19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:

Bijdrager
    MacFan55

Bluetooth iMac 10.13.1 werkt niet meer

We hebben hier een vrij nieuwe iMac 21.5″ pas geleden geupgrade naar 10.13.1.
    Maar nu werkt de bluetooth verbinding met de magic mouse niet meer.
    In de bluetooth interface is hij ook niet meer te zien.
    Je kunt Bluetooth in het voorkeurenpaneel ook niet meer uitzetten (greyed out)
    Herstarten helpt niet
    Power management resetten helpt niet
    Cmd-Alt-P-R helpt niet
    Bluetooth voorkeuren wissen helpt niet
    Andere muis helpt niet
    Wat kan ik nog meer doen om mijn bluetooth muis weer te kunnen gebruiken?

Bijdrager
    Q-collective

Open Bluetooth icon met alt-toets ingedrukt en reset de instellingen Ć©n verwijder de apparaten. Reboot. Hiervoor heb je uiteraard een bedrade muis en toetsenbord nodig.
    Als het er nog steeds is: dan verwijder je eens /library/preferences/systemconfiguration/com.apple.bluetooth.plist en reboot. Dat zou hetzelfde moeten doen.

Als dat niet helpt… Misschien een issue met de muis?

Bijdrager
    MacFan55

Ik ga je eerste adviezen straks even uitproberen; een andere muis heb ik al geprobeerd. Die wordt ook niet “gezien”

Bijdrager
    McPim

Ik weet niet of Q-Collective dat bedoelt, maar met ‘Shift+Option’ klikken op het BT icoontje geeft een ‘Debug’ menu. Daar kun je de BT module resetten. Verder kun je de iMac nog even van de stroom halen (uitzetten, stekker eruit, minuutje wachten, stekker erin, 5 sec wachten, aanzetten). Dat reset de SMC.

Een NVRAM reset lost in principe geen BT problemen op, maar als de andere tips niet werken kan het geen kwaad om te proberen.

Bijdrager
    Q-collective
    McPim op 24 november 2017

Ik weet niet of Q-Collective dat bedoelt, maar met ‘Shift+Option’ klikken op het BT icoontje geeft een ‘Debug’ menu. Daar kun je de BT module resetten.

Ah ja, shift vergeten:)

Bijdrager
    GoeieDag

Die NVRAM reset had ie al uitgevoerd (PRAM reset).
    Maar ik ben het niet met je eens: zoā€™n reset helpt wel degelijk igv BT problemen, is mijn ervaring. De achtergrond is dat bij die reset ook de controller van deseriĆ«le poorten worden gereset, en BT is verbonden met het moederbord via zoā€™n seriĆ«le (USB) poort.

Bijdrager
    McPim

Excuus, was inderdaad al geprobeerd GoeieDag. Je hebt gelijk, staat niet in het ‘officiĆ«le’ lijstje maar op die manier zou het kunnen helpen. Alhoewel ik me afvraag of dat nog geldt voor de huidige NVRAM, voor de vroegere PRAM in ieder geval wel. SMC kom ik regelmatig tegen als oplossing maar ik denk dat MacFan55 dat ook al had gedaan met ‘..Power Management resetten’.

Bijdrager
    GoeieDag

Het wordt idd nu niet meer door Apple beschreven, itt oudere Apple Knowledge Database documenten. Maar omdat ik vrij vaak het advies voor een NVRAM reset heb gegeven bij een onwillige BT poort, en dat het probleem oploste, ben ik ervan overtuigd dat dat in de loop van de jaren niet is veranderd in een PRAM vs NVRAM reset.

Bijdrager
    McPim

Ter leering ende vermaeck: interessant linkje daarover. Seriƫle poort reset lijkt uit de pre-OS X tijd te stammen? Misschien zijn jouw succes-ervaringen eenvoudigweg door de herstart veroorzaakt :wink: .. Hoe dan ook: voor MacFan55 vooralsnog niet de oplossing.

Bijdrager
    MacFan55

Het heeft helaas allemaal niets geholpen.
    Ook niet na een herstart met resetten (opnieuw) van het SMC.
    Ik zie wel bij de netwerkvoorkeuren Bluetooth PAN staan maar die is niet geconfigureerd.
    Waar is dat voor? (Ik heb dit nog niet eerder gezien)
    Alvast bedankt voor de behulpzaamheid.

Bijdrager
    McPim

Dat is om een netwerkverbinding via BT met bijvoorbeeld je iPhone te maken. Als je dat nooit gebruikt hoef je er ook niks mee te doen. Je kunt nog een nieuw user-account aanmaken om software-issues uit te sluiten. Doet ie ’t dan ook niet?

Bijdrager
    GoeieDag

En anders een Safe Boot? (https://support.apple.com/HT201262)
    Als deze zaken geen verschil laten zien, dan het OS even opnieuw binnenhalen en installeren.

@mcpim: deze mensen hadden vaak al een herstart gedaan; idd het eerste wat je aanraadt, dus dat was het niet. En gaat over zeker 10 gevallen, over de loop der jaren.
    Voor de goede orde: een USB poort is een seriƫle poort (voor wie zich afvraagt waarover het gaat). En ik neem aan (ja, aanname, ik weet het) dat er niks is veranderd in deze.

PS: vreemd McPim wordt hoofdletter-loos in @mcpim

Bijdrager
    McPim

@goeiedag: check(y) . Blijven we dat gewoon aanraden, ook bij BT issues. (PS: forum-bug..)

Bijdrager
    MacFan55

SafeBoot heeft ook niet gewerkt.
    Opstarten in recovery-mode en dan schijfhulpprogramma diskcheck gedaan – geen fouten gevonden.
    Andere account aangemaakt helpt ook niet.
    Iemand nog andere ideeƫn?
    Ik denk zelf dat Apple weer een update moet uitbrengen voor dit probleem…:roll:

Bijdrager
    GoeieDag
    MacFan55 op 24 november 2017

Iemand nog andere ideeƫn?

GoeieDag op 24 november 2017

Als deze zaken geen verschil laten zien, dan het OS even opnieuw binnenhalen en installeren.

Bijdrager
    MacFan55

“even”… raak ik dan al mijn instellingen etc niet kwijt??

Moderator
    Night

MacOS installeren vanuit Recovery Mode doe je normaal gesproken over het oude systeem heen. Zo worden corrupte zaken overschreven, terwijl je data en programma’s etc. gewoon behouden blijven. Zie ook hier.

Bijdrager
    GoeieDag

En je hoeft helemaal niet (zelf) naar de recovery mode te gaan. HS downloaden uit de Apple Store, en dan begint ie vanzelf z’n installatiewerk te doen.
    Dit alles met behoud van je Mac-zoals-ie-is, dus met alle data en instelingen intact. Zo heb je zelf ook HS erop gezet, neem ik aan.

Bijdrager
    r.heijma

Ik zit met precies hetzelfde probleem. Is er al een oplossing gevonden?
    Macbook pro 12.1 met HS.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.