20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    jesper211232

bits of bytes wat is meer, glasvezel.

Hallo,

wij gaan morgen glasvezel bestellen (zoals het er nu uitziet.)
    maar ik kwam er net achter door dit draadje dat:

1MBps 8x zoveel is dan 1Mbps…

we bestellen glazvezel bij concepts ICT.
    en daar staat mbps, dus dat betekent dat we maar 6Mb snelheid krijgen.
    of is dit allemaal niet waar en is het gelijk aan elkaar?

Bijdrager
    AppleStef

50 Mb/s = 6,25 MB/s. 1 megabyte (MB) bestaat uit 8 megabit (Mb) (want in 1 byte zit 8 bit), net zoals 1 meter uit 100 centimeter bestaat.

‘Maar’ 50 Mb/s (6,25 MB/s)? Dat is niet slecht hoor. (ik heb evenveel)

Bijdrager
    verwijderd-profiel

Ik denk dat je die snelheid niet nodig gaat hebben!

Bijdrager
    KarelWillem

Ter vergelijking:
    – Ik heb 20 Mbps ADSL
    – Daarvan verdwijnt er tussen centrale en huis ongeveer 8,5 (!)
    – 8,5 : 8 = ± 1,06 MBps

– 50 Mbps glasvezel blijft ruwweg die snelheid, ongeacht afstand tot centrale of aantal gebruikers
    – Daarmee haal je dus inderdaad ongeveer 6,25 MBps. Maar dan wel constant

Bijdrager
    ipieter01

En nog een vergelijking:
    Ik heb 35 Mbps ADSL
    Bij mij is er 30,5 Mbps verdwenen tussen de centrale en mijn huis.
    Dus om aan 4,5 Mbps (0,5.. MBps) te downloaden is niet veel, maar wel te doen.

Je hebt dus echt nog wel een zeer goede snelheid, geniet ervan! Bij mij moet ik al jaren aanhoren dat ze binnen nu en vijf jaar VDSL (nog niet eens VDSL 2) gaan aanleggen:sad:

Bijdrager
    verwijderd-profiel
    ipieter01 op 09 mei 2012

Bij mij is er 30,5 Mbps verdwenen tussen de centrale en mijn huis.

Das veel!
    woon je in nederland en staat de centrale in australie ofzo?

Bijdrager
    Ouw

“we bestellen glazvezel bij concepts ICT.
    en daar staat mbps, dus dat betekent dat we maar 6mb snelheid krijgen.
    of is dit allemaal niet waar en is het gelijk aan elkaar?”

6mb = 6 millibit, dat is erg weinig.
    Goed, een beetje flauw om hierover te vallen, maar bij dit onderwerp is het juiste gebruik van hoofdletters en kleine letters van cruciaal belang, anders staat er wartaal. M=mega, m=milli, B=byte en b=bit.

Dan nog iets. De belofte van een hoge bandbreedte over glas is prachtig, maar er komt alleen iets van terecht als die bandbreedte ook daadwerkelijk geleverd kan worden door de site waar je op bezoek bent. Er zijn sites die een zogenaamde ‘packet shaper’ gebruiken. Dat wil zeggen dat de bandbreedte per bezoeker bewust wordt afgeknepen. Dit uiteraard om alle bezoekers enigszins gelijk te behandelen. Zonder packet shaping zou iemand die over een enorme bandbreedte beschikt de site voor andere gebruikers vrijwel blokkeren.

Als er van de ‘beloofde’ bandbreedte bij ADSL weinig overblijft dan ligt dat meestal aan de grote lengte van de telefoonkabel tussen centrale en abonnee. Dat zou iedereen zo langzamerhand moeten weten.

Bij mij in de wijk (Delft) worden ijverig plastic buizen onder de stoep gelegd. Vervolgens gaan de ‘glasblazers’ aan de slag. Onduidelijk wat het doel is. De heren die zo ijverig bezig zijn, spreken alleen maar Pools of Iraans en dat zijn nou net de talen die ik slecht versta. Ook verschijnen er nieuwe schakelkasten. Wie is de opdrachtgever? Ziggo, KPN of Reggefiber? Voorlopig een raadsel.

Bijdrager
    jesper211232

204.8 KByte/sec
    (=1638 kbps)
    35.1 KByte/sec
    (=281 kbps)

noog nooit 281 kbps gehaald altijd tussen de 100-200kpbs.

dit zijn mijn snelheden nu, volgens speedtest.nl
    dan ga ik er inderdaad zeker op vooruit het word dan 31,5 x zo snel!

meestal word de snelheid van glasvezel ook wel gehaald want de afstand tussen de centrale en je huis maakt dan namelijk niet meer uit.

en we trekken UTP kabels door het huis (voor digitale TV telefoon en internet) en draadloos internet voor de telefoons.. Een prima set-up lijkt me.

