21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:

Bijdrager
    Martens

Boek over typografie?

Ik ben op dit moment Designing With Web Standards aan het lezen. Voor mij is het echt een ontzettende eye-opener en zodra ik het boek uit heb ga ik flink aan het oefenen om alles wat ik voortaan op internet zet XHTML en CSS compliant te maken.

Ik ben altijd meer programmeur dan designer geweest, hoewel ik grafisch ontwerp wel altijd heel interessant heb gevonden. Ik wil er heel graag wat van leren, of er in ieder geval meer over weten. Typografie leek me een goed punt om mee te beginnen, aangezien de meeste websites toch geschreven content aanbieden. Letters zijn belangrijk, maar ik weet niet goed hoe ik ermee om moet gaan.

Kan iemand me een goed boek over typografie aanraden, gericht op mensen als ik?

(Mensen die er niks of weinig van af weten) ;]

Bijdrager
    bruno

Bijdrager
    dada1958

Bijdrager
    bruno
    ”dada1958″

http://www.fontana.nl/nl_letterfontein.htm

Bij dat boek heb ik het idee alsof ik naar een fontbook aan het kijken ben. niet echt leesvoer. de eerste tien paginaas zijn oke, daarna een printout van lettertypes.

Bijdrager
    dada1958

Je letters leer je pas kennen als je ze ziet; één en ander is ook dusdanig gezet dat je kunt zien wat een bepaald lettertype doet qua tekstbeeld, de ‘kleur’.
    Typografie is niet lekker lezen, het is vooral een kwestie van kijken en weten wat de letters voor een karakter uitstralen.
    Jan Tsichold’s “Die neue Typographie” leest ook niet echt soepeltjes maar wordt wel beschouwd als een belangrijk standaardwerk voor hedendaagse ontwerpers…
    http://www.dezinecafe.com/cafe/eat/rvjan.html

Bijdrager
    iBert
    ”Mirg”

Ik ben op dit moment Designing With Web Standards aan het lezen. Voor mij is het echt een ontzettende eye-opener en zodra ik het boek uit heb ga ik flink aan het oefenen om alles wat ik voortaan op internet zet XHTML en CSS compliant te maken.

Blij te horen dat je mijn raad hebt opgevolgd 8) Ik zit in het voorlaatste hoofdstuk, maar heb ’t boek al 2 maanden. Nog niet veel tijd gehad om te lezen. Maar het is inderdaad erg verslavend:) Het is eerste wat ik deed is mijn websites openslaan en alles omzetten naar XHTML en mijn fouten in schaamte verbeteren…

Bijdrager
    bruno

Dat is zeker waar, Vooral in de platte (fake) tekst.

Bijdrager
    was frans
    ”dada1958″

daar zit trouwens nog een leuk foutje in dat boek, kwam ik twee weken geleden achter toen ik het weer eens doorbladerde….

pag. 263

Bijdrager
    dada1958

Ik heb hier een eerste druk; op pagina 263 staat de ITC Goudy Sans Medium Italic.

Bijdrager
    was frans
    ”dada1958″

Ik heb hier een eerste druk; op pagina 263 staat de ITC Goudy Sans Medium Italic.

Zeker weten?

Bijdrager
    dada1958

Verrek, ik zie het… het is een volslagen andere letter :mrgreen:

Bijdrager
    fox66
    ”bruno”
    ”dada1958″

Bij dat boek heb ik het idee alsof ik naar een fontbook aan het kijken ben. niet echt leesvoer. de eerste tien paginaas zijn oke, daarna een printout van lettertypes.

Sjuust, lees een recensie op http://www.voshaar.com/freshfonts.html

Bijdrager
    MacBeer
    ”bruno”

”over typografie” super

Ik zit met hetzelfde ‘probleem’. Een tijdje geleden heb ik dit boek aangeschaft. het is een zeer goed boek. Lees het van kaft tot kaft, en als je klaar bent lees je het nog eens.
    Typografie is een wetenschap opzich. Leer een mening te vormen over typografie en leer de oude wetten. Trek daar je lering uit.

