13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Rutger-cg

Blauw blok gaat niet weg, wat is dit?

Beste mensen ,

De laatste dagen staat er soms opeens een blauw gekleurd vierkant op m’n scherm. Het staat exact gecentreerd en als ik de muis erover heen beweeg verschijnt het bekende gekleurde wacht icoontje. Ik kan er niet op klikken en ook via forceer stop lijkt het niet verbonden met een specifiek programma wat geopend is.

Iemand enig idee wat dit kan zijn en hoe ik dit moet oplossen ?

Moderator
    Strifer

Je afbeelding doet het niet. Ik zou zeggen: spit eens door je activiteitenweergave.

Bijdrager
    stavos

Je bedoelt dat blauwe blokje met dat vraagteken erin?:nerd:

Rutger-cg op 11 oktober 2011

Bijdrager
    fatboysmart

Al eens de computer geherstart?

Bijdrager
    johnkeates

Lijkt op een of ander niet ondersteund programma of een mod ofzo. Of, ook mogelijk, misschien is BezelUI, Dock of Expose/Dashboard gecrasht.

Bijdrager
    Rutger-cg
    stavos op 11 oktober 2011

Je bedoelt dat blauwe blokje met dat vraagteken erin?:nerd:

Rutger-cg op 11 oktober 2011

Haha, nee dat bedoel ik niet. Dat moest eigenlijk een screenshot zijn, waarom hij dit alleen laat zien is me ook een raadsel.
    Hier nogmaals:

Bijdrager
    johnkeates

Het is in ieder geval niet van Apple.

Bijdrager
    Rutger-cg

Herstarten uiteraard al meerdere malen gedaan. Merkte trouwens net dat op het moment dat ik mission control inschakel en dan over het blauw blok ga met de muis er vreemd genoeg het volgende onder staat: ‘Google Earth For Plugin’.

Heb een paar dagen terug wel google maps gebruikt waarbij je tegenwoordig dus ook via de webbrowser gebruik kan maken van Earth. Zou dit een conflict hebben opgeleverd?

Bijdrager
    ndunsbergen

probeer eens alt,cmd,esc. (forceer stop) en dan klik je finder aan en vervolgens start opnieuw.

suc6

Nick

Bijdrager
    csteelooper

@ndunsbergen: dat gaat vermoedelijk niet helpen aangezien dat bij een herstart al gebeurt en het probleem zich na een herstart nog steeds voordoet.

@rutger-cg: kijk eens in Activiteitenweergave of Google Earth actief is of anders of er een proces Google Earth For Plugin (da’s vreemd, zou Plugin For Google Earth moeten zijn) staat. Kijk even bij Info (blouwe knop met een I) wat het bovenliggend proces is. Daaraan kun je vaak zien waarom het gestart is. Bij een op zich staande applicatie is dat meestal Launchd, maar als een proces een onderdeel van een applicatie is (an sich logisch voor ‘Plugin for Google Earth’, dan kan het zijn dat die applicatie het bovenliggend proces is.

Kijk in Systeemvoorkeuren bij Accounts onder je opstart-items of daar iets staat wat verband houd met je probleem, bijvoorbeeeld een item Google Earth for Plugin. Verwijder dat als het er staat, zelfs al is het bijvoorbeeld Google Earth. Er is geen reden waarom dat zou moeten starten bij inloggen.

Als je Google Earth zelf op je systeem hebt, controleer dan of dat (goed) werkt. Eventueel kun je Google Earth (tijdelijk) volledig van je systeem halen en dan opnieuw installeren. Draai je Lion? dan is het sowieso aan te raden Google Earth van je systeem te halen en (voorlopig) niet opnieuw te installeren, aangezien het nog niet goed werkt onder Lion, aldus Google zelf.

Bijdrager
    Rutger-cg
    csteelooper op 12 oktober 2011

@ndunsbergen: dat gaat vermoedelijk niet helpen aangezien dat bij een herstart al gebeurt en het probleem zich na een herstart nog steeds voordoet.

@rutger-cg: kijk eens in Activiteitenweergave of Google Earth actief is of anders of er een proces Google Earth For Plugin (da\’s vreemd, zou Plugin For Google Earth moeten zijn) staat. Kijk even bij Info (blouwe knop met een I) wat het bovenliggend proces is. Daaraan kun je vaak zien waarom het gestart is. Bij een op zich staande applicatie is dat meestal Launchd, maar als een proces een onderdeel van een applicatie is (an sich logisch voor \’Plugin for Google Earth\’, dan kan het zijn dat die applicatie het bovenliggend proces is.

