30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 46)
  • Q:
    Bijdrager
    Monnnique

Bootcamp: 32 bit / 64 bit ?

Beste forumleden,

Ik wil binnenkort windows installeren op mijn macbook onder bootcamp. Omdat windows 2 verschillende bit-versies aanbiedt, vraag ik mij af welk ik nou het beste kan installeren.

Graag jullie meningen hierover.

Bijdrager
    Japsuh

Hoeveel geheugen heb je? Als je 4GB (of meer) hebt, kun je die volle 4GB alleen gebruiken met de 64 bit versie. Met de 32 bit versie kan je maximaal 3,nogwat GB geheugen gebruiken.

Voor de rest biedt het weinig voordeel, aangezien er weinig programma’s ook echt geoptimaliseerd zijn voor 64 bit.

Bijdrager
    Monnnique
    ”Japsuh”

Hoeveel geheugen heb je? Als je 4GB hebt, kun je die volle 4GB alleen gebruiken met de 64 bit versie. Met de 32 bit versie kan je maximaal 3,nogwat GB geheugen gebruiken.

Voor de rest biedt het weinig voordeel, aangezien er weinig programma’s ook echt geoptimaliseerd zijn voor 64 bit.

In heb 4GB werkgeheugen. Kan ik windows programma’s die op 32bit draaien ook op een 64bit? Zoals het spel Battlefield 2

Bijdrager
    breen1969

Het zou geen probleem moeten zijn, een 32 bit prog onder 64 bit laten draaien:)

Bijdrager
    Japsuh

Maar volgens mij moet je dan die software in een aparte ‘Program Files’ (ik dacht dat je er twee had, een 32 bit en een 64 bit.) zetten. Maar dat weet ik niet zeker…evenals dat ik niet weet of dit dan automatisch gebeurd of dat je het handmatig moet doen.

Bijdrager
    Nitro

Klopt, er zijn 2 program files folders, 32 bits apps worden automatisch in de juiste program files map gezet.

Bijdrager
    Edwin

Als je geen specifieke 64-bits wensen hebt dan bespaar je een hoop frustraties als je voor de 32-bits variant kiest.

Ik liep destijds (een jaar geleden) al direct na het installeren tegen het feit op dat er voor mijn printer geen 64-bits driver beschikbaar was. Vervolgens was er ook nog geen 64-bits voor Adobe Flash. Een paar uur later maar de 32-bits variant geïnstalleerd, overigens zonder enkel snelheidsverschil te merken in het OS op zich.

Bijdrager
    Ikreisrond
    ”Japsuh”

Als je 4GB (of meer) hebt, kun je die volle 4GB alleen gebruiken met de 64 bit versie. Met de 32 bit versie kan je maximaal 3,nogwat GB geheugen gebruiken.

Onzin. Een 32-bits besturingssysteem kan wel degelijk 4GB in totaal adresseren. Windows, zowel de 32-bit als de 64-bit versie, gebruikt daarvan een gedeelte voor de systeemprocessen. Met 4GB geheugen en zonder videogeheugen op de videochip, gebruiken beide systemen 3,nogwat GB aan geheugen voor programma’s. Zowel dus de 32-bit als de 64-bit. De 64-bit is alleen ietsje efficiënter (blijft meer over voor programma’s), maar allebei adresseren ze de volle 4GB.

Het voordeel van 64-bit openbaart zich pas bij meer dan 4GB geheugen: een Windows 64-bit besturingssysteem ondersteunt tot 128GB geheugen (Business en Ultimate, bij Home Premium is dit 16GB en bij Home Basic is dit 8GB). Het totale fysieke geheugen is zowel de RAM als het fysieke geheugen van de videochip. Dit is er bij een MacBook dus niet.
    Een ander voordeel van 64-bits Windows, is dat vrijwel alle actuele virussen zich willen nestelen in de 32-bits systeemmappen. Maar deze worden door de 64-bits versie niet gebruikt, waardoor vrijwel alle actuele virussen niks kunnen aanrichten.

Verder nog rekening houden met het volgende:

”Apple

These Macs support 64-bit editions of Windows Vista:

Mac Pro (Early 2008)
    MacBook Pro (15-inch Early 2008)
    MacBook Pro (17-inch Early 2008)
    MacBook Pro (15-inch Late 2008)

[size=12:47bd3b9e03]Wel typisch dus dat de nieuwe Mac Pro en MacBook Pro 17″ geen 64-bit Vista ondersteunen, maar de versies ervoor wél… :?[/size:47bd3b9e03]

Bijdrager
    Japsuh

Wat jij zegt is (helaas) onzin. Ik heb hier ook een laptop met 4GB geheugen, en windows ziet daarvan maar 3,nogwat (als je bij Systeem oid kijkt).

