6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    dirk

bonjour-protocol nadelig in een netwerk ?!?!

Ik geef les in houtbewerking bij het Praktijkonderwijs. Werkte met leerlingen op twee Imac’s (met SketchUp) via een draadloos netwerk. De computers zijn weggehaald door systeembeheer. We willen niet meer met Apples in het netwerk werken. Het Bonjour-Protocol zorgt voor problemen. Dat geeft gedonder.

Nou weet ik te weinig van een netwerk en maakt het nou uit of je met pc of een mac of een netwerk werkt?
    Graag wat objectieve meningen over het Bonjour-Protocol

Bijdrager
    flierefluiter

Onzin verhaal

Bijdrager
    Maurits

Wat een overtrokken reactie van systeembeheer.

-Bonjour maakt gebruik van netwerk makkelijk, en het veroorzaakt inderdaad een beetje verkeer.
    -Windows computers doen ook zijn eigen dingen op netwerk om andere computers te vinden, maar dat zien de beheerders als ‘normaal’ denk ik.

Als men de hoeveelheid bonjour verkeer wil verkleinen helpt het om het netwerk in meer, en kleinere VLAN segmenten op te delen zodat het Multicast verkeer van Bonjour beperkt blijft.

Als de netwerkbeheerders een beetje goed zijn kunnen ze zorgen dat Bonjour gewoon werkt, maar niet voor te veel verkeer zorgt.

Deze links zijn voor de netwerk beheerders:
    Neem Cisco, die omarmt bonjour als handig protocol. Een cisco document over hoe Bonjour te managen: BYOD Bonjour design

Een andere benadering Bonjour gatewayapple-bonjour-gateway
    (dus alle opties in het dit document juist uit zetten!)

of lees deze tips hoe een netwerk admin bonjour wel toelaat, maar de nadelen beperkt:
    bonjour-enterprise-wireless

Het is ook belangrijk om te doorgronden wat het probleem is dat systeembeheer wil oplossen met deze rigoreuze maatregel, want dan kan je de argumenten aanpassen aan hun (onredelijke) bezwaren.

-was het netwerk traag voor de iMac gebruikers (of anderen op het wifi)?
    -gebruiken de iMac’s relatief veel internet bandbreedte (omdat er muziek geluisterd wordt, of filmpjes bekijken,…)
    -…..

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@dirk,

Waarschijnlijk een smoes van systeembeheer om van Apple af te komen, doorgaans zijn het Microsoft aanbidders en vinden Apple te moeilijk, ze begrijpen het niet of willen/kunnen het niet begrijpen..

Als CISCO bonjour “omarmt” zegt dat genoeg over het niveau van systeembeheer.

Bijdrager
    Wauters

Ik volg 100% @mjsanders.
    Waarschijnlijk kan de systeembeheerder niet om met multicast berichten en heeft hij nog nooit van vlans gehoord.
    => Niet de iMacs weghalen maar de systeembeheerder.

Bijdrager
    bitsflew

Bonjour (voorheen Rendezvous) is niets anders dan de naam van Apple’s ZeroConf implementatie.

Tegenwoording heeft bijna elk netwerk gekoppeld randapparaat (printers,scanners,beveiligings camera’s,thermostaten,nvr’s,receivers,mediaplayers enz enz), het standaard ge├»mplementeerd.

Ik ben het eens met Wauters, niet Bonjour/ZeroConf maar de systeembeheerder is het probleem.

btw Is dit geen gevalletje klok/klepel en Is de systeembeheerder in de war met het AppleTalk protocol?
    AppleTalk gaf nog wel eens problemen op sommige netwerken, AppleTalk is/was in tegenstelling tot ZeroConf erg chatty en lastig te routeren.
    15 jaar geleden is Apple volledig overstapt op TCP/IP + ZeroConf, OSX 10.5 was de laatste versie met AppleTalk ondersteuning.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.