16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Jochemz

Blijf een oplader stroom verbruiken?

OMTers,

Misschien al eens voorbij gekomen maar ik kon geen echt duidelijk antwoord vinden.
    Blijf een oplader van een iPhone en een Mac Book Pro stroom verbruiken?

Ik heb wel gelezen dat het opladen van een iPhone ongeveer €0,75 kost per jaar,
    dus geen rib uit je lijf… maar toch.

Bijdrager
    Beech

Elke oplader heeft een nulstroom, dus verbruikt ook als er niet opgeladen wordt. Veel is het niet, maar vele kleintjes maken toch een grote.

Bijdrager
    Jochemz

Oke op die manier, maar het kan veder geen kwaad?
    Ik bedoel ze blijven helemaal niet warm toch, of voel ik dat verkeerd?

Bijdrager
    Beech

Hoe kun je nou verkeerd voelen ?
    En of het kwaad kan ? Alles kan kapot gaan en dan heb je kans op een kortsluiting, maar ja, daar heb je een zekering voor. Toch branden er elk jaar wel een paar gebouwen af door kortsluiting. Maar wat de belangrijkste overweging is: waarom nutteloos stroom verbruiken ? Een lekkende kraan laat je toch ook niet lekken ?

Bijdrager
    JohnLokerse
    Beech op 14 juni 2013

Een lekkende kraan laat je toch ook niet lekken ?

1 kuub water kost ongeveer €1,35 en een fatsoenlijke kraan ongeveer €80/90,-

Dat is ongeveer 65 kuub water wat je kan laten lekken. Duurt wel een tijdje hoor.
    Dan is een lekkende kraan toch aantrekkelijker dan een nieuwe kraan.:nerd:

Bijdrager
    GoeieDag

Volgens mij is er geen verbruik; anders zou je inderdaad enige warmte moeten voelen.
    Er zijn al fabrikanten van schakelmateriaal, die een lader ingebouwd hebben; dus een usb aansluiting direct op een stopcontact. zouden die verliezen accepteren?

Bijdrager
    Beech

Elke omzetter heeft een nullaststroom:
    “Bij de primaire wikkeling veroorzaakt het opgewekte wisselend magneetveld een zelfinductiespanning. Deze zelfinductiespanning werkt de netspanning tegen en is bij een onbelaste transformator gelijk aan de netspanning. Er zal geen stroom lopen. In praktijk loopt er echter toch een klein stroompje dit heet de nullaststroom I0. Hoe beter een transformator is hoe kleiner de nullaststroom.”
    Lees ook deze discussie.

Bijdrager
    Jochemz

@ Beech

Met verkeerd voelen bedoel ik meer, volgens mij geeft de oplader totaal geen warmt af, of toch een heel klein beetje.
    En ik wil ook niet onnodig stroom verbruiken, van daar mijn vraag.

Ik dacht het zelfde als “Goeiedag” Vandaar de vraag,

Bijdrager
    SanderApple

Volgens mij gaat er wel stroom doorheen, maar wordt er slechts een miniscuul deel van de energie verbruikt. Dat is omdat er misschien chips ofzo inzitten. Als er geen energie werd afgegeven, en de stroom er wel doorheen kon, zou er kortsluiting komen.

Bijdrager
    Haike
    JohnLokerse op 15 juni 2013

1 kuub water kost ongeveer €1,35 en een fatsoenlijke kraan ongeveer €80/90,-

Dat is ongeveer 65 kuub water wat je kan laten lekken. Duurt wel een tijdje hoor.
    Dan is een lekkende kraan toch aantrekkelijker dan een nieuwe kraan.:nerd:

Dat gaat alleen op als je aan jezelf denkt en niet verder. Dus niet aan je kinderen, kleinkinderen enz… Die willen denk ik ook schoon water neem ik aan, of gun je ze dat niet?

En verder vervang je niet de hele kraan van €80/90,- als die lekt, maar het rubbertje wat erin zit, en dat kost een paar dubbeltjes, kun je bij elke ijzerman zo halen..

Bijdrager
    Beech
    SanderApple op 15 juni 2013

Volgens mij gaat er wel stroom doorheen, maar wordt er slechts een miniscuul deel van de energie verbruikt. Dat is omdat er misschien chips ofzo inzitten. Als er geen energie werd afgegeven, en de stroom er wel doorheen kon, zou er kortsluiting komen.

Hier een voorbeeld van het circuit van een oplader, die in het stopcontact gaat. Essentiëel is de transformator (trafo) aan het begin. Die is nooit ideaal en hoe slechter (lees goedkoper) ontworpen hoe meer verliezen, ook als er geen stroom wordt afgenomen. Het kan best 5 W zijn. Heb je thuis 10 van zulke opladers of omzetters in een stopcontact zitten dan heb je dus 50 W verlies, dat is 1,2 kWh per dag en dus zo’n 400 kWh per jaar. Dat is zo’n 15 % van het jaarverbruik van een gemiddeld huishouden.

Bijdrager
    Haike

@Beech en zoals je zelf al schreef; vele kleintjes maken een grote…;)

Bijdrager
    SunKeeper

Aan de andere kant kun je je ook afvragen wat de inschakelpiek aan verbruik kost en of dit te vergelijken valt met het eventuele verbruik van een ongebruikte aangesloten lader.

Het zit zo: in iedere voeding zitten één of meerdere condensators die een bepaalde hoeveelheid energie opslaan. Die worden direct helemaal gevuld zodra de voeding aan de netspanning gaat. Zodra deze van de spanning af gaat zal de condensator langzaam ‘leeglopen’. Op dat moment is dat dus verloren energie.

Daarnaast (hier zal niet iedereen het mee eens zijn) gaat een apparaat korter mee als er heel vaak in- en uitgeschakeld wordt. (als in en uit het stopcontact) Om de reden dat een inschakelpiek altijd bepaalde slijtage veroorzaakt. En als je een apparaat sneller moet vervangen omdat het defect is, is dit zowel duurder als ook slechter voor het milieu.

Het is vast wel eens iemand opgevallen dat de Magsafe-adapters uit vooral 2010/2011 bekend staan om de grote vonk die je ziet (zeker in het donker) vlak voor het moment dat de pennen van de stekker de klemmen in het stopcontact raken.

Bijdrager
    Haike

Dat laatste heb ik alleen als ik de stekker direct aan de magsafe schuif. Als ik het snoer met geaarde stekker eraan op de magsafe schuif, heb ik daar veel minder last van. Geen flauw idee hoe dat komt.

Bijdrager
    GoeieDag

Beech, volgens mij ga je nog uit van een ‘oude’ spoelen omvormer. Het werkt nu toch allemaal wat anders.
    Want als jij zegt dat het verbruik 5W zou zijn, zou ie ook zo warme moeten worden als een lampje van 5W. Nou brand ik mijn vingers aan zo’n lampje, maar niet aan een Magsafe, en zeker niet aan een iPhone adapter.

Bijdrager
    Beech

Ik ga uit van het principe van omzetting, en dat is nooit 100%. Zie b.v. hier. Daar zitten verschillende omzetters (transformers) in. Ik beweer nergens dat de Apple adapter een verlies heeft van 5 W. Maar er zijn natuurlijk meerdere adapters in een huis en al ze aan staan voelt menigeen warm aan, en dat is verlies, door mij afgeschat op 5 W. Als de adapters niet aan staan is dat beduidend minder, en daar ging deze discussie over.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.