Zoek ook maar op internet eens.

Bijdrager
    Ikreisrond

*Zucht*

Ik ga even zoeken voor je. Maar wat je zegt klopt echt niet.

Bijdrager
    Ikreisrond

Zie hier:

http://support.microsoft.com/kb/946765

Met o.a.:

”Microsoft

Voordelen van het werken met een 64-bits versie van Windows Vista

* Toegang tot [size=14:1bdffab1ec]meer[/size:1bdffab1ec] fysiek geheugen dan de geheugenruimte van 4 GB die adresseerbaar is in een 32-bits besturingssysteem[/list:u:1bdffab1ec]

Bijdrager
      sven-
      ”Ikreisrond”

Verder nog rekening houden met het volgende:

”Apple

These Macs support 64-bit editions of Windows Vista:

Mac Pro (Early 2008)
      MacBook Pro (15-inch Early 2008)
      MacBook Pro (17-inch Early 2008)
      MacBook Pro (15-inch Late 2008)

Dat is in principe onzin. Elke Mac met een Core 2 Duo processor zou 64-bits besturingssystemen moeten ondersteunen.

Bijdrager
      Ikreisrond

Het staat op de Apple Support pagina’s.

Ongeacht of het wel of niet kan, het wordt niet ondersteund…

Bijdrager
      sven-

Mag ik een linkje van die site? Niet dat ik je niet geloof, maar om zelf even te kunnen kijken:)

Het zou kunnen dat die site niet volledig is bijgewerkt.

Bijdrager
      Ikreisrond

Dan klik je toch op de link, die je zelf hebt gequote…?:wink:

Daar staat 27 oktober 2008. Je zou verwachten dat een bedrijf als Apple dit wel aanpast als de situatie verandert…

Bijdrager
      sven-

Scherp! Had ik nog niet opgemerkt:P

Bijdrager
      Pieterr
      ”Monnnique”

Omdat windows 2 verschillende bit-versies aanbiedt, vraag ik mij af welk ik nou het beste kan installeren.

”Biker”

Als je geen specifieke 64-bits wensen hebt dan bespaar je een hoop frustraties als je voor de 32-bits variant kiest.

Helemaal eens met Biker. Als je zo min mogelijk gezeur wilt, en niet weet waarom je persé de 64-bits versie van Windows nodig hebt, kies dan de 32-bits versie. “Meer” is niet altijd beter…

Bijdrager
      Marius1976
      ”Japsuh”

Wat jij zegt is (helaas) onzin. Ik heb hier ook een laptop met 4GB geheugen, en windows ziet daarvan maar 3,nogwat (als je bij Systeem oid kijkt).

Zoek ook maar op internet eens.

Je moet nooit smijten met ‘Wat jij zegt is (helaas) onzin” als je totaal geen verstand hebt van waar je over praat.

Het maximum aan geheugen dat een systeem kan ‘besturen’ is altijd een mooi getal, en (dus) zeker geen 3,nogwat.
      In dat geval zal het dus w.s. 4GB zijn.

Zo kan bijvoorbeeld een 8bit (met 16 bit adresbus) 6502 CPU maximaal 65535 bytes adresseren; ofwel 64Kilobyte.
      Alle technisch maximaal te adresseren geheugen is normaal gesproken eentje uit de rij van “machten tot 2” … Bijv. 2048Megabyte; daarna 4096 megabyte etc. Roepen dat iets maximaal 3 GB (en dan vooral dat ‘nogwat’) kan adresseren slaat dus als een tang op een varken.

Bijdrager
      Monnnique
      ”Pieterr”
      ”Monnnique”

Omdat windows 2 verschillende bit-versies aanbiedt, vraag ik mij af welk ik nou het beste kan installeren.

