11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    OMT-fan

Bootable Mojave

Ik wil Mojave op een bootable externe HD zetten.

Heb volgens de Appleregels Mojave gedownload en met de Terminalcode de HD bootable gemaakt met het Mojave install app op de HD.

Nu wil ik de install app openen/installeren op de HD.

Maar na 10…15 sec. krijg ik deze melding:

Ik doe deze sessie op mijn iMac 2015 (met Big Sur).

Hoe krijg ik Mojave, geïnstalleerd en werkend op de externe schijf zodat ik de Mac kan opstarten met Mojave?

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Je kunt de Mojave installer niet draaien in Big Sur. Beter een bootable USB stick maken met dezelfde methode, daarvan opstarten en dan Mojave op de HDD installeren. Of (als je geen USB stick hebt) een 8 GB partitie maken op de HDD voor de bootable installer, daarvan booten en Mojave installeren op de grote partitie.

Bijdrager
    OMT-fan

Heb ik ook geprobeerd.

Met de ALT ingedrukt opstarten, dan start ik op vanaf de USB stick en wil dan installeren op de HD.

Ik krijg dan dit te zien:

Beide keuzes  (USB en HD) geven dezelfde melding. Heb via Schijfhulpprg ze opnieuw geformatteerd maar dat levert niks op.

Bijdrager
    GoeieDag

Eigenlijk absurd Apple de mogelijkheid van de installer te draaien om ‘m op z’n minst op een ander volume te installeren eruit heeft gehaald. Want vroeger kon je dit wel probleemloos, meen ik me te herinneren.

Dus idd dan maar maar via de weg van een bootable USB stick: https://support.apple.com/HT201372

Bijdrager
    GoeieDag

Zie dat er nog een reactie door jou is geplaatst.

Je moet je externe HD juist formatteren; dus met met een GUID partitie indeling. Blijkbaar heb je dat nog niet correct uitgevoerd. Dat Terminal commando is natuurlijk ook niet voor dit soort doeleinden.

Bijdrager
    OMT-fan

Bijdrager
    GoeieDag

Wat wil je met dit plaatje zeggen, OMT-fan? Is het een Raad/Plaatje?

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Aan dat plaatje hebben we niks. Je moet in Shijfhulpprogramma zijn en dan formatteren met de GUID optie. En maak er dan meteen APFS van!

Bijdrager
    GoeieDag

Je moet in Schijh.progr. het hoogste ‘level van je schijf kiezen, via Weergave>Toon alle apparaten. Dan kun je ook voor de GUID indeling kiezen.

Lees o.a. hier: klik

Bijdrager
    OMT-fan

Dat was het “probleem” oftewel mijn onwetendheid!

Staat nu te installeren op de externe HD

Bedankt voor alle hulp👍

Bijdrager
    GoeieDag

Top!

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.