21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:

Bijdrager
    Martens

Boek over typografie?

Ik ben op dit moment Designing With Web Standards aan het lezen. Voor mij is het echt een ontzettende eye-opener en zodra ik het boek uit heb ga ik flink aan het oefenen om alles wat ik voortaan op internet zet XHTML en CSS compliant te maken.

Ik ben altijd meer programmeur dan designer geweest, hoewel ik grafisch ontwerp wel altijd heel interessant heb gevonden. Ik wil er heel graag wat van leren, of er in ieder geval meer over weten. Typografie leek me een goed punt om mee te beginnen, aangezien de meeste websites toch geschreven content aanbieden. Letters zijn belangrijk, maar ik weet niet goed hoe ik ermee om moet gaan.

Kan iemand me een goed boek over typografie aanraden, gericht op mensen als ik?

(Mensen die er niks of weinig van af weten) ;]

Bijdrager
    bruno

Bijdrager
    dada1958

Bijdrager
    bruno
    ”dada1958″

http://www.fontana.nl/nl_letterfontein.htm

Bij dat boek heb ik het idee alsof ik naar een fontbook aan het kijken ben. niet echt leesvoer. de eerste tien paginaas zijn oke, daarna een printout van lettertypes.

Bijdrager
    dada1958

Je letters leer je pas kennen als je ze ziet; één en ander is ook dusdanig gezet dat je kunt zien wat een bepaald lettertype doet qua tekstbeeld, de ‘kleur’.
    Typografie is niet lekker lezen, het is vooral een kwestie van kijken en weten wat de letters voor een karakter uitstralen.
    Jan Tsichold’s “Die neue Typographie” leest ook niet echt soepeltjes maar wordt wel beschouwd als een belangrijk standaardwerk voor hedendaagse ontwerpers…
    http://www.dezinecafe.com/cafe/eat/rvjan.html

Bijdrager
    iBert
    ”Mirg”

Ik ben op dit moment Designing With Web Standards aan het lezen. Voor mij is het echt een ontzettende eye-opener en zodra ik het boek uit heb ga ik flink aan het oefenen om alles wat ik voortaan op internet zet XHTML en CSS compliant te maken.