16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Bijdrager
    Chorro

Bizar trage wake-up iMac

Hallo!

Ik gebruik hier op ’t werk een iMac 27″ 5K van vorig jaar. Sinds enige tijd als vervanger voor de 2010 27″ iMac.

Nu heb ik nagenoeg altijd dat zodra ik even van m’n werkplek wegloop en terugkom, het 30 sec – 1 minuut duurt voordat het scherm aan gaat na een toetsaanslag. Het scherm blijft gewoon zwart. De enige manier hoe ik bevestigd krijg dat de iMac daadwerkelijk niet is uitgevallen, is de haptische feedback van het trackpad. Vergeleken met de 7 jaar oude voorloper die ik had waarbij het nog geen 5 seconde duurde is dit een behoorlijke frustratie. Daarnaast valt het op dat programma’s als Illustrator ook bijzonder moeizaam opstarten, iets wat met een 7 jaar jongere machine toch niet gebruikelijk lijkt.

Iemand enig idee waar ik dit in moet gaan zoeken?

• Dit onderwerp is gewijzigd 3 weken, 5 dagen geleden door  Chorro.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Er zijn enkele standaard handelingen die je kunt proberen:

PRAM / NVRAM reset:  zet uit en start op met de toetsen command-option-p-r ingedrukt en laat los als de Mac voor de tweede keer wilt gaan opstarten.

Safe-modus: als boven maar hou nu de shift toets ingedrukt totdat het Apple logo verschijnt.

SMC reset: zet uit, koppel netsnoer los, wacht 15 sec, sluit aan, wacht 5 sec en zet de Mac aan.

De PRAM reset herstelt een aantal fabrieksinstellingen, de safe-modus verwijdert o.a. eventuele corrupte systeem data en de SMC reset herstelt de energie huishouding.

Ik vermoed echter wel dat het traag opstarten van Illustrator niets te maken heeft met het traag uit de sluimer komen. Voor dat probleem zou je met schijfhulpprogramma de schijf c.q. SSD kunnen controleren al mag die natuurlijk niet stuk zijn op een dergelijke nieuwe Mac.

Bijdrager
    Chorro

Top, dank je wel. Het betreft hier een fusion schijf, waar de oude iMac was voorzien van een volledig SSD. Nu doe ik de aanname dat macOS sowieso wel vanaf de SSD van de fusion wordt geladen, toch?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Er is eigenlijk niet zo veel documentatie van Apple over het aandeel van de SSD in een fusion drive. Maar het OS zelf staat in eerste instantie gewoon op de HD. Wat er wel gebeurd is dat de SSD gebruikt wordt als overflow buffer om latency te voorkomen bij schrijf opdrachten en dat de SSD gebruikt wordt om veel gebruikte (systeem) bestanden en/of programma’s snel toegankelijk te maken. Als je echter een bepaald programma een tijd niet gebruikt hebt start het dus op van de HD en dat voelt gelijk trager aan natuurlijk.

Bijdrager
    abbenhui

Elders op dit forum vind je ook een paar topics van mensen die net als jij klagen over traag uit sluimer komen; in de meeste gevallen ontstaan na de update naar HS en/of Mojave. Ik vrees dat je dat op jouw machine niet oplost, maar dat er actie van Apple moet komen.

Bijdrager
    koen

Post hier in ieder geval eens de EtreCheck log – misschien staat daar ook nog wat info over een mogelijke oorzaak.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Wat zijn je ‘energie stand’ instellingen? Je kunt er namelijk bij een iMac wel voor zorgen dat alleen het scherm in de sluimer gaat en niet de CPU (mogelijk komt hij dan sneller uit de sluimer). Is de werkdag dan voorbij dan kun je de iMac b.v. via een schema zichzelf laten uitzetten. (Wel eerst alles saven anders voert hij dat schema niet uit).

Bijdrager
    McPim

Ik heb er sinds gisteren last van en ben er nog niet achter waarom. iMac Retina 21,5” 2017 met tweede scherm, 10.14.1. Heb bij mij weten geen software geïnstalleerd maar sinds een dag wordt ie niet meer meteen wakker. Mojave vanaf het begin in gebruik en nooit een issue geweest. Als ik meer weet meld ik het. Safe Mode, schijf EHBO, en de resets geprobeerd. EtreCheck geen vreemde zaken.

En hendrik, je kunt inderdaad een vinkje zetten zodat je Mac niet gaat slapen als het scherm uit gaat, maar dat is natuurlijk geen echte oplossing.

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 5 dagen geleden door  McPim.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

@mcpim:

Was ook niet als oplossing bedoeld maar een tijdelijke workaround.

————-

Je kunt ook naast etrecheck het syslog bestand raadplegen via het ‘console’ programma. Dan zoek je het tijdstip op waarop je de Mac uit de sluimer haalde zodat je kunt zien wat er vervolgens gebeurde dat het vrij lang duurde.

Ik heb ook een 21,5″ retina iMac van 2017 (met High Sierra) en hoewel de reactietijd voor het uit de sluimer halen wel eens een stuk langer duurt dan wat als normaal wordt beschouwd blijft het wel ruim onder de 30 sec tot 1 min. die de TS noemt.

Bijdrager
    McPim

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 14 november 2018 om 19:24</p>
    .. raadplegen via het ‘console’ programma. Dan zoek je het tijdstip op waarop je de Mac uit de sluimer haalde zodat je kunt zien wat er vervolgens gebeurde dat het vrij lang duurde.

Ook gedaan, niks te zien. En over de ‘ruim onder de 30 sec’: ik ben nooit anders gewend dan dat ie binnen 3 seconden wakker werd.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Hier ook, maar soms duurt het om de een of andere reden een seconde of 10.

Moderator
    Night

Bij mij is dat pas gaan ‘gebeuren’ na de overstap op High Sierra …

Bijdrager
    McPim

10 sec is best lang, maar gek dat het ‘soms’ is toch?  In al die Mac’s die ik voorbij heb zien komen was dit nooit een probleem, de laatste tijd lijkt het vaker voor te komen.

Vandaag een 2006 witte iMac nog eens tot leven gewekt. Met zo’n mooi wit rond lichtje rechtsonder. Komt uit stand-by binnen één seconde 🤫.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Mijn iMac werd geleverd met HS dus ik heb nu nog geen nieuw systeem geïnstalleerd. Geen idee dus wat er gebeurt als ik op Mojave zou zitten.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik kocht mijn huidige iMac in jan 2018. Daarvoor 7 jaar gewerkt met ook een iMac van ‘late 2009’. Stond dus 7 jaar lang aan. Ik zette hem nooit uit, altijd in de sluimer en zelden een probleem. Maar de huidige iMac had in de eerste maand dat hij aanstond al meer kuren dan die vorige in een heel jaar. Niks ernstigs maar toch…

Bijdrager
    MagicMouse

Laatst ging het hier ook over in deze post

Sluimeren met Mojave

Ik heb dezelfde fusion drive, hetzelfde probleem

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.