15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    excel20

Bootcamp Extern

Hallo mensen.

Ik sta op het punt te switchen :innocent: , maar toch ook nog windows draaien via Bootcamp. Ik wil graag een :apple: MacBook kopen. Nou hoorde ik Jan-David in OMT #59 zeggen dat je windows nu ook op een externe schijf instaleren, of een partitie daarvan. Nou is de MacBook een laptop, en ik zal niet altijd de externe schijf meenemen als ik met mijn laptop aan de wandel ga.

Zijn er al mensen die WinXP op een externe schijf hebben geinstaleerd, en dan een keer hun mac hebben opgestart zonder die schijf? Werkt zoiets gewoon?

Bijdrager
    Fostar82

Allereerst; je maakt een uitstekende keuze!!!:D
    Ik heb geen ervaring met winxp op een externe harde schijf, maar als ik de option key ingedrukt houdt bij het opstarten is het duidelijjk dat ie zoekt naar mogelijke opstartmanieren. Heb je er een bootable cd inzitten dan vind ie die namelijk ook.
    Dus ik denk dat ie de schijf gewoon niet vind als hij er niet aanzit en wel als ie er wel aanzit.
    Maar waarom zou je windows niet gewoon op je interne schijf zetten. Dan heb je ten alle tijden de mogelijkheid om windows op te starten mocht dat nodig zijn. Installeer daarbij de nodige programma’s en gebruik de externe harde schijf voor opslag van al het andere… Bestanden/films/muziek enz.

Bijdrager
    ragoooon

Zorg er wel voor dat je externe schijf snel genoeg is. Anders zal windows xp maar traag gaan.

Bijdrager
    excel20
    ”Fostar82″

Allereerst; je maakt een uitstekende keuze!!!:D

Dank je:wink:

”Fostar82″

Ik heb geen ervaring met winxp op een externe harde schijf, maar als ik de option key ingedrukt houdt bij het opstarten is het duidelijjk dat ie zoekt naar mogelijke opstartmanieren. Heb je er een bootable cd inzitten dan vind ie die namelijk ook.
    Dus ik denk dat ie de schijf gewoon niet vind als hij er niet aanzit en wel als ie er wel aanzit.

Kan iemand dit bevestigen?

Dat zou dus betekenen dat ik dus ook naar een vriend/collega kan met mijn externe schijf, hem daar inprikken in zijn macbook en dan kan hij ook zo windows draaien?

Bijdrager
    PietjePuk
    ”excel20″

Dat zou dus betekenen dat ik dus ook naar een vriend/collega kan met mijn externe schijf, hem daar inprikken in zijn macbook en dan kan hij ook zo windows draaien?

Uiteraard, het hangt niet vast aan één computer.

Bijdrager
    Steff
    ”excel20″

Niet 100% … Denk dat je als je je Windows opstart op een andere PC dan waarop het orgineel geinstalleerd is je vele meldingen krijgt dat er nieuwe hardware word gevonden en er drivers nodig zijn etc etc.

Bijdrager
    excel20

maar dat zou met 2 macbooks geen probleem mogen zijn lijkt mij…

Bijdrager
    Steff
    ”excel20″

maar dat zou met 2 macbooks geen probleem mogen zijn lijkt mij…

Zeker niet! Vooral als ze percies hetzelfde zijn kom je 0 problemen tegen. Maar zorg wel dat je een externe schijf hebt waarvan je kan opstarten, Firewire dus.
    [size=7:b095813f50]
    (we gingen wel een beetje ver de windows kant op… he bah)[/size:b095813f50]

Bijdrager
    sawtooth
    ”ragoooon”

Zorg er wel voor dat je externe schijf snel genoeg is. Anders zal windows xp maar traag gaan.

Externe drives trager dan 7200 RPM bestaan niet eens hoor.

Bijdrager
    excel20

vast wel, maar los daarvan: als je een schijf kiest met alleen USB 1.1 wordt je systeem niet echt snel…

Moderator
    unSOUND
    ”excel20″

Nou hoorde ik Jan-David in OMT #59 zeggen dat je windows nu ook op een externe schijf instaleren, of een partitie daarvan.

Vreemd, want in de laatste update van Bootcamp zegt Apple dit:

“Ability to install Windows XP on any internal disk”

Bijdrager
    Marius1976
    ”sawtooth”
    ”ragoooon”

Externe drives trager dan 7200 RPM bestaan niet eens hoor.

Waar haal je dat vandaan? Ik heb hier nog een hele batterij externe schijven liggen die veel trager zijn dan 7200RPM… Verder denk ik dat de interface USB/FireWire hoe dan ook de beperkende factor zal zijn in snelheid, en niet zozeer de snelheid van de schijf.

Marius

Bijdrager
    Dick de Roos
    ”excel20″

vast wel, maar los daarvan: als je een schijf kiest met alleen USB 1.1 wordt je systeem niet echt snel…

Ik denk niet dat je veel schijven zult vinden die op USB 1.1 draaien.

Bijdrager
    excel20
    ”unSOUND”
    ”excel20″

Nou hoorde ik Jan-David in OMT #59 zeggen dat je windows nu ook op een externe schijf instaleren, of een partitie daarvan.

Vreemd, want in de laatste update van Bootcamp zegt Apple dit:

“Ability to install Windows XP on any internal disk”

Nu je dat zegt, ben ik nog eens gaan kijken. Op pagina 16 staat in http://images.apple.com/macosx/bootcamp/pdf/Boot_Camp_Beta_Setup_Guide.pdf ook:

You cannot use Boot Camp Assistant to partition and install Windows XP on an external
    drive.

Bijdrager
    vincenty

Bootcamp biedt inderdaad niet de mogelijkheid om een externe schijf te partitioneren en daar windows op te installeren.

Dit wil, volgens mij, niet zeggen dat je mac geen windows van een externe schijf kan draaien…..

als je nu eerst op de externe (firewire) schijf OSX installeert. Vervolgens opstarten van deze schijf en dan bootcamp draaien.
    je kunt dan deze externe schijf wel partitioneren en windows installeren.
    (hele kleine partitie voor OSx gebruiken, rest van schijf voor windows)

volgens mij ziet bootcamp je externe schijf dan gewoon als je opstartschijf en ziet hij dan geen verschil met de interne schijf….

nooit getest, wellicht een poging waard?

:wink:

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.