22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    whaha

[opgelost] Blockblock bevriest Starcraft II?

Sinds een tijdje heb ik mijn iMac beter beveiligd. Ik gebruik ransomwhere, BitDefender & blockblock.
    Tegelijkertijd wil ik af en toe gamen op mijn apparaat, voornamelijk Starcraft II. Helaas geeft dat problemen.

Standaard wordt Starcraft II gelanceerd vanuit de Blizzard App (voorheen battle.net) in full screen. Alleen na een update bevriest het spel. Alleen de cursor doet het nog, maar geen enkele toetsencombinatie doet het nog, waardoor ik niet meer uit het programma kom. Ik word geforceerd om een harde reset toe te passen.
    Wanneer ik het spel / programma lanceer in een window kan ik zien dat een van de drie beveiligingsprogramma’s een melding geeft (Allow or Terminate). Ik kan alleen het spel pas in een window versie zetten als het spel is opgestart. Om dit voor elkaar te krijgen zet ik tijdelijk blockblock uit, maar het is me niet helemaal duidelijk of het probleem bij blockblock ligt, want als ik met block block uit het spel opstart, in een venster, krijg ik nog steeds die melding. Die ik dus alleen krijg als ik een update heb gehad van het spel. Bij een melding kan ik niet zeggen dat dit voortdurend toegelaten moet worden.

Bij welk programma ligt het probleem? Bij Starcraft II z’n updates die speciale toestemming nodig lijken te hebben?
    Bij Blockblock die dit tegenhoudt? BlockBlock is nog in Beta zie ik net, misschien moet ik maar gewoon mijn OS draaien zonder…
    Bij een ander programma zoals Ransomwhere? of BitDefender?

Bijdrager
    GoeieDag

Betere beveiliging houdt niet in er zo veel mogelijke (vermeende) beveiligingssoftware op te gooien.

Sleutelbeheerder
    Night

Je kunt bij BlockBlock prima aangeven welke systeemingrepen gewhitelist moeten worden.

Bijdrager
    whaha

Cool!
    Hoe dan precies?
    Als ik voor ‘preferences’ kies in het menu dan krijg ik 4 opties:

enable logging
    run in passive mode
    run in headless mode
    disable update checks

Momenteel disable ik ‘m gewoon als ik Starcraft II wil opstarten.

Edit: oh, zelfs zonder BlockBlock uit te zetten, draait Starcraft II gewoon, dus het is echt iets tijdelijks dat te maken heeft met de updates die Blizzard op mijn computer zet. Hoe kan ik die updates whitelisten zodat ik dit probleem in de toekomst kan voorkomen?
    Vooralsnog is dit het enige programma dat problemen geeft, maar ik heb dan ook geen andere Blizzard games geïnstalleerd.

Bijdrager
    HJ

Ik zou Starcraft 2 eerst helemaal verwijderen en dan opnieuw te installeren.
    Vergeet niet te rebooten na de complete verwijdering, maar voor de
    herinstallatie. En allow alle acties van de ‘bescherm software’.

2cts

Sleutelbeheerder
    Night

Die laatste zin dus;-)

Bijdrager
    HJ

Een “moderator” die andere reacties afzeikt, goh die is goed!

Bijdrager
    whaha

‘disable update checks’?
    Moet ik die gewoon aanvinken, is dat alles?

Sleutelbeheerder
    Night

Nee; ‘Allow all actions’.

En hoezo zeik ik reacties af? Integendeel: HJ geeft precies aan wat goed is in zijn laatste zin in de voorgaande post (er vanuit gaande dat 2cts geen zin is ;-) ).

Bijdrager
    whaha

Ja, maar hoe moet ik dat dan doen?
    Alle acties van die software toestaan kan pas wanneer die prompt er komt en dat is dus wanneer de game al in full screen gestart is en dus vervolgens bevriest…

Of moet ik eerst die game helemaal verwijderen? Het is geen klein appje ofzo hoor, Starcraft II is een gigantisch programma van 32 GB. Maar ja, zelfs na een herinstallatie start die game standaard full-screen op.

Sleutelbeheerder
    Night

Ik zie dat die optie niet bij elke blokkering naar voren komt. In de meeste gevallen kun je dus enkel kiezen voor ‘Allow’, dat bij jou dus onzichtbaar is door de fullscreen app.

Misschien kun je de app handmatig toevoegen aan de whitelist (/Library/Objective-See/BlockBlock/whitelist.plist)…

Bijdrager
    whaha

Ik kan de whitelist openen met de ‘Property List Editor’.
    Ik snap alleen niet hoe die app werkt…

Sleutelbeheerder
    Night

Je kan hem openen met elke willekeurige text editor. Het is gewoon XML tekst.
    Je moet echter van tevoren even goed kijken wélk proces van StarCraft II BlockBlock triggered.

Bijdrager
    whaha

Ik krijg het gevoel alsof ik BlockBlock uitzetten makkelijker ga vinden dan deze oplossing.
    Ik heb geen flauw idee hoe ik er achter kan gaan komen welk proces van Starcraft II er precies getriggerd wordt… het is niet alsof ik in een log kan kijken welke bestanden er op dat moment gelanceerd worden…

Ik hoef trouwens helemaal geen harde reset te doen. Ik kan het menu van geforceerd afsluiten dan wel niet vinden, maar ik kan wel gewoon:
    Command-Option-Shift-Esc voor 3 seconden indrukken, dan kan ik Starcraft II geforceerd afsluiten én kan ik zien welk proces nu in de knoop zit met de update. Maar ja, dan moet er wel een update zijn.

