30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 44)
  • Q:

Bijdrager
    minplus

Bladwijzers verplaatsen e.d.

Waarom is het zo gotvergeten moeilijk om op de Mac iets met bladwijzers te doen?

Ik heb vele jaren met een PC met windows gewerkt. Bladwijzers organiseren: een logische klik rechts, klik links en het was geregeld. Net nog even getest op een ouwe XP.

Probleemloos en supersnel geregeld.

Ik heb vele jaren een iMac, volledig overgestapt met meerdere apparaten, de XP nog gehandhaafd voor dingen die op de iMac niet kunnen. Bladwijzers organiseren: Eindeloos zoeken en links-rechts klikken en je komt er niet uit. Het is iets wat je 1x per jaar doet en met wat goegelen op internet kwam ik de vorige keren er uiteindelijk wel achter (dit keer nog niet gevonden overigens maar nog niet serieus gezocht)

Maar waarom moet het zo gvd moeilijk en is het met windows zo simpel? Want met vrijwel alles prefereer ik de Mac, maar met dit…..?

Bijdrager
    TheBigZ

Bladwijzers is een beetje 2011…

Ik tik de letter ‘O’ en zit op OMT, ‘N’ op nu.nl, ‘NO’ op nos.nl en ga zo maar door.

En voor minder courante sites is er Duck.

Bijdrager
    minplus

Aha….

Bijdrager
    GoeieDag

Maar wat is nou je vraag? Dat ‘klik rechts, klik links’ is idd meer een Windows dingetje, op een Mac is slepen meer je ding. Ook met bladwijzers.

Dus wat wil je, en wat lukt je niet (of moeizaam)?

En heb je wel eens gekeken naar Favorieten/Top Sites? Bv op een nieuwe pagina/tabblad en/of in de knoppenbalk.

Bijdrager
    minplus

Sorry, ik werd even wat mopperig.

Zoals de titel aangeeft: ik wil wat met bladwijzers.

PC: Volkomen logisch. Je gaat naar bibliotheek, klikt bladwijzermenu aan en je kunt schuiven en verwijderen.

Mac: Begin volkomen logisch. Je gaat naar bibliotheek, klikt bladwijzers aan en dan kun je schuiven in een stel “recent aangemaakte bladwijzers”. (wat trouwens in het normale gebruik een groep is van een stuk of 10, die niet in de standaardlijst staan maar alleen via recent aangemaakt te bereiken, maar hier samengevoegd wordt met een serie van de afgelopen jaren; moet ik ook nog oplossen hoe ik die recent aangemaakte bij de rest krijg….)

Maar je wilt met alle bladwijzers bezig en dat kan dus niet. Dus je klikt logischerwijs op alle bladwijzers tonen en dan krijg je een schermpje waarop je niet meer kunt klikken en slepen.

En dus moet je na een aantal pogingen of er nog iets kan weer op internet gaan zoeken. En dan ben je er na een tijd zoeken nog niet uit en geloof je het verder wel, maar het blijft je wel irriteren. Misschien een miscommunicatie tussen Mojave en Firefox of zie ik iets gigantisch logisch over het hoofd?

Kortom, samengevat de vraag: hoe verschuif/verwijder ik bladwijzers terwijl ik alle bladwijzers kan zien?

Bijdrager
    McPim

Ik denk dat je iets over het hoofd ziet ja (zoals Flix ook zegt), én er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Klik bijvoorbeeld eens op dit icoon:

..en organiseer je bookmarks onder ‘favorieten’.  Je hebt ze dan allemaal in beeld en kunt slepen en verplaatsen zoveel als je wilt. Losse bookmarks of in mappen en submappen, kan allemaal. Zo doe ik het al jaren ook al zal het vast anders kunnen. Wist je dat je ook bookmarks in je balk bovenin kunt zetten? Zoals hier:

..met uitklapmenu’s met meerdere bookmarks indien gewenst, of juist enkele links. En die staan dan allemaal ook in de lijst die ik als eerste noemde. En als je het menu-item ‘Bookmarks’ -> ‘Add Bookmark..’ kiest dan zie je daarna je gemaakte favorieten structuur en kiest met een klik of twee waar je die nieuwe bookmark wil bewaren. Ik zie het probleem niet eerlijk gezegd 😊.

Bijdrager
    minplus

Dank, McPim.

Is alleen geen antwoord op m’n vraag.

Bijdrager
    koen

Via Alt-Command-B kun je je bladwijzers organiseren.

Bijdrager
    GoeieDag

minplus op 15 januari 2019 om 19:55
    Is alleen geen antwoord op m’n vraag.

