30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 40)
  • Q:
    Bijdrager
    criccric

Bootable OS X Mavericks USB stick maken lukt niet

op het laatste moment in de terminal kreeg ik dit ” “sudo: can’t open /private/etc/sudoers: Permission denied
    sudo: no valid sudoers sources found, quitting”
    wat is het probleem ?
    alvast bedankt voor de hulp …..

Bijdrager
    wouter57

In terminal blijf ik zoveel mogelijk weg om te voorkomen dat ik het hele systeem naar zijn grootje breng. Ik weet daarom geen antwoord op uw vraag maar heb wel een tip. Ik zelf heb het gedaan met Diskmaker x.

Bijdrager
    criccric

bedankt maar ik heb ook geprobeerd met Dismaker x en ik kreeg dezelfde melding….

Bijdrager
    criccric

dan krijg ik ook met Dismaker x sudo: no valid sudoers sources found, quitting

Bijdrager
    wouter57

kijk ook eens naar dit filmpje.

Bijdrager
    criccric

dit is juist het probleem …. alles gaat goed tot het moment dat ik dat bordje krijg waarop staat “Please wait DuskMaker is copying files” en net onder staat ”
    “sudo: no valid sudoers sources found, quitting”. Maar hij quit niet en ik krijg ook dat bordje niet weg zelfs als ik Disk Maker sluit. Dan moet ik de computer opstarten.

Bijdrager
    wouter57

Volgens mij zit je nog steeds in terminal. Diskmaker x heeft niets met terminal te maken dus sluit die hap en ga verder met alleen Diskmaker. Oja download via de appstore een nieuwe Mavericks en als je de installer ziet klik die dan weg en laat mavericks verder met rust. Diskmaker zal altijd je schijfkopie van mavericks vinden.

Bijdrager
    criccric

nou ja ik snap er niets meer van want ik heb al lang die terminal gesloten en toch krijg ik met DiskMaker dezelfde melding. Echt ontmoedigend en vermoeiend. Maar bedankt voor al de moeite.

Bijdrager
    Pivni Pes

Diskmaker draait op de achtergrond in terminal (bijna 100% zeker)
    Met sudo -s kan je jezelf tijdelijk root maken, en ja, je kan dan je systeem om zeep helpen.

Is het niet zo dat je op dit moment geen beheerder ben van het systeem?

Bijdrager
    criccric

jawel.. dat ben ik wel. Niemand anders gebruik die computer dan mij

Bijdrager
    Buzz

De foutmelding gaat waarschijnlijk om een probleem met de bevoegdheden. Controleer daarom nog eens of je Administrator rechten hebt, en doe eens een controle van de opstartschijf en de permissies in Disk Utility. Je hebt Diskmaker of de Terminal trouwens helemaal niet nodig om een opstart-USB van Mavericks te maken. Dat kan ook gewoon in Disk Utility. Kijk maar eens hier: http://www.macworld.com/article/2056561/how-to-make-a-bootable-mavericks-install-drive.html

Bijdrager
    criccric

Wat bedoel je met “Controleer daarom nog eens of je Administrator rechten hebt”. Hoe kan ik dat zien ? Waarom zou het anders zijn ?

Bijdrager
    TheoKl

Misschien heb ik de oplossing die je zoekt. Ik heb een 8 GB USB-stick gebruikt en een iso-bestand van Mavericks. In de map hulpprogramma’s schijfhulp gebruiken en aan de linkerkant waar al je harddisks etc. staan deze iso aanklikken (of op je hd zoeken) en dan terugzetten gebruiken. Als bron de Mavericks-iso en als doel je USB-stick en (voor mij althans) klaar is Kees. Wis doel wel laten staan. Later bij het installeren van Mavericks kan de laatste seconde wat lang duren maar hij gaat door. Beetje geduld dus.
    Veel succes.

Bijdrager
    criccric

bedankt … en hoe moet ik die usb stick formatteren precies ? Mac OS uitgebreid (journaled) ?

Bijdrager
    TheoKl

Niet formatteren. Gewoon laten staan zoals het is. Onderaan staat “wis doel” en dat is genoeg.

Bijdrager
    criccric

om die ISO van Mavericks te krijgen moet weer de terminal gebruiken

Bijdrager
    Pivni Pes
    criccric op 19 januari 2014

jawel.. dat ben ik wel. Niemand anders gebruik die computer dan mij

Het is misschien wel je computer, alleen je bevoegdheden zijn beperkt.
    Is het niet zo dat iemand je computer voor je klaar hebt gemaakt of iets in die richting, het lijkt me sterk dat je uit het niets beperkt ben.

Bijdrager
    Pivni Pes

Even het volgende doen, ik hoop dat hiermee je probleem is opgelost.

Ga naar de map “Hulpprogramma’s” via je menu in finder “Ga”
    Start “Schijfhulpprogramma.app”
    Klik op “Macintosh HD” en vervolgens op “Herstel schijfbevoegdheden”

Open vervolgens Terminal en typ “sudo -s” en druk op enter.
    Geef dan het wachtwoord in die gelijk is aan waarmee je inlogt op je systeem en dan enter
    Let op, als je je wachtwoord typt dan zie je niks, ook geen bolletje of sterretjes, dit hoort zo.
    Als je enter hebt gegeven, dan zie je het volgende “bash-3.2#”
    Dit betekend dat je tijdelijke root recht hebt, dit is de hoogste rang op je systeem, kijk uit, je kan je systeem hiermee verknallen.
    Als je “bash-3.2#” ziet staan dan betekend dat je bevoegdheden goed staan en kan je terminal sluiten en proberen je USB opstart disk te maken.

