21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Lid
    Bram van Dam

Blauwe ogen in een zwart wit foto maken

Hallo! Ik heb hier een foto, die ik heel graag wil bewerken!
    Ik wil hem namelijk in het zwart wit hebben behalve de ogen die wil ik sprekend blauw. Nu heb ik al geprobeerd de gekleurde foto erover heen te leggen en dan alles weg te gummen behalve de ogen maar dit resulteerde niet in het gewenste effect! Kan iemand mij hierbij helpen? alvast bedankt!

iBVD :apple:

Bijdrager
    MacBoot

selecteer wat je gekleurd wil met bijvoorbeeld de lasso
    vervolgens doe je CMD+U en dan vink je Colorize/Kleuren aan
    en dan ga je een beetje spelen met de schuifjes

Bijdrager
    Gastonw

Welk programma gebruik je?

Bijdrager
    Dr. Maddox

Bijdrager
    hansenonline

ctrl+shit????
    gewoon cmd+j om je laag te dupliceren en voor de windozen ctrl+j!
    ik zou de foto eerst omzetten naar zwart wit op de manier die jij makkelijken mooi vind. hierna met een selectie tool de iris selecteren en op een nieuwe laag zetten en vervolgens zoals macboot aangeeft. het voordeel van het op een nieuwe laag te doen is dat je de fill kan aanpassen zodat het wat beter oogt.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Bijdrager
    Mibber

Desaturate de foto, pak de history brush en kleur de ogen weer in.

Bijdrager
    hansenonline

ctrl+shit is in dit geval dat jij drie acties moet doen om de laag te kopiƫren tegen ctrl/cmd+j, had natuurlijk een;) moeten plaatsen.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Bijdrager
    mooirood

Mibber heeft gelijk.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Bijdrager
    Mibber

Ik zou het zelf ook op een andere manier oplossen, maar het leek me dat de topic starter niet erg veel photoshop ervaring had en voor dit overgebruikte effectje een simpele oplossing zocht.

Normaliter zou ik de achtergrondlaag dupliceren en hierna met een adjustment layer de foto zwart wit maken, dan met een mask de ogen weer kleur geven.

Bijdrager
    mooirood
    ”Dr.

Best wel kort door de bocht.

Klopt.

”iBVD”

Nu heb ik al geprobeerd de gekleurde foto erover heen te leggen en dan alles weg te gummen behalve de ogen

”Mibber”

maar het leek me dat de topic starter niet erg veel photoshop ervaring had en voor dit overgebruikte effectje een simpele oplossing zocht

Maar toch heeftie gelijk!. :wink:

Bijdrager
    hansenonline

zag vandaag ook een makkelijke manier, met de lassotool de ogen selecteren en dan met colorrange de ogen selecteren en daarna die zwart wit maken. nu zijn de ogen nog steeds geselecteerd en zet je de selectie om en zijn de ogen weer de goede kleur en de rest is zwart wit. met dank aan dave cross van photoshop user tv.

Bijdrager
    acb
    ”Dr.
    ”mooirood”

Mibber heeft gelijk.

Best wel kort door de bocht.

Dan betwijfel ik. Aangezien er in Photoshop enorm veel mogelijkheden zijn heeft elke bewerking zijn voor en nadelen.. Het is geen kwestie van gelijk hebben maar welke manier je de beste mogelijkheden geeft. (en dat weet je wanneer je veel met PS werkt) Met een history brush kan je na het afsluiten van een bestand niet meer de kleuren aanpassen bijvoorbeeld.. Dan is het werken in lagen een veel betere optie. Ieder heeft zo zijn/haar eigen manier van werken..

Als je het goed doet dan laat je het origineel met rust en stuur je alleen kopies naar de bewerking toe…. Toch?

Bijdrager
    Dr. Maddox

Bijdrager
    Mibber

In principe maak ik me ook niet echt druk om opslag, dat kost tegenwoordig toch niets meer, maar als je met grote raw files gaat werken merk je toch snel dat het de performance van photoshop niet ten goede komt om continu het originele bestand te kopieeren.

Ik gebruik waar mogelijk adjustment layers, om zo flexibel mogelijk te zijn en toch het originele bestand niet te beschadigen.

Lid
    Bram van Dam

het is gelukt! :D het gewenste effect is bereikt het is me gelukt met de eerste genoemde methode iedereen bedankt voor jullie tips en hulp.

naar

Bijdrager
    DrStrange

Nou, tis gelukt zo te zien. Effect is echter anno 2008 zo’n beetje ‘not done’ :lol:

Lid
    Bram van Dam

heb je nog tips om hem beter te maken?

Bijdrager
    karf

Om het hellemaal een 2000 look te geven zet je er nog een nep brush sterretje op dr wang of langs dr ogen

:mrgreen:

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.