27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:
    Bijdrager
    Airheart

Bootable USB wissen

Ik heb ooit een USB stick via Terminal bootable gemaakt voor Yosemite. Nu wil ik hem gebruiken om Big Sur op een iMac te zetten, maar ik krijg deze stick niet meer gewist. Weet iemand hoe ik hem weer bruikbaar kan maken?

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Dan moet je toch even zeggen wat er mis gaat in Schijfhulpprogramma. Zie deze link, kies je OS versie bovenin (noem die ook even in je volgende reactie) en laat weten bij welke stap je vastloopt:

https://support.apple.com/nl-be/guide/disk-utility/dskutl14079/19.0/mac/10.15

Denk aan het aanvinken van ‘Toon alle apparaten’.

Bijdrager
    Airheart

Via de link gedaan.. Bij mij komt niet stap 5 in beeld: ‘Klik op het venstermenu ‘Indeling’ en kies ‘GUID-partitie-indeling”

Ik heb wel de beveiligingsopties helemaal op veilig gezet. Hij is nu aan het wissen bij cyclus 2, doet er wel heel lang over.

Bijdrager
    GoeieDag

Ja, daar doet ie heel lang over, als je voor maximaal veilig wissen hebt gekozen.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Klopt. Doe het gewoon zonder, als het een bootstick was is veilig wissen nergens voor nodig. Opgelost dus 😊.

Bijdrager
    Airheart

Het is gelukt. Dank.

Bijdrager
    Airheart

Toch niet gelukt. Als ik de usb stick gebruik om te installeren op mijn gecrashte iMac loopt ie vast. Toen dacht ik dat ik misschien een APFS stick van moest maken. Maar bij Terminal zegt ie dat APFS sticks niet als bootable Install media kunnen worden gebruikt. Wat nu?

Bijdrager
    Airheart

Nu heb ik hem dus zo. Hier maar weer Bis Sur opzetten?

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Airheart op 20 december 2020 om 11:26
    Als ik de usb stick gebruik om te installeren op mijn gecrashte iMac loopt ie vast.

Dat wil niet zeggen dat er iets met de stick mis is.. Je hebt ‘m óf niet op de juiste manier gemaakt (zie hier) of er is gaat iets mis bij het installeren. Uit welk jaar is de iMac, heb je de schijf (van de iMac) eerst gewist? Kun je ‘..loopt ie vast’ iets verder specificeren, wat zie je, op welk moment etc..

En ja, je stick is goed geformatteerd op het plaatje.

Bijdrager
    Airheart

Ik heb op de gecrashte iMac eerst schijf EHBO gedaan. dat ging prima.

Bijdrager
    Airheart

Ik denk dat ik de link voor Terminal niet volledig gekopieerd had. Ik zie nu dat ie nog naar rechts doorloopt.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Ah, dat maar eerst opnieuw doen dan. Anders krijg je geen werkende stick nee.

Bijdrager
    Airheart

Ga ik eerst proberen. Dank.

Bijdrager
    Airheart

Ik weet niet meer wat er precies stond. Volgende keer zal ik er een afbeelding van maken.

Bijdrager
    Airheart

Bijdrager
    Airheart

Misschien toch een andere stick kopen?

Bijdrager
    Airheart

Hij had nog ongeveer 15 min te gaan.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Dat ziet er niet ok uit nee, dit is nog in de ‘bestanden-kopiëren-fase’ dus dan lijkt er toch iets mis met de stick? Ik zou een nieuwe proberen, van een fatsoenlijk merk. Kost niks tegenwoordig en 16 GB is ook genoeg.

Bijdrager
    Airheart

Ga ik doen. Dank je.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Is die iMac niet via de recovery mode aan de praat te krijgen? Dan kun je ‘m misschien op die manier installeren zonder stick.

Bijdrager
    Airheart

Ik heb de schijf van de iMac helemaal gewist.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Daarmee verwijder je niet de recovery partitie 😉. Probeer het eens, opstarten met COMMAND+R.

Bijdrager
    Airheart

Krijg nu dit.

Bijdrager
    Airheart

Op de een of andere manier zit ik nu hier??

Bijdrager
    Airheart

Misschien moet ik eerst Yosemite installeren?

Bijdrager
    Airheart

Is niet beschikbaar zie ik.

Bijdrager
    Airheart

Opgelost door eerst Yosemite te installeren via internet, en daarna Big Sur via de app store.

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.