9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    TypeWriter

Blackberry Curve en Airport Extreme?

Mijn zoon heeft een Blackberry Curve gekocht. Ik geloof een Curve 8520.

Volgens de website van RIM kun je gewoon wifi doen, en de BB ziet ook keurig mijn Airport Extreme. Bij de instelling van de wifi verbinding kun je het wachtwoord ingeven (de BB heeft het nergens over WPA of WPA2, maar alleen de term PSK, maar ik neem aan dat ie WPA ondersteunt!).

Hij geeft aan dat ie verbonden is met de AP Extreme, maar helaas: geen internet verbinding. Wat ik ook probeer.
    Weet iemand hoe dit op te lossen is?

De AP Extreme doet zowel 11b/g als n, en beide op een eigen frequentie band. De BB ondersteunt alleen 11b/g, maar ik neem aan dat dat het probleem niet is, dan zou ie toch helemaal niet kunnen connecten. Het lijkt te maken te hebben met de authenticatie, maar hoe?

Bijdrager
    JaNiintendo

Een iPhone kopen:nerd:

Bijdrager
    Hansi2124

Een antwoord waar TS niet mee opschiet natuurlijk:sad:

Misschien kan je eerst eens proberen of hij wel contact maakt als je de beveiliging van de AE afhaalt?

Bijdrager
    madcat

http://docs.blackberry.com/en/smartphone_users/deliverables/14927/Wi-Fi_profile_security_options_115433_11.jsp

Vooraf gedeelde sleutel:
    Voer de WPA™ persoonlijke wachtwoordzin in voor het Wi-Fi-netwerk.

zo te zien ondersteund hij wel WPA P

Bijdrager
    Edwin

De BlackBerry Curve 8520 maakt hier contact met zowel een Time Capsule als een AirPort Express. Indien de wifi indicator vd BlackBerry oplicht is de verbinding succesvol. Vanaf dat moment zou internet via wifi moeten werken.

Toevallig niet nog een blokkering opgegeven dmv MAC adressen?

Bijdrager
    TypeWriter

Nee, daar dacht ik even aan, maar dat staat niet ingeschakeld. Ik ga eerst eens even proberen om via een onbeveiligd guest-network te connecten.

Maar het rare is: hij ziet de AE wel en hij geeft aan dat ie connected is met het Wifi access point. Dus de draaloze communicatie is er wel.

Maar hij krijgt denk ik geen IP adres. Probleem is dat de instellingen van BB nogal onduidelijk zijn. Lijkt windoos wel.

Bijdrager
    TypeWriter

Het probleem is in elk geval deels opgelost. Ik ben gaan graven in de instellingen van de Blackberry en daar kwam ik de APN-instelling bij TCP/IP tegen. Er werd verder nergens uitgelegd wat dat was, waarom je er iets mee zou moeten (#$%&@!) maar toen ik dat op internet opzocht, bleek dat het te maken heeft met de manier waarop een BB toegang tot internet krijgt:
    – voor bedrijven via BES (BlackBerry Enterprise Services: geen BES? pech gehad!)
    – voor particulieren via BIS (BlackBerry Internet Services).

Blijkt dus, dat BIS verwacht dat je via de provider (Vodafine in dit geval) een soort authorisatie krijgt, via een standaard user en wachtwoord, de APN. Voor Vodafone is dat: user=vodafone, wachtwoord = vodafone. Wie had dat kunnen bedenken?

Ik heb overigens ook nog even de documentatie op de BlackBerry site opgezocht, maar daar wordt alleen maar over emailinstellingen gesproken; niets over providers, wifi, TCPI/IP of APN.

Kortom een louterende ervaring.

Dan ligt de iPhone toch wel lichtjaren voor.

Bijdrager
    madcat

heb je ook een 3g abonnement afgesloten?
    Het kan zijn dat als je deze instellingen weg gooit, dat 3g het dan niet meer doet

Bijdrager
    TypeWriter

Probleem is dat we wel een 3G abt hebben, maar voor een toestel dat gestolen is (HTC).

Ik geloof dat deze BB geen 3G ondersteunt. Sommige websites adverteren dan met ‘mobiel internet’ op de Cureve 8520 maar dat is misleidend: dat is GPRS.

Maar je zou met een 3G abt toch ook gewoon GPRS moeten kunnen connecten?

HE

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.