11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Zji

Boot Camp partitie lukt niet

Ik probeer een Boot Camp partitie te maken, maar krijg tijdens het partitioneren de melding dat de partitie niet kan worden aangemaakt. Ik zou het schijfhulpprogramma moeten uitvoeren om de schijf te herstellen. Bij controle krijg ik echter deze meldingen:

Volume ‘Macintosh HD’ controleren

Livecontrole uitvoeren.
    Journaled HFS Plus-volume wordt gecontroleerd.
    Extents Overflow-bestand wordt gecontroleerd.
    Catalogusbestand wordt gecontroleerd.
    Multilinked-bestanden worden gecontroleerd.
    Catalogushiërarchie wordt gecontroleerd.
    Bestand met uitgebreide kenmerken wordt gecontroleerd.
    Volumebitoverzicht wordt gecontroleerd.
    Volume-informatie wordt gecontroleerd.
    Ongeldig aantal bestanden op volume

(Het moet 930912 zijn in plaats van 930913)
    Ongeldig aantal volumedirectory’s

(Het moet 194807 zijn in plaats van 194806)

Het volume ‘Macintosh HD’ moet worden hersteld.
    Fout: Controle of herstel van bestandssysteem is mislukt.

Hier en daar op internet lees ik het een en ander over in command-line modus opstarten en het ‘/sbin/fsck -y’ commando gebruiken, maar als ik dat doe krijg ik de mededeling dat het volume ‘journaled’ is. Er is de mogelijkheid om d.m.v. -f een controle te forceren, maar aangezien ik eigenlijk niet weet wat dat hele commando nou doet durf ik dat niet zomaar.

Wat moet ik doen?

Moderator
    unSOUND

In dit geval kun je waarschijnlijk het beste opstarten vanaf de restore-DVD, en dan daar vanaf het schijfhulpprogramma draaien. Deze kan meer herstellen dan de versie die op je HD staat.

Bijdrager
    carpebios
    ”unSOUND”

In dit geval kun je waarschijnlijk het beste opstarten vanaf de restore-DVD, en dan daar vanaf het schijfhulpprogramma draaien. Deze kan meer herstellen dan de versie die op je HD staat.

Is dat niet gewoon de zelfde versie, maar omdat je harde schijf niet gemount is, hij wel meer kan repareren.

Moderator
    unSOUND

Dat bedoel ik ook met de opmerking dat hij meer kan repareren…

Bijdrager
    Zji

Is dat dezelfde DVD als mijn installatie-DVD?

Moderator
    unSOUND

Yep. :)

Bijdrager
    carpebios
    ”unSOUND”

Dat bedoel ik ook met de opmerking dat hij meer kan repareren…

Oke, ik snap:)

Bijdrager
    Zji

Is het normaal dat het booten vanaf de cd erg lang duurt? Het wieltje blijft hier zo’n 5 à 10 minuten ronddraaien en je hoort de cd-drive heftig te werk gaan.

(Oké, ik heb weinig geduld, maar ik meende mij te herinneren dat het eerder eens wat sneller ging. :P)

Bijdrager
    Zji

Geduld blijkt maar weer eens een schone zaak te zijn. Schijf is hersteld en succesvol gecontroleerd. Echter nu krijg ik de (niet onbekende) melding:

”De schijf kan niet in partities worden verdeeld, omdat sommige bestanden niet kunnen worden verplaatst.”

Naar wat ik lees schijnt de beste optie te zijn je schijf te klonen, te formatteren en weer terug te zetten. Maar kan dat echt niet anders? De schijf op z’n Windows ‘defragmenteren’ zou, als ik de melding goed begrijp, toch ook gewoon moeten werken?

Bijdrager
    Appleseed

“De schijf kan niet in partities worden verdeeld, omdat sommige bestanden niet kunnen worden verplaatst.”

Toen ik op mijn iMac alle bestanden die groter waren dan 1GB tijdelijk verplaatst had naar een externe harddisk, lukte het mij wel om Bootcamp te installeren.

Maar een volledige backup maken is altijd aan te raden mocht het fout gaan.

Bijdrager
    Zji

Goed, ik denk dat ik m’n schijf maar back-up met SuperDuper. Maar laat ik alles straks dan weer terugzetten? En wat is de verdere procedure?

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.