9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    emiel01

boekje maken

Ik weet niet al mijn vragen horen hier thuis maar ik weet ook niet waar ik ze wel moet plaatsen.
    Ik ga een boekje maken op a5 voormaat. Hoe kan ik dit het makkelijkst maken, ik dacht dat er in InDesign een functie daarvoor zat….weet iemand mischien een makkelijke totorual? Ik wil ze laten printen bij een copy/print shop. Weet iemand de marges op het papier ongeveer zijn, zijn deze minder dan een standaard printer die ik thuis heb?

En hoe moet ik het meestal leveren…PDF of InDesign bestand?

Alvast bedangt voor de antwoorden.

Bijdrager
    formulefan

in ieder geval leveren in pdf. Dat is onafhankelijker.
    Over de marges enzo weet ik niets, maar het kan iig in indisegn. Dat lijkt me het makkelijkst.

Bijdrager
    DTP2

Maak het direct op inslag op. Liggend A4 met de 2 juiste pagina’s naast elkaar. Mocht je niet weten hoe op inslag op te maken, pak dan het aantal vellen wat het moet gaan worden, vouw ze dubbel en nummer de bladzijdes. Als je die dummy dan uit elkaar haalt zie je welke pagina naast welke moet komen.

Dan kunnen ze bij de copyshop in 1 keer dubbelzijdig je document wegschrijven en is het direct klaar. Hou minimaal 1 cm ruimte rondom vrij, want daar moeten de meeste printers wel mee wegkomen.

pdf lijkt mij inderdaad ook het beste.

Bijdrager
    aaiboek

Jeetje…. handmatig op inslag maken ?! In deze tijd van automatisering had ik toch wel verwacht dat er iets zou zijn dat automatisch de juiste pagina’s aan elkaar koppeld. Nu is het zo dat ik geen kaas gegeten heb van het opmaken van boekwerken (maar het wel reuze interessant vind), maar ik kan het mij zo voorstellen dat men hier wel een keer over nagedacht moet hebben.

Pure interessevraag: Hoe wordt in een drukkerij omgegaan met de omslag van een boek ? Dit is immers niet “zomaar” een pagina, maar eentje die ofwel dikker is, groter is of anderzins afwijkt van de rest. Bovendien zit het gekoppeld aan de achterzijde met een rug. Is hier iets op verzonnen?

Bijdrager
    arieboomsma

Vouw het boek open en leg het met de tekst naar binnen: voila: je ziet meteen hoe dat wordt gedaan bij een drukker. Gewoon een blad maken ter grootte van 2 pagina’s + rug en dat er later omheen lijmen/naaien. Easy as that!

Bijdrager
    michelvdb

CocoaBooklet is in dit forum al vaker naar voor gebracht.

Bijdrager
    Barabas2005

Dat geeft een “vichier non trouve” op mijn computer;) .

Maar dit is ook wel handig (heb ik net een half uurtje terug ook ergens anders vermeld):

http://www.bluesquirrel.com/products/cbmac/

Bijdrager
    EagerB0bNerd
    ”emiel01″

Ik weet niet al mijn vragen horen hier thuis maar ik weet ook niet waar ik ze wel moet plaatsen.
    Ik ga een boekje maken op a5 voormaat. Hoe kan ik dit het makkelijkst maken, ik dacht dat er in InDesign een functie daarvoor zat….weet iemand mischien een makkelijke totorual? Ik wil ze laten printen bij een copy/print shop. Weet iemand de marges op het papier ongeveer zijn, zijn deze minder dan een standaard printer die ik thuis heb?

En hoe moet ik het meestal leveren…PDF of InDesign bestand?

Alvast bedangt voor de antwoorden.

Die functie (op inslag zetten) zit idd standaard in Indesign CS2 (create booklet)
    voor Indesign Cs is er de ALAP inBooklet plugin, die meegeleverd werd met de Pagemaker Plug-in Pack

voor de marge die je vrij moet houden omdat de printer die niet kan bedrukken overleg je het beste met de printerette. Hou er ook rekening mee dat er bij het dubbelzijdig printen, vouwen en nieten een onnauwkeurigheid van een paar mm kan optreden. Verder, als je veel pagina’s hebt zijn de buitenste iets groter dan die in het midden. Als je daar rekening mee houdt door een paar mm extra om je ontwerp heen te zetten (die er dan later weer afgesneden worden) is dat geen probleem.

Bijdrager
    michelvdb
    ”Barabas2005″

Dat geeft een “fichier non trouve” op mijn computer;) .

Maar dit is ook wel handig (heb ik net een half uurtje terug ook ergens anders vermeld):

http://www.bluesquirrel.com/products/cbmac/

Probeer deze: http://www.iconus.ch/fabien/cocoabooklet/ :wink:

Bedankt voor de 404 foutmelding. Ik heb de koppeling verbeterd.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.