Menu Bladwijzers>Wijzig bladwijzers (dat is ook het toets commando door Koen genoemd).

Daar kun je echt alles met de bladwijzers doen wat je hartje begeert: jij verzint het en daar kan het.

Je kunt daar de rechtermuisknop ook gebruiken, maar deze heb je niet nodig. Je kunt bv de naam en/of url veranderen zoals je elk bestand op de Mac verandert.

Eerlijk gezegd verbaast me dat zo’n ‘switcher’ vraag nog naar boven komt, en dat je het beheer in ‘Windows’ (Internet Explorer bedoel je, neem ik aan) zo makkelijk vindt. Tegenwoordig is ook in Windows IE zeldzaam, en is browser Chrome de standaard geworden. En veel verschil is er allemaal niet meer.

Bijdrager
    McPim

<p class=”cite”>minplus op 14 januari 2019 om 22:11</p>
    Waarom is het zo gotvergeten moeilijk om op de Mac iets met bladwijzers te doen?

Dat was de vraag toch? En ik dacht dat ik liet zien dat het wél makkelijk is. Als je dat niet begrijpt (of de andere genoemde tips) dan zou ik weer lekker een PC kopen.

Bijdrager
    McPim

<p class=”cite”>minplus op 15 januari 2019 om 17:32</p>
    Kortom, samengevat de vraag: hoe verschuif/verwijder ik bladwijzers terwijl ik alle bladwijzers kan zien?

..en ook op deze vraag geef ik je antwoord trouwens 🙄..

Bijdrager
    minplus

Weet ik.

Maar even een vergelijking:

Ik wil van Leeuwarden naar Maastricht en reis per auto die kant op, maar bij Venlo krijg ik problemen en kom niet verder. Ik wil weten hoe dat komt, ligt het aan de weg, de accu van de auto, de stroomverdeler, de….., en hoe kom ik verder op dat laatste stukje want 2 jaar geleden kwam ik wel aan en 4 jaar geleden ook.

En nog veel eerder, met die oude aftandse auto, lukte het ook prima en als ik die weer gebruik kom ik er ook probleemloos.

Jij zegt: je moet terug naar Leeuwarden en daar in de omgeving naar een aanwijzing naar zoiets als een onbekende taxi gaan zoeken want ik heb dat met mijn enorme ervaring als een veel betere optie ervaren.

Maar dat was mijn vraag niet.

Ik wil graag weten hoe ik met m’n nieuwe auto ook dat laatste stukje van Venlo naar Maastricht kan rijden, waar m’n oude auto nog steeds geen enkel probleem mee heeft.

Bijdrager
    McPim

Wat zijn dat nou voor onzinnige metaforen? Je stelt een vraag, je krijgt een antwoord. Zullen we het gewoon heel praktisch houden? Dat je na dat antwoord gewoon uitlegt wat je er niet aan snapt, of wat wat ik misschien niet heb begrepen aan jouw vraag? En welke vraag er nu nog open staat na mijn uitleg en die van van Koen en Goeiedag?

Ik neem aan dat je accepteert dat in macOS niet alles exact hetzelfde werkt als in Windows. Maar ik denk dat wij duidelijk proberen te maken dat het wel net zo makkelijk kan.

Bijdrager
    minplus

Nogmaals, hoe verschuif ik met ALLE bladwijzers als ik met Mojave in Firefox al op de pagina ben waar ik probleemloos alle RECENTE bladwijzers kan verschuiven? Iets wat met bv. Mavericks en Sierra wel lukte?

DAT was mijn vraag. En vandaar de vergelijking.

Bijdrager
    McPim

Ah, kijk, dat is een stuk duidelijker dan dat verhaal van Leeuwarden naar Maastricht. Het gaat dus heel specifiek alléén over Firefox én een verschil daarmee tussen Mojave en Sierra… Dat had ik eerlijk gezegd niet begrepen uit je eerste (en tweede) bericht. Ik zal daar morgen eens over nadenken, moet ik ff een pre-Mojave Mac opstarten met Firefox.

Ik vermoed dat dit trouwens niks met de Mac of de macOS versie te maken heeft, maar met Firefox zelf (en wellicht een verandering in een latere versie).

Bijdrager
    GoeieDag

minplus op 15 januari 2019 om 23:25
    DAT was mijn vraag.

Hoezo, DAT was jouw vraag? Deze vraag heb je helemaal NIET gesteld; niet in de openingspost, en niet verderop.

Zonde van mijn tijd verder, zo’n draadje. Succes.

Bijdrager
    GoeieDag

Laat maar.

