16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    RenderingRebel

Blauw scherm bij opstarten vanaf mscosx tiger dvd

Hoi, ik heb m’n harde schijf van mijn powerbook g4 17″ 1.67 geformatteerd en ik wil nu mac osx installeren
    Maar wanneer ik de dvd in de computer stop en opnieuw opstart blijft hij of hangen bij een grijs scherm met een appeltje en een rond bewegend laad dingentje(wat stopt met bewegen) of hij komt hier voorbij en ik krijg een blauw scherm met een muis cursor die ik niet kan bewegen…

Ik wou proberen de schijf opnieuw te formatteren maar ik weet echt niet hoe dit moet
    Dit is m’n 1e mac en ik snap er nog niet erg veel van.

Mac support gebelt maar ik krijg geen hulp tenzij ik 50 euro dok, krijg alleen hardware support :S
    Computer is verder helemaal goed, hij draaide prima maar ik wou em graag helemaal schoon hebben

Kan iemand mij helpen? ik ben ten einde raad…

Bijdrager
    Nikita

Hoe heb je de hardeschijf geformatteerd dan? Dat moet via de installatie DVD :?
    Als je ‘m nu hebt geformatteerd als iets anders dan HFS+ kan ik me voorstellen dat de installatie tegen een probleem aan loopt, nl. dat ‘ie geen tijdelijke bestanden kwijt kan (weet niet of het ook zo is, maar het lijkt me mogelijk…).

Anyways, als je tot aan de blauwe achtergrond komt, zou ik wachten (heb wel ’s vaker dingen gelezen waar ‘ie na een half uur ineens doorstartte). Anders wat je kan proberen is ‘m in FireWire modus te koppelen aan een andere Mac en ‘m via die Mac te formatteren naar HFS+ en daarna de Installatie DVD d’r weer in te stoppen…
    FireWire modus kom je in door op te starten met de T ingedrukt, totdat je een FW icoon ziet op het scherm, dan wordt ‘ie op een andere Mac herkend als externe hardeschijf.

Bijdrager
    RenderingRebel

Ik heb em geformatteerd in firewire modus…
    Als ik in het blauwe scherm ben moet ik 5 sec de powerbutton ingedrukt houden wil ik opnieuw op starten
    Dit lijkt me een teken dat hij is vastgelopen?

Bijdrager
    Nikita
    ”RenderingRebel”

Ik heb em geformatteerd in firewire modus…
    Als ik in het blauwe scherm ben moet ik 5 sec de powerbutton ingedrukt houden wil ik opnieuw op starten
    Dit lijkt me een teken dat hij is vastgelopen?

Typisch… En als je OSX er op zet via een andere Mac? Dus je PB in FireWire modus en dan de Installatie starten vanaf de Mac waar je de PB aan hebt hangen en dan de PB als doelschijf selecteren. Dan installeert ‘ie OSX op de PowerBook. Als het goed is, moet je dan weer een werkend systeem hebben. Succes in elk geval :)

Bijdrager
    RenderingRebel

Dit is m’n eerste mac dus vergeef me voor m’n domme fouten;)
    Ik heb op dit moment geen 2e mac bij de hand dus dit is geen optie voor mij, zal het binnekort even proberen

Kan ik dan macosx setup vanaf macosx opstarten? of moet ik opstarten vanaf de schijf en dan de firewire disk als install disk kiezen?

Bedankt voor je snelle reactie:)

Bijdrager
    Nikita
    ”RenderingRebel”

Dit is m’n eerste mac dus vergeef me voor m’n domme fouten;)
    Ik heb op dit moment geen 2e mac bij de hand dus dit is geen optie voor mij, zal het binnekort even proberen

Kan ik dan macosx setup vanaf macosx opstarten? of moet ik opstarten vanaf de schijf en dan de firewire disk als install disk kiezen?

