11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    Tov

Blackphone

Beste forumleden,

Just curious…
    Wat vinden jullie van de Blackphone, een initiatief om een privacy-veilig toestel te maken?
    Dit toestel draait op een variant van Android, en kent een aantal specifieke kenmerken en applicaties om de privacy beter te borgen.

Biedt zo’n toestel daadwerkelijk meerwaarde, op het gebied van privacy, ten opzichte van een iPhone?
    Of biedt een iPhone, bij bewust gebruik, bijna dezelfde mate van privacy bescherming?

Ik maak zelf met veel plezier gebruik van een iPhone (al jaren), maar ben benieuwd hoe jullie tegen een Blackphone aankijken in het licht van de lopende privacy discussies.

• Dit onderwerp is gewijzigd 3 jaren geleden door  Pete.Z.

Bijdrager
    KarelWillem

Wil je zo veilig mogelijk zijn op dat gebied?

Gebruik dan a.u.b. géén smartphone.
    En begeef je al helemaal niet op social media, en download zeker geen apps.

En heb je wel een smartphone, dan start je misschien alvast hiermee:
    https://www.silentcircle.com/products-and-solutions/software/

Moderator
    Pete.Z

Even verplaatst, heeft weinig met de iPhone te maken.

Bijdrager
    nebilem
    KarelWillem op 22 oktober 2015

Wil je zo veilig mogelijk zijn op dat gebied?

Gebruik dan a.u.b. géén smartphone.
    En begeef je al helemaal niet op social media, en download zeker geen apps.

En heb je wel een smartphone, dan start je misschien alvast hiermee:
    https://www.silentcircle.com/products-and-solutions/software/

Veilig mogelijk betekent toch niet je smartphone wegdoen?

Stop eens met het bashen van mensen. Het is zeer onaangenaam.

Bijdrager
    hatolex

nebilem,

als privacy belangrijk voor je is moet geen mobiele telefoon aan schaffen, daarmee ben je altijd traceerbaar.

Je moet dan ook je bankpas, creditcard, bonuskaart en je OV kaart wegdoen.

En veilig internet bestaat niet, wel kun je zelf wat doen om het zo veilig mogelijk te doen.

Bijdrager
    KarelWillem
    nebilem op 22 oktober 2015
    KarelWillem op 22 oktober 2015

…Stop eens met het bashen van mensen. Het is zeer onaangenaam.

Ik zie in dit topic helemaal niemand die mensen basht.

Bijdrager
    Usain

Blackberry komt binnenkort met de priv, van privacy ja haha.. http://ca.blackberry.com/smartphones/blackberry-priv/pre-register.html
    Ik vind dat privacy gebeuren wel interessant en je moet het zeker serieus nemen. De meerwaarde voor een gewoon persoon die geen drugsdeals doet is haast niks. iMessage is gewoon encrypted en je kan op de iPhone ook een VPN instellen.

@KW wie is jou beste jeugdvriend(in) en je favoriete band?

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren geleden door  Usain.

Bijdrager
    GoeieDag

Tja, dat ie (een versie van) Android draait, is al niet het beste begin.
    Waarin zou die ‘Blackphone’ veiliger zijn dan een iPhone?

Bijdrager
    Tov

Hoi KW, dank voor je reactie. Ik ben het met je eens, als je je privacy optimaal wilt beschermen kun je je smartphone het beste de deur uit doen.
    Op het moment dat je een smartphone op een normale manier gaat gebruiken, inclusief sociale media, moet je accepteren dat je ‘exposed’ bent. Dat besef ik terdege.
    Toch zie ik de laatste tijd veel zaken voorbij komen die gerelateerd zijn aan privacy, en ik ben er eigenlijk wel in geïnteresseerd.
    Een paar voorbeelden: DuckDuckGo ilv Google, andere DNS servers instellen dan die van je provider of Google, apps die claimen je privacy beter te beschermen dan commerciële partijen. Ik vraag me af of een blackphone of blackberry priv daadwerkelijk betere bescherming geven, of dat jouw privé gegevens net zo makkelijk te volgen en op te vragen zijn dan via Google of Apple of wie dan ook. En of versleuteling bijvoorbeeld daadwerkelijk effectief is, of dat dit alleen maar een schijnbeveiliging is gezien de huidige stand der techniek (om te decreten).
    Ik vraag het uit interesse, niet omdat ik iets wens te verbergen. Ik gebruik mijn iPhone namelijk met plezier en accepteer dat Apple (en daarmee waarschijnlijk ook de NSA), mijn hele doen en laten kan volgen. Mochten ze dat willen uiteraard, wat ik me niet kan voorstellen. Ik maak me in ieder geval geen illusies…

Bijdrager
    GoeieDag

Apple, én de NSA (‘de kern van alle kwaad’?) kan helemaal niet zomaar ‘jouw hele doen en laten’ volgen.
    Alles is goed versleuteld.

Lees ook eens dit: Apple tells judge it’s ‘impossible’ to access data on locked iPhones

Apple zou ik niet in één lijn willen zetten met Google, o.a. door een duidelijk ander verdien-model.
    Apple volgt je dan ook niet: Apple CEO Tim Cook delivers a fantastic, touching speech about why online privacy matters

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren geleden door  GoeieDag.

Moderator
    Poezenbeest

Je kan ook uitgaan van de schijn van 100%….

Zelf ben ik bij de overheid ook betrokken bij onderzoeken met privacy-gevoelige gegevens geweest, denk aan de verkeerscamera’s langs de snelweg om het gedrag van een taxichauffeur te achterhalen. Daarbij was de insteek steeds dat je op basis van een bekend gegeven zocht in alle databases, en op basis daarvan een totaalbeeld had van iemand.

Wat echter als je naast deze bekende gegevens ook een onbekend gegeven gebruikt?

Stel: ik ga jouw gedrag onderzoeken aan de hand van je ov-chipkaart, ik heb kaart en nummer en al die gegeven staan in een database. Zie ik in die database genoeg reizen staan, dan heb ik het idee dat ik al jouw reizen zie en zal dus niet snel verder kijken. Als jij nou voor die reisjes waarvan je niet wil dat ik ze zie, een anonieme kaart gebruikt, dan zal ik daar niet snel naar zoeken, omdat ik het idee heb dat ik alles al zie. Zo werkt het ook met een telefoon. Als ik in die database veel gesprekken of gebruik zie, dan heb ik het idee dat ik alles zie.

Je doet er dus verstandiger aan om in databases voor te komen, dan wr niet in voor te komen, als je dingen wil verbergen voor de overheid of anderen. Ga daarbij uit van het feit dat mensen van nature zoeken naar wat ze weten en niet naar wat ze niet zien. Privacy is een spel en door meer op te offeren, kan je er meer van krijgen. Vul de database met nutteloze gegevens en men zal minder snel zoeken naar andere gegevens.

Ik heb zelf ook aan de kant gestaan, waar de overheid het ook even niets aanging wat ik deed en deze manier heeft, zoals ik achteraf ook bevestigd heb gekregen, gewerkt.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren geleden door  Poezenbeest.
    • Deze reactie is gewijzigd 3 jaren geleden door  Poezenbeest.
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.