13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    Edwin

Bluetooth versus USB RF mouse

De Targus Laser Mouse (bluetooth of USB) heeft mijn interesse. In de diverse reviews wordt echter gesproken dat een bluetooth muis in het algemeen minder vloeiend reageert dan een USB draadloze versie.

Dit is mij, met mijn bluetooth Mighty Mouse (icm de versneller utility MouseZoom), nooit opgevallen maar nu ik tijdelijk een Logitech VX Nano gebruik merk ik het verschil inderdaad.

Is het daarom misschien verstandiger om de Targus USB versie te kiezen (is ook nog €20 goedkoper)?
    Bovendien merk ik dat MouseZoom nu ook overbodig is.

Bijdrager
    fatboysmart

Ik heb sinds een paar weken de Targus bluetooth muis.

Een paar kleine probleempjes… (op een iMac G5 met Tiger welliswaar).

• Muis wordt niet herkend bij aanzetten van m’n iMac. Ik moet de muis na het opstarten eerst een keer of 10
    heen en weer bewegen voordat hij herkend wordt. Als je daar te lang mee wacht start de bluetooth configuratie
    assistent op, en probeerd die hem te koppelen. Als de koppeling uiteindelijk lukt is er niks meer aan de hand verder.

• Als je de muis enige tijd niet gebruikt, gaat hij in een soort slaapstand, en het duurt dan max. 1 sec. voordat hij weer reageerd. Ook niet ernstig, maar wel even wennen.

Al met al ben ik redelijk tevreden met de muis, maar als muis an sich vond ik de mighty mouse van Apple beter. Alleen dat verdomde scrollwieltje… die is op de Targus in ieder geval een stuk beter.

Als Apple nou eens een mighty mouse met een ‘Targus’ stijl scrollwiel uitbrengt, dan zou dat wat mij betreft de perfecte muis zijn.

Bijdrager
    fatboysmart

En o ja… op het plaatje lijkt de muis aan de bovenkant wit, maar in het echt is hij lichtgrijs.

Bijdrager
    Willemse

Ik heb de logitech m555b (bluetooth) en heb geen last van vertragingen.
    Hiervoor een logitech v470 gehad, ook bluetooth, en ook bij deze muis geen last van vertragingen.

Af en toe bij het inloggen dat je even moet bewegen of een klikje moet doen, maar dit is echt te verwaarlozen..

Bijdrager
    Edwin
    ”Willemse”

Ik heb de logitech m555b (bluetooth) en heb geen last van vertragingen.
    Hiervoor een logitech v470 gehad, ook bluetooth, en ook bij deze muis geen last van vertragingen

Dat is het punt, ik heb er ook 2 jaar niets van gemerkt met de Mighty Mouse maar als ik deze minuscuul (milimeterwerk) beweeg (ongeacht de ondergrond) dan zie ik dat de muispointer wat trager reageert en dat is bij de Logitech VX Nano niet het geval.

However, the most egregious thing about Bluetooth, IMHO, is cursor latency, that microsecond of lag between moving the mouse and cursor response. I find this so annoying and frustrating that giving the increasing popularity of Bluetooth mice I’m surprised more people don’t complain about it.

Bijdrager
    Willemse

Zojuist met de m555b geprobeerd millimeter werk te verrichten (wanneer doe je dat nou echt? :innocent: , maar dit ging gewoon goed in mijn ogen.

In ieder geval net zo goed als de s+ark van microsoft (draad)

Bijdrager
    fatboysmart

Nog nooit iets van vertraging gemerkt. Zowel met de Bluetooth Mighty Mouse als de Targus.
    En ik doe vrij vaak gedetailleerd werk in Photoshop, dus dan zou je dat wel merken.

Bijdrager
    Nikita

Ik gebruik nu al zo’n 3 jaar een Wireless Mighty Mouse (nog altijd dezelfde) en heb eigenlijk nooit ergens last van. Zo soms is ‘ie z’n koppeling kwijt, vaak na opnieuw opstarten en dat is inderdaad best irritant; met een RF zendertje heb je dat simpelweg niet.

Overigens heb ik het i.c.m. een Apple Bluetooth Pro toetsenbord, dus wellicht zitten ze elkaar een beetje in de weg (dat idee kreeg ik althans met een PowerBook G4 waar je altijd eerst het toetsenbord moest laten ‘herkend’ worden, en daarna pas de muis, want anders was de cursor zo traag-als-dikke-stront-door-een-trechter…) Heel vreemd. Met een Intel Mac heb ik dit overigens dan weer niet, vreemd genoeg…

Over precisie zou ik het niet durven hebben; ik heb er zelf in elk geval geen last van.

Bijdrager
    raptorNL
    ”Biker”

However, the most egregious thing about Bluetooth, IMHO, is cursor latency, that microsecond of lag between moving the mouse and cursor response. I find this so annoying and frustrating that giving the increasing popularity of Bluetooth mice I’m surprised more people don’t complain about it.

Dat lijkt me sterk. Een milliseconde kun je al niet waarnemen, laat staan een microseconde (nog 1000 keer korter). Een mens kan maximaal zo’n 20 tot 25 beelden per seconde verwerken (afhankelijk van de omstandigheden), vandaar ook dat een film op 24 fps er bijna altijd vloeiend uitziet. Enfin, 20 tot 25 beelden per seconde komt neer op 4 tot 5 ms per beeld, en dat is dus het kortste wat een mens kan waarnemen.

Het zou natuurlijk wel kunnen dat de lag groter is dan 4 á 5 ms, maar dat verschilt kennelijk van muis tot muis. Ik heb ook een poos met een BT Mighty Mouse gewerkt (tot het scroll balletje dood was :() en nooit ook maar enige vertraging gemerkt. Ook niet bij precisiewerk in Photoshop.

Bijdrager
    BartVM

ik heb tot een jaar terug met een MX1000 lasermouse van logitech gewerkt en van toen terug overgestapt op een muis met draad, geen vertraging meer;)

Bijdrager
    Edwin

Gezien de reacties misschien toch maar voor de bluetooth versie kiezen om zo een USB port vrij te houden.

Dank !

Bijdrager
    fatboysmart
    ”Biker”

Gezien de reacties misschien toch maar voor de bluetooth versie kiezen om zo een USB port vrij te houden.

Dank !

Waar ga je hem kopen? Ik heb hem via Amazon.de in duitsland besteld. Kon hem in NL nergens vinden.

Bijdrager
    JJmac

Lijkt mij ook wel iets, hoe bevalt het?

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.