10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    HaWollie

[Opgelost] Bootable disk maken van reeds bestaande backup

Met het programma Chronosync maak ik iedere maand een backup van de interne HD van mijn iMac op een externe HD. Deze backup (=volledige diskkloon) is in Chronosync gedefinieerd als gewone backup en is dus niet bootable!

Hoe kan ik van een reeds op de externe disk gemaakte backup (=volledige diskkloon) toch een bootable disk maken zodat ik van deze backup mijn iMac kan opstarten?

• Dit onderwerp is gewijzigd 2 jaren, 8 maanden geleden door  HaWollie.
    • Dit onderwerp is gewijzigd 2 jaren, 8 maanden geleden door  HaWollie.

Bijdrager
    TheBigZ

Als je bootable backups wilt hebben kun je beter een ander backup programma gebruiken zoals SuperDuper.

http://www.shirt-pocket.com/SuperDuper/

Bijdrager
    KarelWillem

Carbon Copy Cloner

https://bombich.com/

Bijdrager
    mowat

Ik maak ook al vele jaren met tevredenheid gebruik van Superduper. En ik was opgelucht toen ik eens jaren geleden na een crash van mijn interne schijf gewoon kon doorwerken vanaf mijn Superduperimage op de externe schijf. Nadien schijf vervangen , superduperkopie terugzetten naar de nieuw geplaatste interne HD en alles weer in orde. Het zou bij aankoop van een nieuwe computer het eerste programma zijn dat ik installeer.En het is aangepast aan el Capitan en bovendien gratis. Wil je het kopieren versnellen ( enkel de gewijzigde bestanden) dan is er een betalende versie van zo’n 25 euro , maar het kan dus ook gratis.

Bijdrager
    HaWollie

Het is niet een kwestie van het verkeerde programma! Chronosync kan net als genoemde SuperDuper en CCC heel goed bootable backups maken, maar dan moet je van te voren de backup actie wel als bootable definiëren. Dat heb ik dus niet gedaan.

Er is voor mij een reden om eenmalig van mijn laatst gemaakte backup op te starten om bepaalde functies uit te zetten waar ik last van heb na upgrade naar El Capitan.

Dus nogmaals de vraag:
    Hoe kan ik de reeds bestaande backup (=volledige diskkloon) op de externe disk (achteraf) bootable maken zodat ik van deze backup mijn iMac kan opstarten?

Bijdrager
    Hansi2124

Klinkt mij een beetje in de oren van:
    “Ik heb de huisdeur achter mij dichtgetrokken, maar ik had van tevoren eigenlijk mijn huissleutel in mijn zak moeten stoppen. Hoe kan ik mijn sleutels nu terugkrijgen, zodat ik mijn huis weer binnen kan komen?”

Volgens mij lukt het dus niet wat jij nu wilt….

Bijdrager
    HaWollie

Goh… Ja… Dom hè @hansi2124? Mijn dank voor jouw toegevoegde waarde!

Bijdrager
    KarelWillem

Nou, oké.

Voordat we elkaar met scherpe opmerkingen om de kop gaan slaan; het antwoord is:

Achteraf bootable maken kan niet.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 8 maanden geleden door  KarelWillem.

Bijdrager
    HaWollie

Probleem opgelost:
    Hoewel de backup op de externe HD van te voren als niet-bootable was gedefinieerd, blijkt deze dat achteraf wel te zijn. Dat wil zeggen, het voorkeurenpaneel Opstartschijf identificeert de externe backup HD als opstartschijf. Waarschijnlijk omdat de backup een volledige diskkloon betreft.
    Feitelijk opstarten van de externe HD lukt echter niet, omdat deze gecodeerd is. Via Chronosync een nieuwe kloon gemaakt van de gecodeerde externe backup HD naar een tweede externe HD. Daarvan kon ik zonder probleem opstarten.

Overigens mijn excuus aan @hansi2124, maar het irriteert mij wel eens in fora als deze dat mensen ongevraagd een mening of oordeel hebben, zonder echt antwoord te geven op de vraag of oplossing te bieden voor de probleemstelling.

Bijdrager
    Hansi2124

Geaccepteerd!;-)
    Ik wilde alleen maar aangeven dat zoiets achteraf ‘corrigeren’ niet mogelijk is volgens mij.
    Misschien wat kortaf, maar mijn laatste zin was toch ook wel een antwoord. En dus bijdrage aan jouw probleem.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.