Bedankt voor je snelle reactie:)

Stap voor stap:

1) PowerBook in FireWire modus zetten en verbinden met een ander Mac (liefst een G4, dit vanwege de installatie)

2) Andere Mac opstarten vanaf een Installatie DVD (retail of bijbehorende de Andere Mac, waarschijnlijk zullen de DVD’s van de PowerBook niet werken, die zijn machine-gebonden)

3) Installatie volgen op de Andere Mac en de PowerBook als Doelschijf selecteren. Standaard installatie uitvoeren.

4) Hopelijk wil je PowerBook dan weer gewoon opstarten vanaf z’n interne hardeschijf.

Bijdrager
    Pink Grapefruit

Originele OS X DVD?
    Klinkt me eerder in de oren dat er iets mis is met je DVD (de installatie DVD), want anders zou ie daar wel van op starten. Dan heeft het gebruiken van een andere Mac via FW-mode ook geen zin.

Bijdrager
    RenderingRebel

ik heb meerdere cds geprobeert

cd die bij ibook van een vriend zat
    “gewone” tiger dvd
    gedownloade dvd van tiger
    gedownloade bootable cd van tiger(cd1)

Allemaal met hetzelfde probleem

Bijdrager
    mackie

Effe voor alle duidelijkheid: als je de computer opstart met de DVD erin en je houdt ondertussen de c-toets ingedrukt dan loopt ie vast? Of enkel als je gewoon opstart zonder die c-toets?

Bijdrager
    RenderingRebel

Allebij

Bijdrager
    mackie

Erg vreemd is dat… in principe zou je altijd vanop de installatie cd moeten kunnen opstarten, wat er ook met je HD aan de hand is. Sorry, heb hier effe geen antwoord op. Iemand anders?

Bijdrager
    Pink Grapefruit

Als je de allerlaatste versie hebt van de PowerBook G4, dan heb je minimaal OSX versie 10.4.2. nodig.
    Zie hier:
    http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25517

Wellicht zijn al je downloads / retail DVDs van eerdere versies? Dan werkt dat dus niet. Download in dat geval een latere versie van OSX (in het grijze circuit) er even vanuit gaande dat je officieel een lcentie hebt voor Tiger (en die heb je denk ik wel, standarrd meegeleverd met je PowerBook). Overigens heb je ook je originele bijgeleverde DVD geprobeerd?

Bijdrager
    RenderingRebel

Yep die heb ik ook geprobeert, zelfde probleem
    Heb de dvd van mac osx tiger 10.4 gedownload maar die heeft dus hetzelfde probleem
    Ik keeg overigens een kernel panic toen ik de cd van de ibook van een vriend van me probeerde
    Ben nu 10.3 aan het downloaden(panther) en ik ga kijken wat deze doet

Anders ga ik morgen op zoek naar iemand met een mac hier in de buurt om het via firewire te proberen

Edit: panther hoef ik dus niet te downloaden want deze gaat zoiezo niet werken?

ennuh:
    Als ik het shift truuckje probeer kom ik terecht in een scherm met grijze achtergrond en witte letters
    Er staat dan: Panic: We are hanging here….
    Met nog wat extra informatie(half scherm vol)

Onder andere: Panic: Unable to find driver for this platform “Powerbook 5,9”

Bijdrager
    Pink Grapefruit
    ”RenderingRebel”

Onder andere: Panic: Unable to find driver for this platform “Powerbook 5,9″

Dat betekend dus dat de versie die je probeert te oud is!

Bijdrager
    RenderingRebel

Dan ben ik ergens een beetje blij
    Er is nog hoop…..:P

Bijdrager
    RenderingRebel

Ok dan, hij doet het weer
    Het was dus gewoon de verkeerd cd…
    Damn, als je dit soort dingen bij een windhoos hebt zit je vaak in de problemen maar het ligt dus allemaal een stuk simpeler bij een mac…

Nogmaals bedankt voor de hulp

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.