Bijdrager
    Martens

Wauw! Bedankt voor alle reacties! Zodra ik Designing With Web Standards uit heb (en hartstikke bedankt voor de tip, iBert) ga ik eens een stapeltje typografie boeken halen.

Ik kom er wel.. ooit. ;]

Bijdrager
    rastabob

Net uitgekomen: Dutch Type van Jan Middendorp

Misschien niet ideaal als inleiding in letters maar toch fantastisch boek over nederlandse typografie.
    Jan middendorp beschrijft zonder poeha, en met lak aan reputaties wat nederlandse ontwerpers betekenen in de typografie. (wel in ’t engels helaas)

http://www.dutchtype.org/dtintro.html
    Daar staan ook nog wat linkjes naar andere typografie sites

Bijdrager
    i3enhur

Voor de ’oldskoolers’ onder de typofielen.

The only way to get better is to try

Bijdrager
    fox66
    ”[3enhur”

Voor de ’oldskoolers’ onder de typofielen.

Jaja, de tijd van de Ulano snijfilm, de Eskofot reprocamera en de CompuGraphic zetmachine. Nou, ik verlang er niet naar terug!

Bijdrager
    Castor
    ”rastabob”

Net uitgekomen: Dutch Type van Jan Middendorp

Misschien niet ideaal als inleiding in letters maar toch fantastisch boek over nederlandse typografie.
    Jan middendorp beschrijft zonder poeha, en met lak aan reputaties wat nederlandse ontwerpers betekenen in de typografie. (wel in ’t engels helaas)

http://www.dutchtype.org/dtintro.html
    Daar staan ook nog wat linkjes naar andere typografie sites

Prachtig boek en een mooie manier om de jong(st)e generatie ontwerpers ook eens in de kast te hebben. Op zoek naat infor over die gasten zoek ik me elke keer suf in al mijn Fontyshop flyers, boekjes en brochures – soms zonder gewenst resultaat.

Aanraders: Alex Scholing, Peter Bilak en Evert Bloemsma!

Bijdrager
    Macosx

Ja typografie ERG belangrijk zeker, maar vergeet niet dat dat voornamelijk gaat over drukwerk. Webdesign is weer wat anders wat je maakt hoeft er aan de andere kant niet zo uit te zien als je gedacht of had gewild. Niet dat leesbaarheid niet belanrijk is ZEER ZEKER wel. Maar of daar een uitgebreide studie over typografie voor nodig is ? Het is denk ik een overkill.
    Ik ben zelf graficus, ik denk dat ik redelijk weet waar over het gaat. Wel leuk dat je de moeite neemt om je te verdiepen in typografie. Een echte typograaf is een echte miereneuker en terecht.
    Maak je site simpel met veel wit dat lees prettig zeker vanaf een beeldscherm en laat zo min mogelijk bewegen.

:finderoud:

Bijdrager
    MacBeer
    ”Macosx”

Maak je site simpel met veel wit dat lees prettig :finderoud:

Functioneel wit rules…… maar leg dat maar uit aan een klant die dit ‘zonde van de ruimte’ vindt :cry:
    Er is volgens mij een mooi boek op de markt dat gaat over beeldschermtypografie. Kom echter niet op de naam.

Bijdrager
    i3enhur
    ”MacBjorn”

Er is volgens mij een mooi boek op de markt dat gaat over beeldschermtypografie. Kom echter niet op de naam.

Denk dat je deze bedoelt Bjorn?

”fox66″

Jaja, de tijd van de Ulano snijfilm, de Eskofot reprocamera en de CompuGraphic zetmachine. Nou, ik verlang er niet naar terug!

Ik heb alleen films geplakt en bijgesneden in ‘the old days’ en….dat vond ik al een hel, wel leerzaam….dat wel…Zetcodes werd ik gillend gek van…

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.