Ouw, ik verandere me openings post wel .

EDIT:
    Ik denk ook niet dat we alle snelheid benutten, maar het is nu wel erg vervelend….
    als ik of me broer op de PS3 zitten en iemand anders op de pc, dan heb je al gelijk lagg (stotteren vaan beeld).

Wat betekent dit?

Connection
    Veelvuldig maken van een connectie naar een server in Nederland. (uitslag) 318.0 Conn/min
    is dat goed of juist slecht?

Bijdrager
    Ouw

“Connection
    Veelvuldig maken van een connectie naar een server in Nederland. (uitslag) 318.0 Conn/min
    is dat goed of juist slecht?”

Volgens mij niet denderend. Op mijn gammele adsl altijd nog 370. Heeft te maken met de vertraging in een verbinding, d.w.z. met de ping-snelheid. Iedere actieve component (router, switch, modem, repeater, omzetter van bijv. glas naar coax, enz.) geeft een vertraging. Pingen naar een computer in Australië duurt langer dan naar een computer in je eigen netwerk.

Ik heb het net eens getest. Naar de server van een kennis in Australië duurt de ping ruim een seconde. D.w.z. dat het meer dan een seconde duurt voor er een reactie terugkomt. Valt nog mee want die server is ook via adsl aangesloten. Het betekent ook dat je met dergelijke servers niet meer dan 60 verbindingen per minuut kunt opzetten. Op mijn lokale netwerk duurt de ping naar mijn eigen server gemiddeld 2 msec. Dat gaat dan via een airport express en de switch in het adsl-modem.

Edit: wat speedtest.nl aangeeft is een gemiddelde binnen Nederland. Overigens heb ik van die site geen al te hoge pet op. Je weet niet wat ze uitspoken, met welke servers ze een verbinding opzetten, wat hun eigen bandbreedte is en hoe groot de belasting op een bepaald tijdstip is. Vaag dus.

Bijdrager
    jesper211232

welke site is dan wel BETROUWBAAR.

Bijdrager
    Ouw

De enige site die iets zinnigs zegt over de werkelijke bandbreedte van je verbinding is een site van je eigen provider. In mijn geval de test-site van BBned. En op die site kon ik vroeger ook zien hoeveel testers er op een bepaald tijdstip actief waren. Als dat er erg veel waren dan had de uitslag van de test geen enkele betekenis meer.
    Al het overige verkeer tussen je provider en de rest van het internet kan niet gebruikt worden om de bandbreedte van jouw verbinding te meten.

Bijdrager
    Ir.Bob

Bits en bytes, het blijft lastig.

Maar goed laten we bij het begin beginnen: 1 bit is de basis eenheid op de computer en die kan zijn aan of uit; nul of een.

1 byte bestaat uit 8 bit (n.b. Over netwerken worden soms 10 bits voor 1 byte data gebruikt, omdat er nog een start– en stopbit bij komt)

Sofar so good, maar nu komt het moeilijke: de “kilobyte” Tsja, kilo is in het SI een factor 1000, maar een computer werkt met een binair systeem, dus je komt vanzelf bij 1024 (= 2 tot de macht 10). Ach dachten ze 40 jaar geleden, da’s niet zo’n probleem, da’s bijna duizend, niemand die het merkt. Maar op een “Gigabyte” scheelt het mooi 7,4%. Daar moest een oplossing voor bedacht worden, en die is er.

De ouderwetse kilobyte van 1024 bytes heet tegenwoordig een kibibyte (KiB); een kilobyte (KB) bestaat uit 1000 bytes en dus 8000 bits

dus 1 KB = 0,98 KiB = 8 Kb
    1MB = 0,95 MiB = 8 Mb
    1Gb = 0,93 GiB = 8 Gb enz.

50Mb bestaat dus uit 6,25 MB = 5,96 MiB

Oh, en ‘for the record’, OS X werkt sinds Snow Leopard keurig zoals het hoort in SI-eenheden.

