One More Thing » Community » Forum » Mac Hardware » Desktop » Bluetooth 4 op een oud model Mac Pro?

Bluetooth 4 op een oud model Mac Pro?

Profielfoto van Lucide-B

Lucide-B op 12 juli 2017 #

Hi, ik heb een Mac pro 5,1 uit 2010:
http://www.everymac.com/systems/apple/mac_pro/specs/mac-pro-six-core-3.33-mid-2010-westmere-specs.html

Nu heb ik een Magic Trackpad 2 gekocht via eBay die ik over een tijdje zal ontvangen.

Om die trackpad 2 draadloos te gebruiken heb je Bluetooth 4 nodig maar in mijn Mac zit een Blootooth versie 2.
Gaat dus waarschijnlijk alleen bedraad werken.

Nu vraag ik mij af:
• Kan ik Bluetooth in mijn Mac upgraden naar 4.0?
• Of kan ik een Bluetooth 4 dongle gebruiken?
• Wat is aan te raden?
• Heeft iemand van jullie hier ervaringen mee?

Ik werk momenteel met Mac OS Sierra.

Profielfoto van Carp

Carp op 12 juli 2017 #

Je kunt idd Bluetooth 4 activeren op een Mac Pro 5.1, NIET via een dongle.
Het zijn trouwens combi kaartjes, Bluetooth/Wifi, ik geloof niet dat je alleen Bluetooth kunt activeren, want ze gebruiken de combikaart, zoals die in de iMac zit.
Via de link hieronder kun je precies zien wat de bedoeling is!

http://www.macvidcards.com/wifi-and-bluetooth-card-installation-in-a-41-or-51.html

Je koopt die set uiteraard niet daar, want met douanekosten en porto word dat vanuit de uas onbetaalbaar, ik zal even een andere voor je opzoeken.

PS; je hebt trouwens niet perse Bluetooth 4.0 nodig, er zijn voldoende meldingen van gebruikers met het oude 2.1 dat het daar ook werkt.
     Maw  Magic Trackpad 2 met Bluetooth 4.0 is dus backwards compatible.

Profielfoto van Carp

Carp op 12 juli 2017 #

Deze kost de helft van wat MVC vraagt, plus gratis bezorging!

http://www.ebay.nl/itm/Genuine-Apple-WiFi-802-11ac-Bluetooth-4-0-Upgrade-Kit-Adapter-Mac-Pro-4-1-5-1-/262864275416?hash=item3d33ee87d8:g:tXsAAOSwRgJXiMTa

En hier een aanbieder uit Nederland

http://www.ebay.com/itm/Apple-Mac-Pro-2009-2012-Wifi-AC-Bluetooth-4-0-kit-Plug-n-Play-/262802215866?hash=item3d303b93ba:g:n2IAAOSwqBJXXolZ

Profielfoto van Lucide-B

Hee tof @Carp, precies wat ik nodig heb volgens mij.

Weet je misschien ook het bereik van Bluetooth?
Mijn trackpad komt wel een eindje van mijn Mac vandaan.
Ik denk, zo’n 1,5 meter a 2 meter.

En komt er dan ook een antenne achterop de Mac?

Profielfoto van Carp

Carp op 12 juli 2017 #

A;  Je hebt dus niet perse Bluetooth 4.0 nodig!

B; Bluetooth bereik scheelt per MP, maar is niet goed genoeg voor 2m.

C; Sommige verkopers leveren een set met een antenne.

D; de eenvoudigste methode om dat trackpad te gebruiken is deze;  https://nobblynoel.wordpress.com/2010/04/25/mac-pro-2009-bluetooth-fix/
    Kost je ±$8,-

Ik gebruik het Magic Trackpad 1, met een externe antenne en ik heb een bereik van een meter of 5 (ook nog uit te breiden met sterkere antenne)

Profielfoto van Lucide-B

Oké dus de antenne buitenboord doen is al genoeg?
Werkt die trackpad 2 dan gewoon met Bluetooth 2?

En waarom werkt een dongle niet?

Ik wacht eerst tot ik de trackpad heb en dan ga ik er een tijdje wired mee werken en kijken of ik het mij bevalt. Met mijn huidige muis krijg ik na een tijdje intensief werk kramp in mijn pols. Ik had eerst zo’n hippus handshoe muis geprobeerd maar ik vond dat niet fijn werken dus die heb ik maar weer teruggestuurd:
http://r.ebay.com/sOJjxX

Profielfoto van Carp

Carp op 12 juli 2017 #

Yep, en die antenne heb je sowieso nodig, als je op 2 meter afstand ermee moet werken.
Voordeel voor Magic Trackpad 2 zie ik dus ook niet.

