-
Q:
Bootable Mojave
Ik wil Mojave op een bootable externe HD zetten.
Heb volgens de Appleregels Mojave gedownload en met de Terminalcode de HD bootable gemaakt met het Mojave install app op de HD.
Nu wil ik de install app openen/installeren op de HD.
Maar na 10…15 sec. krijg ik deze melding:
Ik doe deze sessie op mijn iMac 2015 (met Big Sur).
Hoe krijg ik Mojave, geïnstalleerd en werkend op de externe schijf zodat ik de Mac kan opstarten met Mojave?
Je kunt de Mojave installer niet draaien in Big Sur. Beter een bootable USB stick maken met dezelfde methode, daarvan opstarten en dan Mojave op de HDD installeren. Of (als je geen USB stick hebt) een 8 GB partitie maken op de HDD voor de bootable installer, daarvan booten en Mojave installeren op de grote partitie.
Heb ik ook geprobeerd.
Met de ALT ingedrukt opstarten, dan start ik op vanaf de USB stick en wil dan installeren op de HD.
Ik krijg dan dit te zien:
Beide keuzes (USB en HD) geven dezelfde melding. Heb via Schijfhulpprg ze opnieuw geformatteerd maar dat levert niks op.
Eigenlijk absurd Apple de mogelijkheid van de installer te draaien om ‘m op z’n minst op een ander volume te installeren eruit heeft gehaald. Want vroeger kon je dit wel probleemloos, meen ik me te herinneren.
Dus idd dan maar maar via de weg van een bootable USB stick: https://support.apple.com/HT201372
Je moet in Schijh.progr. het hoogste ‘level van je schijf kiezen, via Weergave>Toon alle apparaten. Dan kun je ook voor de GUID indeling kiezen.
Lees o.a. hier: klik
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.