Bijdrager
    ipieter01

Wel, ik denk toch je ervan kunt uitgaan dat de foutmarge niet extreem groot is bij speedtest.net. Natuurlijk zal het altijd wel iets opzitten, maar het heeft toch wel – vind ik – een vrij nauwkeurig beeld. Er zijn ook voldoende servers (of hosts) en die moeten toch allemaal aan een bepaald aantal eisen voldoen qua bandbreedte. En meestal is de zwakste schakelaar in het verhaal toch echt je eigen verbinding.
    Overigs, voor een webpagina te bekijken is een zeer hoge downloadsnelheid nu nog niet zo interessant. Voor een eigen server te hosten begint glasvezel toch wel zeer interessant te worden. Of als je vaak download …

@JeroenJK: Ik woon in België, in Wallonië. En ik heb echt geen flauw idee waar de centrale staat. Ik dacht dat het IJsland was, maar Australië zou ook nog kunnen. :sarcastic:
    Ik ga binnenkort toch echt eens kijken om over te stappen. Telenet gaat hier helaas niet (alleen vlaanderen) en dus is VOO ongeveer het enigste alternatief. Maar goed, dat bekijk ik wel eens tijdens de vakantie. Ik heb internet ook voor school nodig (en voor de krant).

Bijdrager
    AppleStef
    Ir.Bob op 09 mei 2012

1G[s]b[/s]B = 0,93 GiB = 8 Gb enz.

@Ir.Bob,… De ‘k’ van bijv. kilobyte (kB) wordt met een kleine letter geschreven i.p.v. een grote letter.

Bijdrager
    Verwijder

welke site is dan wel BETROUWBAAR

Ik heb het idee dat http://www.speedtest.net beter is dan http://www.speedtest.nl.
    Volgens http://www.speedtest.net heb ik een downloadsnelheid van 12.98 Mbps, volgens http://www.speedtest.nl heb ik een downloadsnelheid van 623.9 KByte/sec (=4991 kbps). Dit verschilt nogal. Er wordt bij een van beiden niet goed getest of er zit ergens een rekenfout. Je weet ook niet met wat voor data er wordt getest.

Bijdrager
    Bodevinaat

Sorry… hierboven wordt door sommigen klinkklare onzin verkocht…

50 Mb/s = 6,25 MB/s. 1 megabyte (MB) bestaat uit 8 megabit (Mb), net zoals 1 meter uit 100 centimeter bestaat.
    ‘Maar’ 50 Mb/s (6,25 MB/s)? Dat is niet slecht hoor. (ik heb evenveel)

1 Megabyte bestaat uit 8 megabit?? Dat is een nieuwe uitvinding.

Voor opslag geldt (ondanks dat sommige fabrikanten doodleuk 1000 bytes als ‘kilobyte’ zien):

1 bit
    1 byte = 8 bits
    1 kilobyte = 1024 bytes
    1 megabyte = 1024 kilobyte (* 1024 *8 om het aantal bits te krijgen)
    1 gigabyte = 1024 megabyte
    1 terabyte = 1024 gigabyte

let op de ‘byte’ toevoeging. Snelheden worden gemeten in bit/sec. Afhankelijk van het gebruikte protocol zal 1 megabit/sec ongeveer 128 kbyte per seconde zijn. In afkortingen is byte ‘B’ en bit ‘b’. Dat ongeveer komt doordat het protocol zelf stuurbits toevoegt.

Volgens http://www.speedtest.net heb ik een downloadsnelheid van 12.98 Mbps, volgens http://www.speedtest.nl heb ik een downloadsnelheid van 623.9 KByte/sec (=4991 kbps).

624 KByte/sec = 624 *1024 = 639.976 Byte/sec = (5.111.808 bit/sec)/1024 = 4.992 kilobit/sec

Ik haal bij Ziggo over glas een downloadsnelheid van 119 megabit, dus ik kom ongeveer aan 14 megaByte/sec.

Bijdrager
    jesper211232

het is me nog niet helemaal duidelijk maar wel dat ik geen 50MB heb maar 50mb/8MB,

bedankt voor alle info, en 8MB is ook zeker goed genoeg.

Bijdrager
    AppleStef
    Bodevinaat op 10 mei 2012

1 Megabyte bestaat uit 8 megabit?? Dat is een nieuwe uitvinding.

Als 1 byte uit 8 bit bestaat dan bestaat 1 megabyte toch uit 8 megabit? :slant:

Bijdrager
    jesper211232

:confused:daar snap ik dan weer helemaal niks van…..

maar we hebben nu 150kbps, zit daar dan nog een verschil in tussen kbps & kBps?

Bijdrager
    AppleStef

Kleine ‘b’ staat voor ‘bit’ en grote ‘B’ staat voor ‘byte’. In 1 byte zit 8 bit. (dat hebben we al gezegd)

Jij hebt nu 150 kb/s, dat is gelijk aan 18,75 kB/s (150/8).

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.