10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    rls_rls

Blijven bestanden altijd beschikbaar met time-machine?

Ik heb een vraag over Time Machine, waar ik nergens echt het antwoord op vind.

Stel dat:
    Ik heb vandaag (even een voorbeeld) 20 films op de Mac staan, en ik maak hier een back-up van,
    Wat gebeurd er dan, als ik een maand later 10 van deze films weggooi, om ruimte te maken, en er 10 nieuwe bij zet (en weer een back-up maak)?

Blijven die 10 weggegooide films voor mij toch √°ltijd toegankelijk via Time Machine?
    Of worden die na een maand (of als de schijf vol is) verwijderd?

Bijdrager
    Doney

Als de schijf op een gegeven moment vol is worden ze verwijderd, maar dit zal nu niet zo snel gebeuren.;)
    Je kunt ze gerust verwijderen als je weet dat je Time Machine schijf nog niet vol is.

Geblokkeerd
    Breuf

Time Machine maakt ieder uur/dag/week een soort foto van je harde schijf. Als de TM schijf vol is, gooit hij de oudste foto weg om ruimte te maken. Zodra de meest recente foto waar je oude films op staan wordt verwijderd om weer meer ruimte te maken, kan je dus ook de oude films niet meer terug halen.

Duidelijk?

Als je deze situatie wilt voorkomen kan je de oude films op een externe harddisk zetten. Dan kan je ze altijd nog gebruiken / bekijken.

Bijdrager
    rls_rls

Het is me nu inderdaad duidelijk. Bedankt voor de snelle en duidelijke reacties.

Bijdrager
    Calpa

Bovendien lijkt het mij persoonlijk handig om de map waarin jij films en dergelijke download uit te sluiten van Time Machine back-ups..

Films kun je beter gewoonweg handmatig opslaan op een externe HD; en Time Machine laten ratelen voor je belangrijke documenten, foto’s en applicaties.

Bijdrager
    rls_rls

Nou ja, films was gewoon een voorbeeld. Het ging me gewoon om de werkwijze van Time Machine in z’n geheel.

Bijdrager
    fatboysmart

Time machine is een backup… het is geen digitaal archief, en zo moet je het dus ook niet gebruiken.

Bijdrager
    joerideleebeeck

Je kan wel op je TimeMachine schijf een mapje maken met daarin de bestanden die je wel voor een tijdje bewaard wil zien. TM zal die bestanden niet verwijderen, hij zal gewoon zijn eigen oudste back-up verwijderen dan.

Bijdrager
    Edwin

Indien je ze een maand later verwijdert kan je de documenten inderdaad vinden op de Time Machine schijf totdat deze vol is. Echter indien je ze binnen een week verwijdert heb je kans ze niet meer terug te zien.

iJoost heeft dat mij hier een keer heel duidelijk gemaakt met dit stappenvoorbeeld.
    [code:1:24c26bac42]Time Machine verwijdert bestanden die niet meer op je harde schijf staan. En dat begint inderdaad al na 24 uur.

Je kunt het als volgt gemakkelijk zelf zien gebeuren:

1) Wacht tot de eerste backup van de dag geweest is.
    2) Maak een nieuw bestand op je Desktop.
    3) Wacht tot de eerstvolgende backup geweest is.
    4) Controleer dat het nieuwe bestand nu ook echt in de Time Machine zit.
    5) Gooi het bestand op de Desktop daarna weg.
    6) Wacht 24 uur.
    7) Wacht tot de daarop volgende backup geweest is.
    8) Kijk of het bestand nu nog in Time Machine zit…

Een bestandje wat maar een paar uur op je bronschijf heeft gestaan, zal ook binnen een paar uur of dagen uit de TM backup zijn; een bestandje wat er enige weken op heeft gestaan, zal er in ieder geval zo lang op staan als dat ie ruimte heeft op de TM HD.

Maar minimaal is in TM precies een kopie van je HD te vinden, zoals die NU op je bron HD (dus je Mac-je) bestaat…[/code:1:24c26bac42]

Bijdrager
    lakie1982

Plus je hoeft je films niet op een externe hd te zetten.
    Je selecteerd gewoon de mappen die je NIET wil backuppen.
    Als programma’s jou niks interesseren kan je die ook gewoon weglaten.
    Zo raakt je time machine ook niet zo snel vol.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.