Kijk in Systeemvoorkeuren bij Accounts onder je opstart-items of daar iets staat wat verband houd met je probleem, bijvoorbeeeld een item Google Earth for Plugin. Verwijder dat als het er staat, zelfs al is het bijvoorbeeld Google Earth. Er is geen reden waarom dat zou moeten starten bij inloggen.

Als je Google Earth zelf op je systeem hebt, controleer dan of dat (goed) werkt. Eventueel kun je Google Earth (tijdelijk) volledig van je systeem halen en dan opnieuw installeren. Draai je Lion? dan is het sowieso aan te raden Google Earth van je systeem te halen en (voorlopig) niet opnieuw te installeren, aangezien het nog niet goed werkt onder Lion, aldus Google zelf.

Wat een super duidelijke uitleg! Hier heb ik wat aan! Als ik bij activiteitenweergave kijk staat er inderdaad een proces dat heet; ‘google earth for plugin’. Wanneer ik bij info kijk dan zie ik dat dit inderdaad een op zich zelf staand proces is.
    Heb dit proces nu gewoon afgesloten door middel van forceer stop, wat de precieze oorzaak is vraag ik me af en of het terugkomt weet ik ook niet.

Ik heb overigens geen google earth geïnstalleerd en ik draai Lion op deze mac.

Bijdrager
    csteelooper

Ok. Dan ben je er nu vanaf. Check ook nog even jelogin items om te kijken of het niet opnieuw wil opstarten bij de volgende herstart en zoek even naar bestanden met dezelfde naam in Finder.

Voor het controleren van je login items ga je naar: Systeemvoorkeuren >> Accounts >> [ACCOUNTNAAM] >> tabblad Inloggen. In Snow Leopard staan daar standaard: AirPort Base Station Agent en iTunes Helper. Mocht je andere programma’s draaien dan kunnen die daar ook een item hebben genesteld. Zo staat bijvoorbeeld in jou geval ook Dropbox daar.

Mocht daar nu nog een Google Earth for Plugin-item staan, verwijder dat dan door eerst het selectievakje ervóór uit te schakelen, dan de regel te selecteren (één klik op de regel) en dán op het Minus-teken onder de lijst te klikken.

Check voor alle zekerheid daarna ook nog even de map /Library/LaunchDaemons en de map /System/Library/LaunchDaemons. Vooral in de laatstgenoemde map is voorzichtigheid geboden, want hier staan alle achtergrondprocessen die bij de start van Mac OS X worden aangeroepen. Verwijder uit geen van deze mappen ook maar íets, buiten een eventueel aanwezig Google Earth For Plugin bestand.

Ik weet dat in Lion de Library mappen (Bibliotheek in het Nederlands) standaard verborgen zijn, dus als de paden hierboven niet werken dan moet je voor Library in beide gevallen even een . zetten (dus /.Library en /System/.Library).

Bijdrager
    Rutger-cg
    csteelooper op 12 oktober 2011

Ok. Dan ben je er nu vanaf. Check ook nog even jelogin items om te kijken of het niet opnieuw wil opstarten bij de volgende herstart en zoek even naar bestanden met dezelfde naam in Finder.

Voor het controleren van je login items ga je naar: Systeemvoorkeuren >> Accounts >> [ACCOUNTNAAM] >> tabblad Inloggen. In Snow Leopard staan daar standaard: AirPort Base Station Agent en iTunes Helper. Mocht je andere programma\’s draaien dan kunnen die daar ook een item hebben genesteld. Zo staat bijvoorbeeld in jou geval ook Dropbox daar.

Mocht daar nu nog een Google Earth for Plugin-item staan, verwijder dat dan door eerst het selectievakje ervóór uit te schakelen, dan de regel te selecteren (één klik op de regel) en dán op het Minus-teken onder de lijst te klikken.

Check voor alle zekerheid daarna ook nog even de map /Library/LaunchDaemons en de map /System/Library/LaunchDaemons. Vooral in de laatstgenoemde map is voorzichtigheid geboden, want hier staan alle achtergrondprocessen die bij de start van Mac OS X worden aangeroepen. Verwijder uit geen van deze mappen ook maar íets, buiten een eventueel aanwezig Google Earth For Plugin bestand.

Ik weet dat in Lion de Library mappen (Bibliotheek in het Nederlands) standaard verborgen zijn, dus als de paden hierboven niet werken dan moet je voor Library in beide gevallen even een . zetten (dus /.Library en /System/.Library).

Ha! Alweer zo’n mooie uitleg;) Heb het allemaal nagecheckt, het lijkt erop dat het nu inderdaad opgelost is. In Lion heet ‘accounts’ tegenwoordig overigens; ‘gebruikers en groepen’, maar dat terzijde..
    Ben blij dat het weg is, nu gauw de software updates installeren en iOS5 op m’n iphone zetten, ben benieuwd!

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.