11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    sytrusze

Boot 0:MBR Boot 0:error

Beste leden,

ik heb een maandje of 2 geleden een keer geprobeerd OS X op mijn intel PC te installeren. Dat was geen succes dus heb ik OS X weer verwijderd. Ik kreeg toen een error ook iets met Boot 0:error tijdens het opstarten van windows 7. Ik heb toen met die Installatie CD een repair gedaan. Alles ging perfect..nu 2 maanden later krijg ik uit het niets weer een error.

Boot 0:MBR
    Boot 0:error

Hier blijft het scherm op hangen.
    Ik heb geprobeerd om te herstellen/repareren met de installatie CD maar daar kreeg ik bij beide een foutmelding dat het niet gelukt was.

Ik heb al overal op het internet gezocht maar het is mij niet gelukt.
    Ik heb ook een verhaal gelezen op het net dat het iemand gelukt was om met iBoot op de starten. Ik heb iBoot gedownload en gebrand en ik kon wel uit al mijn Harddrives kiezen waarmee ik wou opstarten. Als ik dan mijn windows hardeschijf koos dan kreeg ik alleen een knipperend onderliggend streepje te zien “_”

Wie zou mij verder kunnen helpen?

Bijdrager
    intense megavis

Het gaat hier om een windows-pc?

Kun je niet opnieuw windows installeren met behoud van bestanden?

Bijdrager
    ctxppc

Je hebt dus Mac OS X niet geïnstalleerd op een Mac?

Ik vermoed dat het probleem komt doordat Mac OS X de MBR-tabel (Master Boot Record) heeft beschadigd of zelfs vervangen door de betere en nieuwere GUID-equivalent (Globally Unique Identifier). Windhoos is natuurlijk ouderwets en werkt alleen met het oude MBR.

Ik vermoed dat de enige oplossing een formattering is. Gebruik de Windows-installatie-cd (als je niet op een legitieme Mac werkt) of de Mac OS X-installatie-cd (als je wel op een legitieme Mac werkt) om Windows/Mac OS X te herinstalleren.

Bij het installatieproces van Windows denk ik dat je alle bestaande partities verwijdert (als ze getoond worden) en dat één uitgestrekte partitie maakt en gebruikt voor Windows.

Bij het installatieproces van Mac OS X start je Schijfhulpprogramma via het menu “Hulpprogramma’s” op de installatie-cd. Vervolgens kies je je harde schijf en open je de tab “Partitioneren”. Selecteer een volume-indeling en stel eventueel andere opties in. Klik dan op “Pas toe” en bevestig. Installeer Mac OS X.

Als je een Hackintosh wilt (en dus Mac OS X op een niet-Apple-computer), installeer eerst Windows en Google dan de term.

Bijdrager
    ctxppc
    intense op 08 januari 2011

Het behoud van bestanden is alleen mogelijk bij upgrades en niet wanneer Windows niet opstart, dacht ik. Dit is niet de Mac-wereld.

Bijdrager
    sytrusze

Je hebt dus Mac OS X niet geïnstalleerd op een Mac?

Het gaat inderdaad om een Intel PC.

Het behoud van bestanden is alleen mogelijk bij upgrades en niet wanneer Windows niet opstart, dacht ik. Dit is niet de Mac-wereld.

Dat had eventueel gekund als ik een recentelijke backup had. Ik heb nog een backup liggen van ongeveer een maand geleden ik zat er nog aan te denken om die te herstellen EVENTUEEL, maar ik heb de afgelope maand zoveel gewerkt met mijn PC dat er teveel bestanden op zitten die ik echt niet kwijt wil. Maargoed ik heb in ieder geval de backup van een maand geleden voor eventueel een noodsituatie mocht ik echt geen oplossing vinden.

Dit is dus 1 van de redenen waarom iedereen zou moeten overstappen op een MAC.
    Lang leve MAC & Time Machine :innocent:

Ik denk overigens dat dit ook op te lossen moet zijn zonder formatteren. Ik ben namelijk al tig topics tegen gekomen van mensen waarbij dit probleem verholpen is, alleen hebben zij OS X nog geinstalleerd staan op hun Intel PC (die ik dus niet meer heb).

In ieder geval wil ik formatering echt als laatste optie toepassen.

Ideeën zijn dus welkom:smile:

ps. Ik wil in geen OS X meer op mijn PC installeren aangezien ik in middels al een Mac Pro heb

Bijdrager
    hvlint

ik heb er geen verstand van, maar je kunt toch de mbr herstellen, zonder windows opnieuw te installeren?
    http://www.tweakwindows.nl/tweaks/prestaties/336/MBR-herstellen.html

Bijdrager
    sytrusze

Dat zou inderdaad moeten kunnen inderdaad maar ik heb windows 7 en dat topic gaat over windows XP helaas

Bijdrager
    puchelaar

Voor het redden van je bestanden zou je de harddisk uit je pc kunnen halen, in een externe behuizing stoppen, en dan aansluiten op een pc of mac die wèl werkt. Dat heeft mij vaak geholpen om eerst bestanden van een problematische harddisk af te halen. Daarna een schone installatie van Windows, waarbij je de harddisk opnieuw formatteert, zou volgens mij moeten werken. Moet je natuurlijk wel een 2e, werkende, computer bij de hand hebben…

/edit: en die heb je, dus da’s mooi. ’t Zou trouwens kunnen dat je die harddisk ook uit je pc kan halen en als extra in je Mac Pro kan stoppen.

/edit2: let op, waarschijnlijk moet je ook nog software installeren om je windows (ntfs) schijf te lezen onder OSX. Het is al lang geleden dat ik dat moest doen, en ik weet niet meer welke software ik gebruikt heb. Op de Apple website is ntfs3g te vinden. Wellicht dat anderen hier daar meer over kunnen zeggen?

Bijdrager
    sytrusze

Beste Puchelaar,

dat klopt inderdaad. In mijn PC zit een IDE hardeschijf en die passen geloof ik niet in een Mac Pro (moet als het goed is SATA zijn), maar in een externe behuizing zou inderdaad kunnen.

Het mooie is namelijk, ik heb de PC misschien maar een kwartiertje nodig aangezien ik nog wat bestanden moet converteren. Om deze bestanden te openen heb ik +- 30 plugins nodig. Om al deze plugins opnieuw te installeren ben ik misschien 6/7 uur kwijt. Als ik de MBR error zou kunnen oplossen ben ik maar een kwartier kwijt en kan alles worden geformatteerd.

Vandaar dat ik er zo op aandring om formatering als laatste optie te behouden. Toch bedankt in ieder geval voor je tip, die ga ik zeker gebruiken!

PS. Ik gebruik zelf NTFS for MAC, een applicatie voor de Mac om NTFS schijven te kunnen lezen

Bijdrager
    sytrusze

Vergeten te vermelden dat ik op 1 schijf 2 partities had, dus:
    C: part.1 (Windows 7)
    C: part.2 (iDineb OS X)

Weet niet of dat veel verschil maakt maargoed toch maar even vermeld

Bijdrager
    Vinhelper

Je bungelt wel op het randje van de afgrond met dit topic, maar je hebt gelukt dat hackintoshen een uitzondering vormt op OMT.

Sorry voor offtopic.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.