Bijdrager
    criccric

wat bedoel je met

kijk uit, je kan je systeem hiermee verknallen.

voor dat ik ermee begin wil ik graag weten ….wat betekent het en wat zijn de gevolgens als ik “bash-3.2#” niet zie…..
    bedankt..

Bijdrager
    criccric

Als ik op de harde schijf omhoog rechts klik (Mac HD) voor de info zie ik dit :

Delen en bevoegheden :
    U hebt aangepaste toegangsbevoegheden

Naam :
    mijn naam (ik) : lezen en schrijven
    system : lezen en schrijven
    everyone : alleen lezen

Bijdrager
    SunKeeper

Waarom wil je die stick eigenlijk maken?

Let dat het alleen enig nut heeft in de volgende twee gevallen:
    – je Mac is ouder dan bouwjaar 2011
    – je hebt geen betrouwbare internetverbinding

Als geen van bovenstaande van toepassing is, kan je via Internet Recovery altijd je systeem weer installeren, al doe je er een volledig lege harddisk in. Je start dan op van een Apple-server om de Recovery HD op je schijf aan te maken. Vandaaruit installeer je Mac OS X.

Of je zet natuurlijk een Time Machine-backup terug, dan heb je nooit een installatie nodig.

Bijdrager
    Pivni Pes

wat bedoel je met

kijk uit, je kan je systeem hiermee verknallen.

voor dat ik ermee begin wil ik graag weten ….wat betekent het en wat zijn de gevolgens als ik “bash-3.2#” niet zie…..
    bedankt..

Als je root ben dan kan je met een commando aangeven dat je alles op je schijf wil wissen en geen meldingen.
    Dan reboot je en is je schijf dus leeg.
    Je kan systeem mappen weggooien of andere onzin.
    Als je Sudo -s + wachtwoord gebeurt er niks, je sluit terminal en klaar.
    Je weet dan dat je beheerder van je systeem bent, zie je geen “bash-3.2#”, dan ben je dus geen beheerder.

Bijdrager
    Pivni Pes

Als ik op de harde schijf omhoog rechts klik (Mac HD) voor de info zie ik dit :

Delen en bevoegheden :
    U hebt aangepaste toegangsbevoegheden

Naam :
    mijn naam (ik) : lezen en schrijven
    system : lezen en schrijven
    everyone : alleen lezen

Aha, aangepaste toegangsbevoegdheden, je ben dus geen beheerder van je systeem.
    Nu kan je zelf afvragen wie is dat wel?
    Heb je de computer nieuw gekocht of 2e hands?
    Als je deze nieuw hebt gekocht, heeft er iemand anders er aan gerommeld of voor jou de computer klaar gemaakt?
    2e hands, is de computer niet opnieuw geïnstalleerd?
    Misschien raar, maar ik weet niet hoe oud je ben, maar het kan ook zijn dat je ouders het een en het ander hebben ingesteld om te voor te zorgen dat je niet alles met je systeem kan doen.

Iets is er waardoor je geen beheerder van je systeem bent, alleen wat kunnen wij hier ook niet zien.

Bijdrager
    criccric

Laten we maar die usb stick zitten… ik vind het veel vervelender dat ik beperkt ben in mijn toegangsbevoegheden.
    Kan ik die aangepaste toegangsbevoegdheden veranderen ? hoe kan ik ervoor zorgen dat ik wel de beheerder ben ?
    dit zijn de gegevens van de mac
    21.5-inch, medio 2011
    Intel Core i5
    en mijn ouders zorgen niet meer voor mij nu, ik ben oud genoeg.
    Ik heb inderdaad de computer 2e hands gekocht maar er stond er toen niets meer op en ik heb alles gewoon teruggezet van Time Machine.
    Als ik nu een schone installatie van Mavericks doe en alles terugzet van TimeMachine dan krijg ik hetzelfde probleem toch ? Het probleem staat ook op Time Machine… of niet ?

Bijdrager
    SunKeeper

Dat klopt.

Als je een nieuwe schone beheerdersaccount aanmaakt (naast je huidige), klopt het dan nog steeds niet?

Bijdrager
    criccric

ja maar blijkbaar ben ik geen beheerder… vreemd. Kan ik dat niet veranderen ? het staat wel in systeemvoorkeuren bij mijn account dat ik “beheerder” ben….
    en hoe bedoel je nieuwe schone beheerdersaccount ? met hetzelfde naam ?

Bijdrager
    Pivni Pes

Kijk, daar komt het euvel boven water;)

Ik zou hetzelfde proberen zoals SunKeeper adviseerd, en nee, niet met dezelfde naam.
    Kijk dan wat je systeem doet.

Bijdrager
    criccric

kan ook een schone installatie van Mavericks doen en alles terug zetten van Time machine behalve de systeem.. kan dat ?

Bijdrager
    criccric

alleen de Applications en de settings terug zetten.

Bijdrager
    criccric

het staat wel bij mijn account in systeemvoorkeuren dat ik beheerder ben en dat vakje “Sta toe dat gebruiker deze computer beheert” is aangevinkt dus ik begin me af te vragen of dat wel klopt dat ik geen beheerder ben en of het probleem niet een ander oorzaak heeft..

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 40)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.