”Biker”

Helemaal eens met Biker. Als je zo min mogelijk gezeur wilt, en niet weet waarom je persé de 64-bits versie van Windows nodig hebt, kies dan de 32-bits versie. “Meer” is niet altijd beter…

Dank aan jullie allen voor de uitleg. Ik ben nu een stuk wijzer over welke versie ik moet hebben, namelijk de 32 bit versie. Nog een vraag:

Zal bootcamp straks ook windows 7 ondersteunen? Aangezien windows 7 waarschijnlijk in mei zal verschijnen, wil ik een aantal maanden wachten.

Bijdrager
      sven-

Marius, leuk verhaal, maar we hebben er weinig aan.

Ja, een 32-bit OS kán maximaal 4GB aan RAM adresseren, maar, en daar gaat het in dit geval om, de Windows 32-bit systemen verliezen altijd een gedeelte van hun geinstalleerde 4GB RAM, waardoor de Windows gebruiker zelf maar iets meer dan 3GB RAM kan gaan gebruiken. Dat is waar het hier om gaat.

Bijdrager
      Marius1976
      ”sven-“

Dat is waar het hier om gaat.

Waar het hier om gaat is of je m.b.v. bootcamp je mac kan gebruiken met windows 32bit en/of 64bit.

Bijdrager
      sven-

Met hier doelde ik op de eerder geschreven opmerkingen over het wel of niet kunnen gebruiken van 4GB RAM bij Windows 32-bit systemen. Begrijpend lezen…?:?

Bijdrager
      Ikreisrond

Sven:
      En zoals ik al eerder al hierboven geschreven heb, zal een 64-bit besturingssysteem (Windows, Mac OS X, Unix) een gedeelte hiervan ook gebruiken aan systeemprocessen.

Monnnique:
      Windows 7 is gebaseerd op het Vista platform OEM’s en fabrikanten van randapparatuur kunnen nu hun drivers van Vista op compatibiliteit controleren. Apple dus ook.
      Aangezien 7 op Vista is gebaseerd, is de kans behoorlijk groot dat het al snel allemaal samenwerkt met elkaar. Aleen de installatieprocedure is dan nog belangrijk voor w.b. de ondersteuning. Het kan zijn dat het na het uitkomen van 7 dus nog een maandje duurt voordat Apple het compatible heeft gemaakt via een Boot Camp update o.i.d.

Bijdrager
      Marius1976
      ”sven-“

Met hier doelde ik op de eerder geschreven opmerkingen over het wel of niet kunnen gebruiken van 4GB RAM bij Windows 32-bit systemen. Begrijpend lezen…?:?

Ik kan prima lezen, maar ik dacht, ik voer de troll nog even.

Bijdrager
      sven-
      ”Ikreisrond”

Sven:
      En zoals ik al eerder al hierboven geschreven heb, zal een 64-bit besturingssysteem (Windows, Mac OS X, Unix) een gedeelte hiervan ook gebruiken aan systeemprocessen.

Dat ontken ik toch ook nergens?:?

Bijdrager
      Ikreisrond
      ”sven-“

maar, en daar gaat het in dit geval om, de Windows 32-bit systemen verliezen altijd een gedeelte van hun geinstalleerde 4GB RAM, waardoor de Windows gebruiker zelf maar iets meer dan 3GB RAM kan gaan gebruiken. Dat is waar het hier om gaat.

Met deze opmerking impliceer je dat er hierin verschil zit tussen een 32-bit en een 64-bit besturingssysteem. Je maakt het er dus niet duidelijker op…:wink:

Bijdrager
      sven-

Ik snap dat jij[/u] het zo zou kunnen lezen, maar om nou te beweren dat ik het impliceer met mijn opmerking is flauwekul.

Bijdrager
      Ikreisrond

Als ik het zo kan lezen, kan iedereen het zo lezen.:)

Bijdrager
      Marius1976

Dat bedoel ik dus met getroll. Het is steeds van dat gezanik en gezeur.

Het is toch duidelijk. 32bit windows maximaal 4GB. En nogmaals: dus niet 3,nogwat.

Dat het OS hier ook van gebruikt, is logisch; vrijwel alle OS-en maken gebruik van een deel van het RAM van een computer.

Of je nou een 8bit, 16bit, 32bit, 64bit of 128bit besturingssysteem gebruikt; je hebt nooit het maximale ram totaal beschikbaar voor je programma. Feitelijk heb je dat wel, want je OS is ook een programma, wat jij als gebruiker, GEBRUIKT.

Zucht.

Bijdrager
      sven-

Leg mij eens uit waarom ik op mijn Mac wel 4GB volledig!! kan gebruiken?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 46)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.