Bluetooth 4.0 moet dus hardware matig worden geinstalleerd, en dat gaat niet met een dongle  (die zal t wel doen, maar als 2.1)

Ik heb met alle muizen die ik gehad heb ook kramp rond de pols, sinds ik t trackpad gebruik heb ik er geen last meer van.

Als die ‘fix’ je lastig lijkt, wil ik het ook wel even voor je doen, en ik heb nog een setje (IPX van 100cm en een 6Dbi antenne) liggen.

Profielfoto van Lucide-B

Bedoel je dat je het voordeel van de trackpad 2 tov. de trackpad 1 niet ziet?

Het ziet er wel uit als een lastig klusje.
Mocht ik er toe over gaan denk ik dat ik je tzt wel contact.

Maar misschien blijf ik hem wel gewoon wired gebruiken.
Ik heb nu ook een muis met een draadje, eigenlijk geen probleem voor mij.

Profielfoto van Carp

Carp op 12 juli 2017 #

Klopt, ik zie voor ons met een 5.1 weinig nut om een TP 2 te gebruiken, voordat ik de bluetooth antenne monteerde werkte eea ook maar matig, maar ik weet niet wat die TP2 beter zou moeten doen!?
TP2 heeft een ingebouwde oplaadbare batterij, in de TP1 zet je zelf batterijen, meestal heb ik er oplaadbare in, de doen het 2 weken, bij redelijk intensief gebruik.
De mijne kan je dus niet aan een draadje gebruiken!

Ben net terug van vakantie, waar ik t TP1 ook gebruik, maar dan icm een MacBook Pro, voor vertrek heb ik daar Duracells ingezet …en die doen het nu nog (rest 18%), dus dat is dan al 8 weken.

Schijnen nog meer opties op te zitten, maar die gebruik ik toch niet….een TP1 koop je al voor €35,-

Profielfoto van KarelWillem

KarelWillem op 12 juli 2017 #

lucide-b op 12 juli 2017

…En waarom werkt een dongle niet?…

Een dongle werkt prima. Alleen… niet standaard.

Je zult intern bluetooth moeten uitschakelen, en specifiek de dongle aanwijzen als bluetooth-standaard.

Dat kan met Bluetooth Explorer, wat opnderdeel is van de Xcode toolkit.

Profielfoto van Lucide-B

Lucide-B op 13 juli 2017 #

Ok maar ik begrijp dat een dongle alleen het signaal verstuurt en de hardware in je Mac bepaalt welke versie van Bluetooth je hebt. Ik zie dat er wel 4.0 dongles bestaan maar die werken dus alleen als je ook een Bluetooth 4.0 kaart hebt?

Ik heb nooit met een trackpad gewerkt behalve om mijn MacBooks.
Ik gebruik daar altijd nog de duim om te klikken.

Na het kijken van diverse YouTube filmpjes over trakpads heb ik toch gekozen vor de trackpad 2.
Wel erg duur! Wie weet had ik beter eerst de trackpad 1 kunnen proberen maar is nu te laat.. ik heb hem al gekocht :-|

Misschien ook met het idee dat ik eigenlijk een beetje hekel heb aan dingen die op batterijen werken. Ik denk dat ik hem waarschijnlijk toch bedraad ga gebruiken.

Profielfoto van Carp

Carp op 13 juli 2017 #

Om die dongle werkend te krijgen op 4.0 bestaat er een patch, maar als je m zo gebruikt, zal ie gewoon 2.1 draaien.
Dat verhelpt ook de slechte ontvangst niet, al werkt t bij sommigen beter omdat met de dongle aan de voorkant erin geprikt, de muis iets dichterbij de dongle zit.

ps, de reden waarom anderen Bluetooth 4.0/Wifi wensen is om continuity and handoff te laten werken.

De antenne werkt echt 5x beter!

Ja, de prijs van TP2 is best wel belachelijk.(n)

KarelWillem op 13 juli 2017 #

lucide-b op 13 juli 2017

…heb ik toch gekozen voor de trackpad 2.
Wel erg duur! Wie weet had ik beter eerst de trackpad 1 kunnen proberen maar is nu te laat.. ik heb hem al gekocht  :-|….