Bijdrager
    koen

<p class=”cite”>minplus op 15 januari 2019 om 23:25</p>met Mojave in Firefox

En dat zeg je nu pas? 🧐

Bijdrager
    McPim

Als ik deze link lees (Windows ja) dan werkt alles exact hetzelfde als in Firefox onder Mojave op de Mac. Verplaatsen, verwijderen, het werkt allemaal en ik zie alle bookmarks. In de linkerkantlijn of in het bibliotheek venster.

<p class=”cite”>minplus op 15 januari 2019 om 23:25</p>
    Nogmaals, hoe verschuif ik met ALLE bladwijzers als ik met Mojave in Firefox al op de pagina ben waar ik probleemloos alle RECENTE bladwijzers kan verschuiven? Iets wat met bv. Mavericks en Sierra wel lukte?

Ik snap jouw (uiteindelijke..) vraag dus totaal niet, er is niets wat niet zou kunnen en het heeft helemaal niks met Mojave, Sierra of de Mac te maken. Vloek maar lekker verder met je ‘godvergeten’ en ‘gvd’, ik ben er klaar mee.

Bijdrager
    minplus

Voor m’n openingsbericht (dat ik het liefst kort na het plaatsen weer had had willen verwijderen/vervangen, maar ik kon hier op dit forum geen mogelijkheid daarvoor vinden) heb ik in m’n 3e bericht m’n excuses aangeboden en daar ook de vraag gesteld.

Jammer dat dat niet genoeg is voor jullie.

Desalniettemin mijn dank voor jullie hulp en de tijd die jullie erin hebben willen steken om me ermee te helpen.

Weliswaar is het nog niet gelukt maar ik ga de laatste aanwijzingen proberen en zal daarna kijken of ik een manier kan vinden om een moderator het hele topic te laten verwijderen, los van of het dan al wel of niet gelukt is.

Nogmaals mijn dank.

Bijdrager
    McPim

Topics worden in principe niet verwijderd omdat het leerzaam voor anderen kan zijn. Het leerzame hier is dat alles valt of staat met een duidelijke vraagstelling. Het gaat mij niet eens om je eerste bericht (fijn dat je je excuseert daarvoor) maar om hoe de discussie vervolgens verder gaat. Als je een heel specifiek probleem wil oplossen (je zit te klooien met mapjes en bookmarks in Firefox en iets? werkt anders dan je wil/verwacht of is anders dan in Windows/Sierra/Mavericks?) dan moet je ook heel precies beschrijven wát er niet lukt. Beschrijf stap voor stap wat je wel in de Windows Firefox voor elkaar krijgt en niet in de Mac Firefox. Plaatjes kunnen ook helpen. Ik denk dat je het gevoel hebt dat je dat hebt gedaan in dit draadje, maar van de zin ‘hoe verschuif ik met ALLE bladwijzers als ik met Mojave in Firefox al op de pagina ben waar ik probleemloos alle RECENTE bladwijzers kan verschuiven‘ snap ik oprecht nog steeds geen hout, en taalkundig klopt ie ook niet.

Als je heldere vragen stelt krijg je heldere antwoorden, wij zitten niet achter jouw Mac en PC.

Bijdrager
    minplus

Ook dat staat al in m’n 3e bericht, McPim.

Daar beschrijf ik in regel 5 hoe ik er kom en vervolgens in de regels erna dat ik dan met enkele bladwijzers alles kan maar met de grote hap niet.

Als je dat stukje nog eens leest snap je de vraag van mij, die je citeert, ook. Die ging dus over dat ene laatste stapje waar iets opeens niet meer kan terwijl je zou verwachten dat je de logische volgende stap hebt gedaan.

(Taalkundig klopt de vraag m.i. ook wel, maar ik had het woordje “met” beter kunnen vervangen door “in de afdeling” of “in het onderdeel”. En na de/het  eerste “bladwijzers” had een komma gekund om de hoofdvraag te accentueren. Ik heb bij het typen toen overwogen “verschuiven” te vervangen door “schuiven” maar het expres laten staan. Maar dit terzijde.)

Bijdrager
    McPim

Succes minplus! Er zijn hier vast mensen die het wel begrijpen en met de oplossing komen.

Bijdrager
    Hansi2124

<p class=”cite”>minplus op 15 januari 2019 om 23:25</p>
    Nogmaals, hoe verschuif ik met ALLE bladwijzers als ik met Mojave in Firefox

Om te beginnen is dit topic in het verkeerde subforum geplaatst. Het hoort thuis in Mac Apps (Overige). Dat zou een heleboel onnodige zinnen schelen…

Ten tweede is jouw probleem heel simpel op te lossen (het zal waarschijnlijk in bovenstaande reacties al te lezen zijn).

