10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Bladzijdenummers overslaan in InDesign?

Het antwoord is vermoedelijk „nee, dat kan niet”, maar voor hetzelfde geld ontgaat me een instelling of trucje, dus ik stel de vraag toch maar: is het in InDesign mogelijk om eerst een aantal automatisch genummerde bladzijden te hebben, dan ongenummerde, en dan weer genummerde, waarbij de nummering de ongenummerde bladzijden overslaat? Bijvoorbeeld: … [28] [29] [30] [ ] [ ] [ ] [ ] [31] [32] [33] …

Of nog mooier: een boek waarin elk document begint met bladzijden met een aparte nummering (bijvoorbeeld [‍i], [ii], [iii]), waarna op de volgende bladzijden de „echte” nummering van het vorige document vervolgt?

Waarschijnlijk zal ik dit met de hand in moeten stellen, denk ik zo — of is er inderdaad een manier om dat automatisch voor elkaar te krijgen?

Bijdrager
    bartvdv

Via bv.het pages-menu, ‘Numbering and section options’, rechtsboven: stijl instellen en zelf de start van de nummering bepalen.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ja, dat is met de hand — die manier weet ik. Ik vraag of er een manier is om te zeggen: sla de nummering op deze bladzijdes over en ga verder waar hij daarvoor gebleven was:)

(Nu valt me pas op dat ik dit in het verkeerde forum geplaatst heb. M’n bedoeling was om het in Grafisch & Fotografie te zetten, maar blijkbaar heb ik niet goed gekeken. Als een mod deze thread zou willen verplaatsen, dan graag.)

Moderator
    Night

[offtopic]
    Niet nodig: het topic staat in het goede subforum. De vraag gaat nl. over een probleem binnen Indesign, hetgeen een niet-Apple app is en de vraag heeft verder niets te maken met fotografie enerzijds of grafisch (drukwerk etc) anderzijds. Je initiële keuze was dus prima. (y)
    [/offtopic]

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Misschien, maar de kans is aanwezig dat iemand die veel van InDesign weet, eerder in het grafische forum zal kijken dan in dit:)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

*zucht* Het zou zo leuk zijn als mensen eens begrijpend zouden lezen …

Ja, natuurlijk kun je ongenummerde bladzijden hebben door gewoon geen nummer op de bladzijde te zetten. Daar vraag ik niet naar. Ik vraag (nu voor de derde keer) of het mogelijk is om automatisch door te gaan bij de nummering van de laatste bladzijde waar wél een nummer op staat, zodat DE ONGENUMMERDE BLADZIJDEN NIET MEEGETELD WORDEN IN DE NUMMERING. Bijvoorbeeld door aan te geven dat de nummering niet door moet lopen van de vorige sectie, maar van de sectie dáár weer voor.

Al voordat ik deze thread opende had ik al het vermoeden dat dat gewoon niet kan, maar ik dacht: misschien dat er iemand is die een trucje weet dat ik nog niet ken. Blijkbaar niet … (Komt bij dat de oplossing sowieso niet ligt in welke basispagina’s je gebruikt, want hóé je het paginanummer op de bladzijde zet is helemaal niet aan de orde.)

Moderator
    Night

Het idee was leuk, maar de paginanummering werkt o.b.v. de gridpositie van een pagina t.o.v. nummering-start. Als je geen aparte start ingeeft, zal de paginanummering doorlopen, ongeacht of je wel of geen nummering toont.

[28] [29] [30] [ ] [ ] [ ] [ ] [31] [32] [33] wordt in dat geval dus [28] [29] [30] [ ] [ ] [ ] [ ] [35] [36] [37]

En aparte nummering vooraf kan wel (bv. bij een TOC) maar moet je ook zelf instellen.

meer info:
    https://www.creativeprogression.com/page-numbering-tricks/

• Deze reactie is gewijzigd 1 week geleden door  Night.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Night op 13 januari 2018

Als je geen aparte start ingeeft, zal de paginanummering doorlopen, ongeacht of je wel of geen nummering toont.

[28] [29] [30] [ ] [ ] [ ] [ ] [31] [32] [33] wordt in dat geval dus [28] [29] [30] [ ] [ ] [ ] [ ] [35] [36] [37]

Precies, en als ik bijvoorbeeld een document wil maken waarin het moet lijken alsof er een papier tussen gestoken is, moet ik daarom met de hand de nummering aanpassen — wat weer betekent dat ik op moet letten wanneer ik later bladzijdes daarvóór toevoeg of weghaal, anders klopt de nummering niet meer. Als InDesign automatisch bladzijdes over zou kunnen slaan was dat niet nodig. Maar ergens vermoed ik dat er weinig mensen op deze functionaliteit zitten te wachten:)

Moderator
    Night

Er is voor jou een truc die wél werkt, maar die heeft absoluut niets met paginanummering te maken:

1) Typ in Excel in cel A1 een ‘1’ en in B1 een ‘2’.
    2) Selecteer nu deze twee cellen en trek de cel-handle zover naar beneden dat je opeenvolgende nummers hebt van 1 tot ruim het einde van je boek
    3) Exporteer het geheel als een tekst bestand
    4) In Indesign ze je op alle pagina’s met Master-A een tekstbox die zo hoog is dat er maar één regel tekst op past, die je later in het document vult met het Excel tekstbestand (en naar believen formatteert). Wel eerst even ‘Override all masterpage items’ aanvinken om toegang tot de tekstbox te krijgen.
    5) Voor de blanco pagina’s gebruik je master-B pagina’s, die hebben geen tekstbox.

Je kunt nu spelen met met het tussenvoegen en verwijderen van zowel blanco (master-B) als Master A pagina’s. De pagina-nummering zal gewoon door blijven lopen, omdat de tekstboxen automatisch gelinkt zijn.

Een groot nadeel aan deze oplossing: je zal de opmaak van de pagina’s (lees: doorlopende tekstboxen) zelf handmatig moeten toevoegen en doorlinken. Maar als je dat eenmaal gedaan hebt, zal je paginanummering verder altijd kloppen.

Een andere mogelijkheid is om gebruik te maken van zgn. List-numbering’ (Vanaf CS3).

Je kan dit ook een op basispagina toepassen, maar je moet dan wel de textbox (paginanummer-box) op elke document-pagina ‘Overriden’ om het juiste nummer te krijgen.

meer info:
    https://indesignsecrets.com/making-numbered-tickets.php

• Deze reactie is gewijzigd 5 dagen, 6 uur geleden door  Night.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Hmm … bedankt voor dit uit te zoeken, maar het is een oplossing die amper of geen voordelen heeft ten opzichte van een opvallend tekstvak op de betreffende bladzijde plakken, met daarin de herinnering dat de nummering wellicht aangepast moet worden:)

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.