15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    avanti

Bootable USB niet zichtbaar op MacbookPro (Catalina)

Ik wil een schone installatie uitvoeren van Big Sur op mijn 15″ Macbook Pro. Ik heb een bootable USB met daarop installatie van Big Sur. Bij het opstarten met de alt toets zie ik alleen de HD van de Macbook maar de USB zie ik niet verschijnen. Wat doe ik fout?

Bijdrager
    polansky

Deze video legt je exact uit wat je precies moet doen.

Bijdrager
    avanti

Oke, misschien een domme vraag, heb je specifiek een USB-C stick nodig? Of kan je ook gebruik maken van een normale usb3 stick die verbonden is aan de MacBook Pro met een adapter van Apple (usb3 naar usb-c). Zou dat de reden kunnen zijn dat ie m niet laat zien?

Bijdrager
    polansky

Nee – Enige dat je moet hebben is een USB stick van 16Gb of groter.
    De installer is namelijk 12GB. Als je de stappen volgt zoals in de video is te zien zal het allemaal wel goedkomen.
    Ik vond het de beste uitleg die ik kon vinden.

De reden dat hij de externe schijf niet laat zien is omdat je deze optie eerst nog moet activeren.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

polansky op 13 november 2020 om 15:01
    De reden dat hij de externe schijf niet laat zien is omdat je deze optie eerst nog moet activeren.

Hoe bedoel je dat? Je hoeft niks te activeren, als Avanti de USB stick niet ziet is die waarschijnlijk niet op de juiste manier gemaakt. Hij moet opstartbaar zijn, het werkt niet als je alleen het installatiebestand erop hebt gezet. Dus: hoe heb je die stick gemaakt Avanti?

Bijdrager
    avanti

Ik heb bootable USB stick gemaakt met Boot Buddy, dat doe ik al jaren en dat werkt prima, ik kreeg m ook altijd te zien bij het kiezen van de opstartschijf.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Misschien werkt het nog niet met Big Sur… Ik ken Boot Buddy niet, maak ze altijd via de Apple methode.

Bijdrager
    Matador

Stick formatteren (Apple Extended) en MyVolume noemen, Terminal open en sudo /Applications/Install\ macOS\ Big\ Sur.app/Contents/Resources/createinstallmedia –volume /Volumes/MyVolume 

het bestand ‘macOS Big Sur-installatie’ dient wel in de map Apps te staan

Bijdrager
    avanti

Ik probeer het nu via de weg die wordt besproken in het filmpje op de link via Terminal. Hoop dat het nu wel gaat lukken…

Bijdrager
    avanti

Het is gelukt met bootable USB maken via Terminal. Maar ik stuit op het volgende, wat er in het filmpje te zien is, krijg ik niet te zien als ik dezelfde stappen onderneem… De firmwarewachtwoordbeveiliging staat bij mij al uit en krijg ook niet de instellingen te zien die hij in het filmpje laat zien en hij zegt dat dat wel belangrijk is om de juiste instelling over te nemen, maar nogmaals ik krijg dat scherm niet te zien wat ik ook doe.

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 4 dagen geleden door avanti.
    Sleutelbeheerder
    Night

Heb je al getest of je daadwerkelijk een installatie kan starten vanaf de USB stick dan?

Bijdrager
    avanti

Ja, het is gelukt, het lag waarschijnlijk toch aan de manier hoe de bootable stick was aangemaakt. Hij ziet m nu wel

Bijdrager
    polansky

Als de bootable USB klaar is haal je die even uit je computer.

Je zet je computer uit
    Je start op met CMD+R ingedrukt te houden (bij een moderne MBP start hij dan vanzelf op)
    Na plusminus 5 seconden kun je de toetscombinatie loslaten
    Je start nu op in Recovery mode
    Klik op je gebruikersnaam en klik op ‘ga verder’
    Geef het wachtwoord op wat je gebruikt om in te loggen

Op het scherm dat je nu te zien krijgt ga je helemaal bovenin naar het menu en kies je utilites/hulpmiddelen
    Kies de eerste optie: heet iets van ‘optsarthulpmiddel’ ofzo.

Je moet nu weer je wachtwoord opgeven

Je komt nu in het scherm wat jij niet te zien krijgt

Kies voor beide de 2e optie om je USB schijf als opstartschijf te activeren.
    (Diegenen die zeggen dat je dit niet hoeft te activeren hebben namelijk nog geen moderne Mac met beveiligingschip).

Je kunt nu weer afsluiten en met de ‘Alt Toets’ ingedrukt houden opnieuw opstarten van de USB schijf.

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 3 dagen geleden door polansky.
    Bijdrager
    avanti

<p class=”cite”>polansky op 13 november 2020 om 19:40</p>
    Als de bootable USB klaar is haal je die even uit je computer.

Je zet je computer uit
    Je start op met CMD+R ingedrukt te houden (bij een moderne MBP start hij dan vanzelf op)
    Na plusminus 5 seconden kun je de toetscombinatie loslaten
    Je start nu op in Recovery mode
    Klik op je gebruikersnaam en klik op ‘ga verder’
    Geef het wachtwoord op wat je gebruikt om in te loggen

Op het scherm dat je nu te zien krijgt ga je helemaal bovenin naar het menu en kies je utilites/hulpmiddelen
    Kies de eerste optie: heet iets van ‘optsarthulpmiddel’ ofzo.

Je moet nu weer je wachtwoord opgeven

Je komt nu in het scherm wat jij niet te zien krijgt

Kies voor beide de 2e optie om je USB schijf als opstartschijf te activeren.
    (Diegenen die zeggen dat je dit niet hoeft te activeren hebben namelijk nog geen moderne Mac met beveiligingschip).

Je kunt nu weer afsluiten en met de ‘Alt Toets’ ingedrukt houden opnieuw opstarten van de USB schijf.

Ja, het is inmiddels op die manier opgelost, bedankt allemaal!

Bijdrager
    avanti

Het is opgelost, bedankt allemaal voor jullie feedback

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.