Sleutelbeheerder
    Night

Dat kun je eenvoudig zien als je StarCraft niet in fullscreen draait, en de melding van BlockBlock ziet Daar staat het proces vermeld. Meestal zal dat bij patches ‘Shove’ zijn.

Ik neem gemakshalve aan dat je BlockBlock niet voor niets hebt geïnstalleerd, maar je kunt ook als alternatief eens kijken naar LittleFlocker, tegenwoordig bekend als XFence.

Bijdrager
    whaha

Oh, ik was net mijn vorige reactie aan het aanpassen.
    Ik draai Starcraft II nu in een venster, maar ik krijg nu geen melding meer. Dat komt, omdat die melding alleen komt als er een update komt. Nu heeft Starcraft II best een hoop patches, maar niet elke week. Pas als er weer een patch is, kan ik het dus testen.
    Alleen dat spel spelen in een venster is geen doen, dus ik hoop dat ik er aan denk om het spel terug te zetten na een venster als ik klaar ben met spelen, want ik kan dat niet aanpassen vanuit de Blizzard App.

Ik heb BlockBlock geïnstalleerd, omdat ik de beveiliging van mijn iMac wilde verbeteren. Wellicht kan ik het ook houden bij Ransomwhere? & BitDefender.

edit: en in de tussentijd heb jij je reactie weer aangepast. wauw!

Sleutelbeheerder
    Night

We zijn snel:-)

Bijdrager
    whaha

Weet je?
    Misschien is BlockBlock voor de manier waarop ik omga met mijn computer een beetje overkill.
    Ik vind het alleen wel interessant genoeg om er achter te komen waar het probleem nu precies ligt, want, zoals gezegd, kan het ook aan RansomWhere? liggen. Die update files voor Starcraft II kunnen tenslotte best bij de ‘opstartprogramma’s’ terecht komen.

Goed, voorlopig hou ik even BlockBlock aan en wissel ik gewoon tussen full screen en window totdat er een update is, zodat ik dan de toepassing permanent kan toelaten en kijken waar het probleem precies vandaan komt. Tenslotte mag je van Blizzard ook al geen File Vault gebruiken, dus het kan goed zijn dat dit suffe, doch vervelende, probleem met Starcraft II te maken heeft.
    Daarna kan ik altijd nog opnieuw installeren.

Sleutelbeheerder
    Night

(y) wordt vervolgd.

Bijdrager
    whaha

Mijn geduld werd beloond. Vooral omdat Blizzard vaak haar programma’s updates geeft, maar goed. Starcraft II had een update en ik had nog steeds ingesteld dat het programma in een venster moest openen. Ik opende de Blizzard App en er was een update. De app verschafte StarCraft II van een update / patch. Vervolgens heb ik het programma kunnen opstarten. Uiteraard liep het programma ‘vast’.

Gelukkig kon ik nu zien waardoor deze blokkeerde en zag ik een klein venstertje verschijnen. Het probleem lag helemaal niet bij BlockBlock maar bij RansomWhere? Ik heb een schermafbeelding van het venster kunnen nemen, maar het komt er op neer dat Starcraft II iets wil coderen en RansomWhere? vraagt of dit mag. Ik heb nu gekozen voor ‘Allow’ en daarna ging het doorstarten van het spel door.

Volgens mij heeft het er mee te maken dat de server van Blizzard controleert of ik de laatste versie van het spel draai om te voorkomen dat er fouten voorkomen en/of vals gespeeld kan worden. Al met al lijkt het er op dat het probleem zich dus nu opgelost heeft.
    Mocht er overhoopt nog iets voorkomen, dan laat ik het weten.

Oh trouwens, mag ik er nu vanuit gaan dat RansomWhere? de volgende keer dit update proces automatisch goed keurt?
    Dat zou namelijk wel handig zijn.

PS Even kijken of ik de schermafbeelding kan uploaden.

Sleutelbeheerder
    Night

Gelukkig is dat allemaal éénmalig, omdat het steeds updates betreft. Ik denk overigens niet dat dit in de toekstomst automatisch goed gaat, omdat het steeds andere files betreft. Zo intelligent zijn BlockBlock en RansomeWhere nu ook weer niet. Je zal jezelf dus moeten aanleren dat je TC bij updaten in een klein venster draait ipv fullscreen. Blij dat dit in ieder geval opgelost is.

Bijdrager
    whaha

Het programma (of Blizzard / Battle.net) heeft inmiddels een oplossing gegeven:

Je kunt Starcraft (II) zowel in fullscreen als windowed als (Windowed)Fullscreen draaien.
    Het zit ‘m in de laatste. Bij fullscreen kun je, bij bevriezing, niet terug naar het OS, maar bij een venster wel. Bovendien zijn de OS-perikelen niet van toepassing als je windowed fullscreen draait (interactieve schermhoeken / dashboard, etc.) terwijl command + tab wél gewoon werkt, waardoor je iemand kunt terug appen als dat nodig is.
    Ideaal!
    Los daarvan kun je makkelijk wisselen tussen window en window fullscreen met Command + B.

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.