Misschien ook met het idee dat ik eigenlijk een beetje hekel heb aan dingen die op batterijen werken. Ik denk dat ik hem waarschijnlijk toch bedraad ga gebruiken.

Online aangeschaft? Dan heb je 14 dagen (en soms wel 30) om hem terug te sturen.

B.t.w. werkt de trackpad bedraad prima zonder Bluetooth. Dus als je wilt kun je hem gewoon houden.

En over Bluetooth 4.0. Op een iMac 2009 werkt de trackpad probleemloos (en daar zit zeker geen 4.0 in):

So I upgraded it to El Capitan and tried again—and sure enough, when I plugged the Magic Trackpad into the iMac, it worked—everything, including Force Touch, was supported.

en:

It seems to be fully functional on my early 2011 17″ MBP with Bluetooth 2.1+EDR. I had to plug and unplug it a few times before it finally paired.

Profielfoto van Lucide-B

Lucide-B op 13 juli 2017 #

Dat zou mooi zijn. Ik laat wel weten of het werkt zodra ik hem heb.
Mocht het niet werken, kan ik dan misschien een dongle in de usb poort van het keyboard steken?
(Na een hardware update naar 4.0 uiteraard)
Ik heb zo’n bedraadde extended keyboard.

Ik heb mijn muis daar nu ook ingeplugt
Die zit vlakbij de trackpad dus dan zou ik niet zo’n antenne nodig hebben.

KarelWillem op 13 juli 2017 #

Ik heb hier gewoon een super goedkoop Bluetooth-stickje rechts in mijn Apple Keyboard, waar mijn Apple muis mee communiceert.

Dus: ja.

Maar waarom die fixatie voor die Bluetooth 4 upgrade?
Dat is dus feitelijk helemaal niet nodig.

Profielfoto van Dieter_31

Dieter_31 op 13 juli 2017 #

Bij werkt alles prima met de oude mac pro maar werkt terug met bedraad toestenbord. Sinds vorig jaar met de trackpad 2 👍

Profielfoto van Lucide-B

Lucide-B op 14 juli 2017 #

Met Bluetooth 4 heb je ook Handsoff, Continuity en een verbeterde Airdrop maar ik weet niet of ik dat nou zo nodig vind. En wellicht is het toch ook nodig voor de Trackpad 2 maar dat is nog even afwachten.

Ook is de Mac dan meer waard mocht ik hem ooit willlen verkopen maar dat is nog lang niet aan de orde:)

Profielfoto van Lucide-B

Lucide-B op 17 juli 2017 #

Ik wil het wel gaan proberen met zo’n dongle.
Is er nog eentje die specifiek geschikt is voor Mac?
Je hebt ze van 4 tot 24 euro.. maakt het nog uit of je een duurdere hebt?

Ik zie op deze website dat je een dongle met een Broadcom BCM20702-chip nodig hebt voor de nieuwe functies van Apple maar het gaat mij om dat de Trackpad 2 het doet:
https://www.iculture.nl/nieuws/bluetooth-4-0-dongle-mac-continuity/
Bovendien geldt dit voor oudere Macs die toch Bluetooth 4.0 hebben maar volgens het schema zou het moeten werken op mijn model Mac.

Ik heb Bluetooth versie 2.1 (0x4)

Iemand een goede tip?

Profielfoto van Carp

Carp op 17 juli 2017 #

Deze werkt;

https://www.airportkaart.nl/Micro-USB-Dongle_4.0

Profielfoto van Lucide-B

Lucide-B op 17 juli 2017 #

(y):-D(y) Merci

Profielfoto van Carp

Carp op 17 juli 2017 #

Ipv met Bluetooth Explorer activeren, (in de Developers Kit) kan je het ook zo doen;

Profielfoto van Lucide-B

Lucide-B op 18 juli 2017 #

Ik heb de Trackpad 2 binnen.
Werkt gewoon ‘out of the box’ met de interrne Bluetooth 2.1 van mijn Mac Pro op iets minder dan anderhalve meter afstand. Geen haperigen of disconnects tot nu toe.
Dus geen dongel nodig :)

Ik vind het wel een erg fijn ding.
Zeer prijzig maar toch een aanrader waar je erg blij van wordt :)

Ik heb hem op eBay gekocht, nieuw voor onder de 100 euro:
http://r.ebay.com/uowavU

Er is er nog eentje over.

