van moet booten. Heb je een disk gekozen die niet meer aanwezig is, dan gaat de mac toch een tijdje (30 seconden?) op zoek naar die disk.
    Op sommige mac’s kan je dit zoeken stoppen door ? . (appletje en punt) te typen, op sommigen (vooral PowerPC mac’s moet je wachten

Maurits

Bijdrager
    Yannes
    Hansi2124 op 09 september 2010

Misschien helpt het als je de install dvd in je Mac stopt en in Systeemvoorkeuren je dvd als opstartschijf kiest.

Het laden duurde nog even lang.

Ik heb het opgelost door de HD te herstellen via Appeltje+S en dan fsck -fy. Ik zal die dvd is even oppoetsen voor de volgende keer. Dat plastic hoesje dat er standaard omheen zit krast ook nogal en maakt die dvd niet echt schoner.

Bijdrager
    uos4u

Mij Macbook 2,1 weigerde de (nieuwe / dubbel layer) update-dvd OSx 10.5 -> 10.6 te lezen in de interne dvd-speler. Een externe USB dvd-speler werkte, en ik kon daarmee upgraden.

Bijdrager
    uos4u

Nog even getest:

Boot van Bootable CD (win XP, win7 enterprise, GParted) gaat NIET, alleen boot van DVD Mac-upgrade is mogelijk.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.