15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    lord anubis

Boek verkopen voor de iBook via iTunes.

Het gaat om louter een pdf/ e-book. Heeft iemand dit gedaan en wat zijn je ervaringen?

voor zover ik begrijp heb je een Amerikaans btw nummer nodig?

Ik las dat je alleen een iTunes account kan maken als je dat nummer hebt. Of het half in te vullen terwijl het geen zin heeft is ook onzinnig.

Bijdrager
    KarelWillem

If you are based in the U.S. or a non-U.S. entity that would like to sell books on Apple Books, you will need a valid U.S. Tax ID.

https://support.apple.com/nl-nl/HT201183

Zonder dat U.S. Tax ID kom je inderdaad nergens… lijkt het.

Maar deze dames en heren hebben wellicht de oplossing?

https://discussions.apple.com/thread/1606408

Bijdrager
    lord anubis

Hee KW,

Bedankt, maar het lijkt daar over app’s te gaan. En de 00000tjes werken niet. Heb de IRS al gebeld maar daar wist de dame het ook niet.

Ik hoop dat iemand anders dit leest en reageert want er zijn NL boeken in de bookstore, dus het moet kunnen.

Anders volgende week Apple zelf maar bellen.

Bijdrager
    ckafe

Je dient een Amerikaans belastingformulier in te vullen en dat is een erg ingewikkelde klus. Vanwege dat formulier heb ik het in 2012 opgegeven en heb mijn boek destijds in de gratis store gezet.

Bijdrager
    koen

Wil je dit wereldwijd publiceren, of alleen in de NL store?

Bijdrager
    TheBigZ

Wil je het per se via de Apple Store verkopen? Dat hoeft natuurlijk niet; als het een PDF of ePub is kunnen mensen die indien gewenst zelf in iBooks zetten.

Een andere distrubutieweg is bijvoorbeeld via

https://leanpub.com/create/book

Bijdrager
    lord anubis

Ik ga het voorlopig maar buiten de app-store doen. Idd te veel gedoe.

Ik ben inmiddels andere opties aan het bekijken en zal Leanpub ook bekijken.

In eerste instantie was het de bedoeling in de Nederlandse ( Bel/Ned/Sur/ ) appstore, en daarna Arabisch. Maar ik merk dat voor bepaalde woorden die we ( lees wij in NL ) dagelijks bezigen in het Arab een heel andere betekenis hebben. Dus 1 op 1 vertalen werkt niet.

Geblokkeerd
    geanonimiseerde gebruiker

Ik ben bezig om een paar boeken toe te voegen en loop inderdaad tegen een paar dingen aan. Morgen ga ik dat US Tax Form invullen en als het lukt dan zal ik het proces proberen te omschrijven. Tot nu toe alleen nog problemen (SWIFT code geeft andere bank aan, adres niet te wijzigen, inzending niet te wijzigen e.d.). Maar ik hou stug vol en zal mijn bevindingen daarna delen.

Bijdrager
    lord anubis

Dat klopt, ik wilde een abna rekening plaatsen, maar krijg dat ook niet voor elkaar, niet het hoofdkantoor, niet het lokale kantoor, postcode klopt niet of dubbele postcode’s. Maar standaard krijg ik ING voor me neus, wat trouwens ook niet werkt, hebben hier tuurlijk een lokale vestiging, maar mijn ING rekeningen post komt van een andere stad en de rekening zelf weer van een andere. Ik kan ook daarvan niet een invullen. Apple twee keer aan de lijn gehad, moet werken, ja maar… Moet werken. Ja maar…

Ook kwa het belasting formulier, het is zo vaag. Zou erg mooi zijn als het lukt, en je dit wilt delen met anderen hier.

Geblokkeerd

Ok, het is gelukt. Eigenlijk helemaal niet zo moeilijk, ik zal het even uitwerken zo.

https://itunes.apple.com/us/book/id1455362675

@lord_anubis Kan jij mij een screenshot mailen van het niet-ingevulde US Tax Form alsjeblieft? Die is in mijn account niet meer als zodanig aanwezig en dan kan ik er opmerkingen voor je bij zetten.

Bijdrager
    lord anubis

Heb het vanmiddag naar je prive adr gestuurd.

Bijdrager
    lord anubis

Beste Lang Lid, Nog gelukt?

Geblokkeerd

Ik heb even wat onderzoek gedaan. De Amerikaanse belastingdienst eist van Apple dat iedereen die via hen iets verkoopt (ongeacht wie in welk land woont of wat er verkocht wordt) deze rechtspersoon een tax form invult. Eigenlijk maakt het niet uit wat er wordt ingevuld als de adresgegevens van de legal entity en bijbehorende bankgegevens maar kloppen. Vandaar dat je die 9 nullen invult, ze kijken er toch niet naar. Dat Apple bij de SWIFT code een andere bank laat zien kan komen omdat de holding/moedermaatschappij/licentiehouder mogelijk afwijkt van de naam van de bank. Om die reden zie ik bijvoorbeeld AEGON in plaats van Knab in mijn account. Zolang het IBAN maar klopt en de naam van de houder. Het was daarna doodsimpel om mijn account te activeren.

Bijdrager
    lord anubis

Bedankt voor je reactie.

Apart, ik zie geen verschil met wat ik ingevuld had, ook de negen 0. Bij mij toen afgewezen.

Er van uit gaande dat je ook vraag 1-4 ingevuld hebt op blad 1 en van part 1 – 1,2 6 en 7. Of heb je die ook gewoon blank gelaten?

Moet ik voor iedere boek apart en voor een app er dan nog een invullen? Dit vraag ik me af omdat je schreef dat ik de boek titel moet schrijven of mijn auteurs naam.

Zojuist dat van de bank nog eens geprobeerd, maar krijg bij de IBAN dus verschillende namen en geen wordt geaccepteerd. Stond trouwens nog steeds op binnen 24 uur zal het gecontroleerd worden.

Geblokkeerd

1-5 was vooringevuld, je kan het beste beginnen met de persoonlijke gegevens, die komen dan daar te staan. En inderdaad, waar niks aangegeven leeg gelaten. Je hoeft het trouwens maar 1 x te doen voor alles, ik zou me concentreren op entity en bank details.

Geen idee hoe dat moet als je ook een app wil uitgeven.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.