Profielfoto van Carp

Carp op 18 juli 2017 #

Carp op 12 juli 2017

PS; je hebt trouwens niet perse Bluetooth 4.0 nodig, er zijn voldoende meldingen van gebruikers met het oude 2.1 dat het daar ook werkt.
     Maw  Magic Trackpad 2 met Bluetooth 4.0 is dus backwards compatible.

Dat had ik je al meteen gemeld!

Veel te duur, het had geloond gewoon even op te letten, €120 is natuurlijk ook teveel, dan had je m beter hier kunnen kopen.
Mocht iemand er 1 zoeken, dan heb je er hier 1 voor €70

https://link.marktplaats.nl/m1184808008

Profielfoto van Lucide-B

Ik koop niet graag spullen op Marktplaats op afstand.
eBay is toch iets veiliger met feedback systeem

Ik snap ook niet waarom dat ding zo duur is.
Lijkt mij een vrij simpel plastic geheel.

Maargoed, een miskoop is het niet en spijt heb ik er zeker niet van.
Ik denk dat hij ook langer mee gaat dan een muis gezien er nauwelijks bewegende delen in zitten die kunnen slijten.

Profielfoto van Carp

Carp op 18 juli 2017 #

Je bent duidelijk onervaren in dit soort aankopen!

De link die ik gaf, voor €70, kan je met PayPal betalen!!! (moet ik dat nog uitleggen??)

Jij kocht van iemand met een 98% feedbackscore, uit Italie n.b,… dat is dichterbij?

Daarbij zou ik zoals gezegd geen MT2 hebben gekocht, het enige dat beter werkt, icm een Mac Pro, is de ingebouwde accu.
Voor €30 had je versie 1 van een betrouwbare verkoper gekocht.

Hopelijk steekt iemand anders er nog wat van op.

Profielfoto van Lucide-B

Klopt dat ik niet zo’n expert ben in 2ehands aankopen. Wel eens iets besteld op Marktplaats en nooit ontvangen dus sindsdien kijk ik daar een beetje mee uit. Maar ok, als je met PayPal betaald kan je idd het bedrag stoneren als je niets ontvangen hebt.

Maargoed, die trackpad op MP is al weg, dat maakt die ene op eBay nu de waarschijnlijk de goedkoopste;)

Over de Trackpad 1 kan ik niets zinnigs zeggen gezien ik die nooit gehad heb. Maar ik geloof best dat ik daar wellicht net zo tevreden mee was geweest. Ik had die TP2 denk ik iets te voorbarig gekocht.

Ik had trouwens die dongle al besteld (ook weer een beetje voorbarig). Ik weet nog niet of ik hem terug ga sturen of bewaren voor een regenachtige dag. Misschien heb ik hem toch ooit eens nodig en zijn ze dan wellicht niet meer verkrijgbaar.

KarelWillem op 19 juli 2017 #

Je op 18 juli 2017

…die trackpad op MP is al weg, dat maakt die ene op eBay nu de waarschijnlijk de goedkoopste….

Nou…

http://www.theifactory.nl/

Profielfoto van Lucide-B

Lucide-B op 19 juli 2017 #

Dat is een Trackpad 1 KarelWillem
Er is een groot prijsverschil met de nieuwe Trackpad 2

Profielfoto van Lucide-B

Lucide-B op 19 juli 2017 #

Ik heb de Blutooth dongle in het keyboard gedaan
Volgens System Report heb ik nu Bluetooth 4.0
Alleen zie ik nog geen Handoff funtionaliteit.
Als ik bij mijn System Preferences > General kijk ontbreekt de Handofff optie.

Ook ziet het Bluetooth logo in de menubalk er raar uit.. komt dat door de dongle?

Als ik bij System Report kijk is File Transfer op Disabled.
Hoe krijg ik dit aan? Ik zie er geen optie voor in de Bloutooth prefs.

Profielfoto van GoeieDag

GoeieDag op 19 juli 2017 #

Handoff is gekoppeld aan Mac hardware, en dat verandert niet als je er een BT dongle in prikt.

Wat is er vreemd aan het BT icoon? Het icoon zegt dat er een BT verbinding actief is, bv die tussen je Mac en de trackpad.

Over dit topic

Gestart op 12 juli 2017 door Lucide-B

Laatste reactie door KarelWillem

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?