Edit: ja hoor, zie bijdrage van Koen.

Je gaat in het menu naar Bladwijzers / Alle bladwijzers tonen (zie afbeelding).

Vervolgens kan je gewoon schuiven, terwijl alle bladwijzers te zien zijn. Echt te simpel voor woorden…

Bijdrager
    minplus

Nogmaals dank, McPim!

Kan ik overigens uit je woorden opmaken dat je m’n vraag nog niet begrijpt en het verder wel gelooft ?

Kan ik me goed voorstellen, ook al blijf ik zelf liever proberen, niet alleen uren met het proberen iets te verschuiven maar ook met hulp aan anderen.

Dank Hansi. Helaas kan ik niets verwijderen of verplaatsen.

Maar de route die jij aangeeft werkt prima op m’n XP computer, maar op m’n Mac totaal niet. Helaas, ik kom op een pagina waar ik niets meer verschuiven kan. Oftewel het probleem.

Bijdrager
    Hansi2124

<p class=”cite”>minplus op 16 januari 2019 om 21:53</p>

Dank Hansi. Helaas kan ik niets verwijderen of verplaatsen.

Maar de route die jij aangeeft werkt prima op m’n XP computer, maar op m’n Mac totaal niet. Helaas, ik kom op een pagina waar ik niets meer verschuiven kan. Oftewel het probleem.

Misschien is het voor de duidelijkheid beter als je van dat laatste (die pagina waar je het over hebt) een schermafbeelding maakt, zodat wij kunnen zien of je misschien iets verkeerd doet. Lukt het dan nog niet, dan is het beter om alles van Firefox van je hd af te halen, ook dus uit je (thuis-)bibliotheek en daarna FF opnieuw downloaden en installeren.

Bijdrager
    McPim

minplus op 16 januari 2019 om 21:53
    Nogmaals dank, McPim!

Kan ik overigens uit je woorden opmaken dat je m’n vraag nog niet begrijpt en het verder wel gelooft ?

Correct. In zoverre dat ik het toch niet kan nalaten me ermee te bemoeien 🤣:

minplus op 16 januari 2019 om 21:53
    Dank Hansi. .. Maar de route die jij aangeeft werkt prima op m’n XP computer, maar op m’n Mac totaal niet. Helaas, ik kom op een pagina waar ik niets meer verschuiven kan. Oftewel het probleem.

En hier werkt dat wel, op een Mac, in Firefox. Net zoals bij Hansi. En daarom begrijpen wij jouw probleem niet. Post eens een plaatje zoals Hansi zegt, en ik al eerder vroeg. Dan weten we exact over welk scherm het gaat. En een versienummer van Firefox, voor de volledigheid.

Bijdrager
    minplus

Ga ik morgen proberen, want ik krijg echt iets totaal anders dan Hansi en ben redelijk gaar na een erg drukke dag.

Jullie kunnen blijkbaar niet die paar stappen doen die ik deed en dan het probleem zien waar ik tegenaan loop. Geen idee waar dat aan ligt en waarom jullie niet op dat punt kunnen komen.

Ik heb trouwens firefox 64.o.2 (64 bits)

Bijdrager
    minplus

Ik heb het probleem inmiddels zelf opgelost.

Wilde zonet zoals Hansi vroeg wat screanshots maken om de route die ik volg zoals in de 3e post aangegeven en McPim niet snapt te laten zien. Heb daarvoor de stappen nog even gemaakt en nog even wat getest en daarbij bleek dat ik nog 2 extra stappen moest maken, niet stoppen bij alle bladwijzers tonen (want dan kun je nog niets) en me niets aantrekken van een storend horizontaal venster dat een deel van de bladwijzers afdekt.

Bijdrager
    McPim

Fijn minplus, blij voor je dat het toch blijkt te werken. Die ‘stappen’ (muiskliks neem ik aan) die je nu hebt gedaan, zijn die nou écht zo anders of meer in aantal dan in dezelfde Firefox versie onder Windows? Daar ben ik nog wel benieuwd naar.

Als ik het goed begrijp is het hele probleem geweest dat je gewoon in het verkeerde mapje zat. De map ‘Alle bladzijders’ in het scherm bladwijzerbibliotheek is een verzamelmap, daarin schuif je niet met bladwijzers. En bij mijn weten is dat onder Windows (zie mijn vorige link) exact hetzelfde. En als je met ‘een storend horizontaal venster’ het deel van het venster rechtsonder bedoelt (waar je de naam en locatie van een bookmark kunt aanpassen) dan is dat onder Windows ook precies zo. Maar ik hoor graag als het anders is.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 44)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.