13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    joskrosnic

boot probleem Mac

Beste

Ik heb voor school mijn Mac zeer hard nodig, maar die is buiten strijd door een boot probleem. Ik heb al van alles geprobeerd, maar niets werkte: “commando + R”, “commando + opt. +P +R” en nog zo een paar. Telkens blijft hij in 2/5 van het opstart balkje hangen en toont hij een wit scherm. Ook probeerde ik al andere installatie schijven, maar ook toen stopte het opstarten en gaf hij weer een wit scherm. Ik deed al een hardware test en deze gaf geen problemen weer. Ook mijn harde schijf is intact, die heb ik grotendeels kunnen recupereren en kunnen overzetten naar een externe harde schijf via “Rescue Kit 14”. Mijn Mac starte in het begin van het probleem nog 1/10 keer op, maar sinds ik dan probeerde “El Capitan” installeren haperde hij tijdens het heropstarten. Voor de duidelijkheid ik heb een Mac book pro 15′, niet zo oud en een 10.10.5.

Hopelijk zijn er mensen die me kunnen helpen, het zou me een enorm groot plezier doen.
    Alvast bedankt

Jos

Bijdrager
    SunKeeper

Ik neem aan dat je momenteel een goede backup hebt van je huidige data.

Wanneer je probeert een volledig nieuwe schone installatie te doen, lukt dat ook niet?

Indien je niet in de Recovery HD komt zou je het met een andere interne harde schijf of SSD moeten proberen die leeg is. (neem ik even aan de je een MBP hebt van 2011 of nieuwer en dat je nog de mogelijkheid hebt om schijf uit en in te bouwen)

Op een lege schijf moet alles automatisch weer origineel opgebouwd worden.

Bijdrager
    joskrosnic

Beste SunKeeper

ik heb wel degelijk van alles wat ik nodig heb een goede back-up.

En heb al verscheidene keren met een externe usb met daar op een andere boot software erop, maar ook toen startte mijn Mac niet op. En wat bedoeld u precies met “de mogelijkheid om een schijf uit en in te bouwen? Of bedoeld u daar mee een usb in te teken met een installatie software ( ik heb et al geprobeerd met “El Capitan” erop )

Ik vermoed dat ik mijn Mac terug op fabrieksinstellingen moet zetten, maar heb geen idee hoe dat moet zonder dat je hem hoeft opstarten.

Jos

Sleutelbeheerder
    Night

Als je van de USB stick niet kunt opstarten heb je toch iets verkeerd gedaan.
    Opstarten van de USB stick doe je door bij het opstarten direct de alt/option toets ingedrukt te houden. Je krijgt dan een overzicht van alle beschikbare opstartvolumes (inclusief de USB stick als deze bootable is gemaakt). Hier moet je dan uiteraard de USB stick kiezen.

Bijdrager
    SunKeeper

USB stick?

Als je al twijfelt aan je Mac, laat dan de onofficiƫle manieren voor wat het is. Dan kun je dat alvast uitsluiten.:)

Bijdrager
    joskrosnic

Beste

Ik heb inderdaad met een usb proberen op te starten en dat gedaan volgens dat u zei. Toen kwam er een verbodsbord en daarna weer een wit scherm.

Het enige wat ik kon openen via usb was “Rescue Kit 14” voor mijn back-up te maken zonder dat hij hoeft op te starten.

Jos

Bijdrager
    IGBA

Probeer eens op te starten in Safe Mode: herstart en houdt onmiddellijk na de boing de shift-toets ingedrukt.

Bijdrager
    joskrosnic

Beste

Bedankt, maar ook dat geeft het zelfde probleem, na 2/5 van het balkje krijg ik dan weer een wit scherm.

Jos

Bijdrager
    joskrosnic

Beste

Heeft er dan werkelijk niemand een oplossing?

Jos

Bijdrager
    SunKeeper

Beste

Je hebt nog amper iets van de aangedragen oplossingen geprobeerd.

Om mee te beginnen, welke MacBook Pro is het precies? Je kunt dat niet zien i.v.m. opstartprobleem, dus kijk op de onderkant van je MBP vlakbij het scharnier. Daar staat iets tussen wat met ” Model A…. ” begint, welke 4 cijfers zijn het op de plaats van de puntjes?
    Daar achter staat EMC en nog 4 andere cijfers.

Dan weten we om te beginnen waarover we praten.

Bijdrager
    joskrosnic

Beste

Er staat:”Model No.: A1286″, maar ik weet niet wat je met dat ander bedoeld.

Jos

Sleutelbeheerder
    Night

Zonder EMC nummer kan dit van alles zijn, variĆ«rend van een C2D uit 2008 tot een i7 uit 2012… :-/
    De A1286 staat eigenlijk alleen maar voor MBP15″, niet voor het type (en dus bouwjaar)

Bijdrager
    SunKeeper

Het staat er recht achter in hetzelfde regeltje.

Nu is onderstaande van een 2014 model, maar behalve de modelbenaming die er bij jou niet bij staat zal er amper verschil zijn.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.